کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۷۰۵۷
تاریخ خبر:

مشاهیری که با تصادف رانندگی از دنیا رفتند

روزنامه هفت صبح، ‌مصطفی آرانی |‌ کرونا بزرگان زیادی را در این یک سال در ایران و جهان، به دل خاک فرستاده است اما این تنها عامل مرگ آدمیان نیست. بنا بر اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال ۱۳۹۸، نزدیک به ۱۷ هزار نفر در حوادث رانندگی کشور کشته شده‌اند که تازه این تعداد در مقایسه با سال قبل کاهش یافته است.

در میان افرادی که در تمام این حدود صد سال ورود خودرو به ایران، جان خود را بر اثر تصادف رانندگی از دست دادند، بزرگانی هم هستند که بد نیست مروری بر یاد و نام آن‌ها داشته باشیم تا شاید یادآوری آن‌ها رحمتی بر آنان باشد و البته عبرتی بر کسانی که قصد دارند امسال، عید به مسافرت بروند. البته که فعلا گفته‌اند مسافرت بی مسافرت ولی به هر حال ما که می‌دانیم سفرهایی در پیش خواهد بود؛ پس بهتر است که از الان کمی احتیاط را وارد ذهنمان کنیم.

* یک: درویش خان
تصنیف بهار دلکش را شنیده‌اید؟ «بهار دلکش رسید و دل به‌جا نباشد / از آن‌که دلبر دمی به فکر ما نباشد». خواننده‌های زیادی آن را خواندند:از محمدرضا شجریان تا محمد معتمدی. متولد سال ۱۲۵۱ بود و به‌طور تخصصی «سه تار» می‌زد.او یکی از معروف‌ترین موزیسین‌های دوران مشروطه در ایران است.غیر از آن کار «بهار دلکش» یک کار مشهور دیگر هم دارد:«ز من نگارم».دوم آذر ۱۳۰۵، با درشکه از یک محفل موسیقی به خانه خود برمی‌گشت.درشکه که وارد خیابان امیریه شد؛یکی از حدود ۵۰دستگاه خودرویی که در آن زمان به تازگی وارد تهران شده بود به درشکه برخورد کرد و سر درویش خان به زمین خورد و او پنج روز بعد در بیمارستان درگذشت.

او را نخستین فرد درگذشته بر اثر تصادف رانندگی در ایران می‌دانند ولی بررسی مطبوعات نشان می‌دهد که قبل از فوت درویش خان و در سال ۱۳۰۳ در مقابل سفارت انگلیس، راننده اتومبیل حاج ناصر السلطنه، عباس‌قلی‌خان باقرزاده را زیر گرفته و او بر اثر جراحت درگذشته است. بنابراین نباید درویش‌خان را نخستین مقتول بر اثر تصادف دانست بلکه باید گفت او نخستین فرد شهیری بوده که بر اثر این بیماری درگذشته است.

* دو: مهوش
نام کامل و رسمی‌‌اش معصومه عزیزی بروجردی بود.در کاباره‌های لاله زار قبل از انقلاب می‌خواند و ترانه‌هایش مورد توجه عموم مردم بود تا جایی که برخی از شعرهایش مثل «غلطه، آی غلطه، غلط‌غلوط و غلطه» هنوز هم روی زبان مردم قرار دارد.او متولد ۱۲۹۹ بود و از ۲۵سالگی کار خود را آغاز کرد و غیر از خوانندگی،بازیگری هم می‌کرد.۲۶ دی ماه ۱۳۳۹ او به همراه دو نوازنده دیگر با سرعت بسیار بالا در حال حرکت در خیابان باستان در حوالی خیابان جمهوری بود که با یک تاکسی تصادف کرد و بعد از آن درگذشت.گفته شده او خود مقصر این تصادف بوده است. پس از مرگ مهوش بود که مردم فهمیدند که مهوش در زندگی شخصی خود چقدر خیر بوده و بخش بزرگی از ثروت خود را به نیازمندان می‌بخشیده است.

* سه: فروغ فرخ‌زاد
فروغ نیاز به معرفی ندارد ولی خب در یک جمله بگوییم که مشهورترین شاعر زن معاصر ایران و متولد ۱۳۱۳ است.فرخ‌زاد بعدازظهر ۲۴ بهمن ۱۳۴۵،هنگام رانندگی خودروی جیپ ابراهیم گلستان،در مسیر بین دروس و قلهک خیابان لقمان‌الدوله ادهم (شهید کماسایی فعلی) چهارراه مرودشت (شهید سوری امروزی) با استیشن متعلق به یک مدرسه خصوصی به رانندگی غلامحسین کامیابی تصادف کرد.

شدت تصادف به حدی بود که درِ طرف راننده استیشن فروغ باز شد و فروغ که سرش به شدت به شیشه جلوی استیشن برخورد کرده بود پس از باز شدن در به گوشه خیابان افتاد و سرش به جدول جوی آب خیابان برخورد کرد و بی‌هوش شد. این تصادف در ۱۰۰متری استودیوی گلستان اتفاق افتاد.فرخ‌زاد به بیمارستان هدایت منتقل شد اما به خاطر اینکه او بیمه کارگری نداشت در آن بیمارستان پذیرفته نشد و در نهایت او را به بیمارستان رضا پهلوی (بیمارستان شهدای تجریش) می‌برند که در آن بیمارستان فروغ فوت می‌کند.

* چهار: شیخ احمد کافی
شیخ احمد کافی،سلطان واعظین تهران قبل از انقلاب بود.پاتوقش مهدیه تهران و روضه‌هایش حتی در همین روزها،دلخراش.آدم فرهنگی بود و خیلی با سیاست کاری نداشت ولی در آن روزها همین که مشروب فروشی کنار مهدیه تهران را هم بروی و بخری که نگذاری کسی در اطراف آن مهدیه مشروب بفروشد،می‌توانست یک کار سیاسی باشد.برای همین بود که تصادفش در جاده مشهد آن هم در روز نیمه شعبان هم به شدت دراماتیزه و به غایت سیاسی شد و او نیز مثل مصطفی خمینی و علی شریعتی و غلامرضا تختی در زمره افرادی قرار گرفت که مردم می‌گفتند «رژیم» آنها را کشته است.

* پنج: عبدالرحیم ربانی شیرازی
عبدالرحیم ربانی شیرازی معروف به ربانی،متولد سال ۱۳۰۱ در شیراز بود.او پیش از انقلاب یکی از علمای بلاد در مبارزه با رژیم پهلوی بود و بعد از انقلاب نماینده ولی فقیه در استان‌های کردستان،آذربایجان و فارس عضو مجلس خبرگان قانون اساسی و مجلس خبرگان رهبری و شورای نگهبان شد.ربانی شیرازی، ۱۷ اسفند ۱۳۶۰،حین عزیمت به جلسه شورای نگهبان بر اثر تصادف‌ در جاده‌ دلیجان‌ ـ محلات‌ درگذشت.

برخی این تصادف را ساختگی می‌دانند و حتی می‌گویند که ربانی در راه انتقال به بیمارستان توسط تروریست‌های گروه فرقان به شهادت رسید مخصوصا با توجه به اینکه او در ابتدای آن سال نیز یک بار توسط گروه فرقان ترور شده بود. با این حال روایت رسمی و پیام رهبر انقلاب در آن زمان هم همین مسئله ارتحال است نه شهادت. جالب است به خاطر بیاورید که نوه آیت الله ربانی یعنی محمدحسین ربانی نیز خرداد سال ۱۳۹۴ بر اثر تصادف با یک پورشه زرد،در تهران جان خود را از دست داد.همراه با دختری به نام پریوش اکبرزاده.

* شش: منیر وکیلی
منیر وکیلی،خواننده اپرای مشهور ایرانی(طبیعتا در روزهای قبل از انقلاب) است.متولد سال ۱۳۰۱ بود و از ۲۷سالگی،تحصیل در زمینه موسیقی و خوانندگی را آغاز کرده بود.فعالیت او از سال ۱۳۳۲ آغاز می‌شود.در دهه ۵۰ به آرزوی خود می‌رسد و در قالب اپرای تهران به اجرای اثر می‌پردازد.او همسر عبدالمجید مجیدی،رئیس سازمان برنامه و بودجه شاه از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۶ بوده است و ظاهرا هم به دلیل فعالیت خود او و هم همسرش، بعد از انقلاب محدودیت‌هایی برای تردد او ایجاد شد.

نهایتا آنها در سال ۱۳۵۹ به فرانسه رفتند.خانم وکیلی،۹ اسفند ۱۳۶۱، به همراه همسر خود در راه رفتن به یک گردهمایی غیررسمی دیپلماتیک در شهر لاهه بود که سفیر فرانسه در لاهه آن را ترتیب دیده بود که در این مسیر در بلژیک، خودروی آنها با یک تانک تصادف کرد که از میان خانواده، وکیلی جان خود را از دست داد.

* هفت: سلمان هراتی
سلمان هراتی یکی از افراد شاخص در جرگه شاعران انقلابی است.شاعری متولد ۱۳۳۸٫او پس از پایان دانشگاه برای چند سال اول خدمت به مناطق محروم یکی از روستاهای شهر لنگرود در استان گیلان افتاد.به‌رغم تلاش زیاد برای انتقال به تنکابن، این امر میسر نشد و سلمان به همراه دو تن از دوستانش که آنها نیز تنکابنی بودند و مانند او در دانشکده هنر درس خوانده بودند، مشغول به تدریس در روستاهای گیلان شد.سلمان تمام این دو سال را بین لنگرود،‌تنکابن و تهران در رفت‌وآمد بود،یعنی بچه‌های مدرسه،بچه‌ها و خانواده خودش و بچه‌های حوزه هنری که در آن زمان پاتوق بچه‌های انقلابی بود.سرانجام او در عصر جمعه نهم آبان‌ سال ۱۳۶۵ در سن ۲۷سالگی در راه رفتن به این روستا در تصادف دو مینی‌بوس با یکدیگر در شهر رودسر جان سپرد.

* هشت: سیروس قایقران
سیروس قایقران متولد سال ۱۳۴۰ و چهره شاخص باشگاه فوتبال ملوان انزلی است که البته به جز بازی خوب،با اخلاق خوب خود هم شناخته می‌شود و به همین دلیل تا جایی محبوبیت پیدا کرده که می‌توان او را به عنوان نماد شهر انزلی در نظر گرفت.قایقران در اوایل سال ۱۳۷۷ که وی برای تعطیلات نوروز همراه خانواده‌اش به انزلی آمده بود و در شرایطی که تیم محبوبش یعنی ملوان انزلی در رده‌های پایانی لیگ بود و قایقران هم برای بازگشت به این تیم به عنوان مربی اعلام آمادگی کرده بود؛همراه فرزند (راستین)،همسر (افسانه اسدان) و برادر همسرش (ایمان اسدان) در اتومبیل رنوی خود عازم تهران بود در حوالی امامزاده هاشم با کامیون حاوی الوار تصادف کرد و به همراه فرزندش دار فانی را وداع گفت.

* ۹: علیرضا نوری
علیرضا نوری، متولد فروردین ۱۳۴۲ بود و از رزمندگان جنگ و البته پزشکان تقریبا شاخص بود. با وجود اینکه برادر او یعنی عبدالله نوری، در زمان انتخابات مجلس ششم، در دادگاه پرونده داشت، او توانست نفر سوم تهران پس از محمدرضا خاتمی و جمیله کدیور شود و در مجلس رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ششم شد.با این حال وقتی عبدالله نوری در زندان بود؛علیرضا به همراه مسعود هاشمی زهی،دیگر نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم،در یک سانحه رانندگی در جاده چالوس کشته شدند.

* ۱۰: ‌پوپک گلدره
پوپگ گلدره بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون بود.متولد ۱۳۵۰ که کارش را در ۲۵سالگی با تئاتر آغاز کرده بود.سال ۱۳۸۵ بود که و بازی او در ۴۷قسمت مجموعه تلویزیونی «نرگس» به کارگردانی سیروس مقدم به چشم آمده بود.تهیه‌کننده به خاطر اینکه پوپک ۱۰ روز مقابل دوربین بود به او ۴۸ساعت استراحت داد و او گفت: می‌روم یک‌سری به دریا می‌زنم و می‌آیم.اما در نهایت شهریور ۱۳۸۴ در جاده نوشهر به نور - منطقه سیسنگان در حالی که مسافر یک خودروی پیکان بود،به دلیل انحراف به چپ راننده پیکان و برخورد مستقیم با یک پژو آردی دچار ضربه مغزی و راهی بیمارستان ۱۷ شهریور آمل می‌شود. او در عصر ۲۷ فروردین ۱۳۸۵ پس از ۸ ماه به‌سر بردن در اغما در بیمارستان مهر تهران در سن ۳۴سالگی درگذشت.

* ۱۱: جمال کریمی‌راد
کریمی‌راد، متولد سال ۱۳۳۵ و از چهره‌های شاخص دستگاه قضایی بود که در مرداد ۱۳۸۴ توسط رئیس‌جمهور به عنوان وزیر دادگستری منتخب شده و رای مجلس را به دست آورده بود. او تا دی ماه ۱۳۸۵ به عنوان وزیر دادگستری مشغول فعالیت بود تا اینکه در هفتمین روز از این ماه، به همراه خانواده خود در جاده سلفچگان تصادف کرد. به‌گفته «محمد» فرزند ۲۶ساله مرحوم کریمی‌راد که رانندگی خودرو را بر‌عهده داشت، بر اثر لغزندگی جاده و انحراف به چپ و گردش ۱۸۰درجه‌ای خودرو، تریلی عبوری از پشت سر با آنان برخورد کرد. تلاش‌های فرزندان مرحوم جمال کریمی‌راد برای نجات وی در شامگاه پنجشنبه به‌جایی نرسید. در آن غروب یخبندان جاده ساوه به اراک، آمبولانس‌ها در ماموریت بودند. سرانجام پیکر نیمه‌جان وزیر دادگستری با تریلی به درمانگاهی در سلفچگان منتقل شد که در مسیر درمانگاه، دار فانی را وداع گفت.

* ۱۲: آیدین نیکخواه‌بهرامی
آیدین نیکخواه‌بهرامی متولد ۱۳۶۰ بود و یکی از اعضای باشگاه بسکتبال صباباتری و تیم ملی بسکتبال بود و نقش بزرگی در قهرمانی تیم ملی بسکتبال ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا و به‌دست آوردن سهمیه المپیک پکن ۲۰۰۸ داشت. برادر او صمد نیکخواه‌بهرامی نیز عضو و کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایران بود. دقیقا یک سال بعد از مرگ وزیر دادگستری در حالی که آیدین به همراه نامزد و یکی از دوستانش عازم منزل پدری خود در نوشهر بود، در یک حادثه رانندگی - در منطقه کمربندی نمک آبرود به نوشهر - در اثر جراحات ناشی از برخورد خودروی شخصی‌اش به گارد ریل کنار جاده درگذشت. در این سانحه نامزد وی نیز درگذشت.

* ۱۳: نسیم حشمتی
ساعت ۴ عصر جمعه ۲۹ آذرماه سال ۹۲ وقتی بنیامین بهادری، خواننده پاپ با همسر جوان و دختر دوساله‌اش سوار بر خودروی ماتیز دوو از بزرگراه شهید باکری می‌گذشتند حادثه‌ای شوم رخ داد. نسیم حشمتی پشت فرمان بود که ناگهان یک پژو ۲۰۶ نوک مدادی با سرعت زیادی از راه رسید و پس از برخورد با ماتیز آن را به سمت راست منحرف کرد و این خودرو در فضای سبز سمت راست حاشیه بزرگراه واژگون شد. زن جوان بنیامین پشت فرمان بی‌هوش افتاده بود و به بیمارستان پیامبران منتقل شد اما هنوز دو ساعت نگذشته بود که تسلیم مرگ شد. پس از مدتی هم راننده ۲۰۶ که فراری شده بود به کلانتری رفت و خود را تسلیم قانون کرد.

* ۱۴: افشین یداللهی
افشین یداللهی متولد سال ۱۳۴۷ است و علاوه بر تخصص در زمینه پزشکی اعصاب و روان، ترانه‌سرا هم بود. او بامداد چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ در مسیر بازگشت از هشتگرد به سمت تهران به دلیل برخورد شدید یک دستگاه کامیون با خودرویش، به شدت مجروح شده و در بیمارستان امام جعفر صادق شهر هشتگرد درگذشت. در این حادثه همسر و برادر همسرش بر اثر جراحت در بیمارستان بستری شدند و متاسفانه شبنم رحمتیان، همسر وی، پس از ۱۵ روز بستری بودن در بیمارستان، درگذشت. دلیل تصادف یداللهی هم توسط پلیس اینگونه اعلام شد که خودروی سورنتوی او از فرعی وارد آزادراه کرج - قزوین شده و به صورت ناگهانی در لاین وسط اتوبان توقف می‌کند که در نهایت تریلی با آن برخورد می‌کند.

کدخبر: ۳۷۷۰۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر