کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۱۹۴۸۰
تاریخ خبر:

مشهد و کرج و اصفهان علیه لایحه حجاب

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | روز جمعه، روز انتقاد سه امام جمعه بسیار محافظه‌کار کشور از لایحه حجاب بود. لایحه‌ای 9 ماده‌ای که قوه قضائیه آماده کرد، آن را به دولت ارائه کرد و دولت آن را به 12 ماده افزایش داد و آن را در روز 31 اردیبهشت به مجلس فرستاد و قرار است روز یکشنبه دو فوریت آن در مجلس بررسی شود.

انتقاد این سه امام جمعه البته غیرقابل پیش‌بینی نبود. سه رسانه بسیار محافظه‌کار کشور، روزنامه کیهان، روزنامه همشهری و خبرگزاری فارس هم انتقادات تندی از این لایحه به عمل آوردند و حتی گفته شده که تجمعی در مقابل نهاد ریاست‌جمهوری در انتقاد از این لایحه انجام شده است.

منتقدان چه می‌گویند؟ به زبان ساده خواستار برگشتن گشت ارشاد هستند. می‌گویند با تذکر و پیامک و جریمه نقدی، بی‌حجاب‌ها، دوباره روسری سر نخواهند کرد. ضمنا از یک ماده این لایحه ناراحتند که طبق آن، «هیچ‌کس حق ندارد تحت عنوان امر به معروف و یا نهی از منکر نسبت به بانوانی که حجاب شرعی را رعایت نکرده‌اند، مرتکب اعمال مجرمانه از قبیل توهین، افتراء تهدید و یا ضرب و جرح و یا نقض حریم خصوصی آنان شود و در صورت ارتکاب مرتکب به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.» به همین دلیل آن‌ها می‌گویند این لایحه، حمایت از بی‌حجابی است.

انتقادها تاکنون پاسخ رسمی نداشته است. سخنگوی دولت فقط متنی که در فضای مجازی منتشر شده را رد کرده و البته دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در یک سخنرانی در قم از اینکه انقلابی‌ها صبر ندارند انتقاد کرده است. او استراتژی پشت این قانون را این‌طور بیان کرده است: «طی یک فرایند، این جمعیت که به‌طور فرضی صد هزار مکشفه هستند که لجاجت می‌کنند و عناد می‌ورزند تبدیل به جمعیت کمتری شود در این صورت دادگاه می‌تواند برای آن‌ها عنوان جرم را دنبال بکند.»

با این حال بعید است که آن جماعت منتقد به لایحه‌ای که در مجلس هست؛ قانع شوند. فراموش هم نکنید که بعد از تصویب این لایحه نیز حتی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را داریم که باید نظر آن‌ها هم در مورد این لایحه مورد بررسی قرار گیرد. در این شرایط است که آن بخش محافظه‌کار آماده است که متن پیشنهادی‌اش، جایگزین لایحه دولت و قوه قضائیه شود. آن متن چیست؟

یک پیش‌نویس که ستاد امر به معروف و نهی از منکر آن را در 18 ماده آماده کرده و قرار است طبق آن بوسیدن در خیابان و سگ‌گردانی هم ممنوع شود. خلاصه که روزهای جالبی در پیش است. روزهای مباحثه داغ میان بخش رئالیست و ایده‌آلیست جامعه مذهبی و البته جزیره‌های قدرت آن‌ها در قدرت. این قسمت از سریال حجاب را هم از دست ندهید.

کدخبر: ۵۱۹۴۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر