کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۳۴۰
تاریخ خبر:

مسیر استقلال برای آسیا؛ حذفی یا لیگ؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | استقلال در دیدار هفته قبل مقابل نساجی بازی دور از انتظاری ارائه داد اما در بازی مقابل پارس‌جنوبی نمایش خوبی داشت و در حالی که دو بار تیر دروازه محسن فروزان را به لرزه درآورده بود، توانست با گل‌های کریمی و دیاباته از سد شاگردان پورموسوی بگذرد. استقلال در این بازی ۵۴ درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت، ۱۷ بار به سمت دروازه فروزان شوت زدند و هفت فرصت مسلم گلزنی نیز به دست آورد. ۸۶ درصد پاس‌های استقلالی‌ها نیز به درستی به مقصد رسید تا آبی‌های پایتخت در این دیدار بازی خوبی را از خود به نمایش گذاشته باشند.

دیگر اتفاق خوبی که برای استقلالی‌ها رقم خورد، در قائمشهر بود. جایی که فولاد یکی از جدی‌ترین رقیب‌های استقلال برای کسب سهمیه آسیایی در حالی‌که ۸۰ دقیقه با دو گل از میزبانش نساجی پیش بود، در دقایق پایانی از شاگردان محمود فکری کامبک خورد و بازی را با نتیجه ‌ ۳ بر ۲ به این تیم واگذار کرد. حالا حتی اگر فولاد دیدار عقب ‌افتاده‌اش مقابل نفت مسجد سلیمان را نیز با پیروزی پشت سر بگذارد، استقلال از رده دوم تکان نمی‌خورد.

چرا که تفاضل گل استقلال مثبت ۲۰ و تفاضل فولاد مثبت ۷ ‌ و فولاد برای رسیدن به رده دوم باید با اختلاف ۱۳ گل به برتری برسد که غیرممکن است این نتیجه رقم بخورد.اکنون سرنوشت استقلال در این فصل در دستان خودش قرار دارد. آنها در دو دیدار پیاپی و حساس باید به مصاف سپاهان و شهرخودرو بروند.

شاگردان مجیدی در صورتی که بتوانند از این دو دیدار با دست پر خارج شوند، سهمیه لیگ قهرمانان فصل بعد خود را قطعی می‌کنند چرا که شهرخودرو باید در هفته ۲۹ به مصاف سپاهان برود و در هفته پایانی نیز فولاد میزبان تراکتور است. تقابل رقبای استقلال با هم در هفته‌های پایانی نکته مثبتی برای تیم مجیدی است که با توجه به بازی‌های استقلال در دو هفته پایانی مقابل پیکان و شاهین این تیم می‌تواند رده دوم لیگ نوزدهم را به نام خودش سند بزند.

در نهایت اینکه استقلال می‌تواند با نتایجی که در بازی‌های بعدی لیگ برتر می‌گیرد، نایب‌قهرمان لیگ نوزدهم شود اما نایب‌قهرمانی به معنای حضور قطعی این تیم در لیگ قهرمانان آسیا نیست و با توجه به سهمیه ۲+۲ ایران در آسیا، آبی‌ها باید از یک مرحله پلی‌آف که مرحله ساده‌ای هم نیست عبور کنند.
از سوی دیگر قهرمان جام حذفی هم به صورت مستقیم راهی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد.

این یعنی اینکه اگر استقلال در جام حذفی قهرمان شود، دردسر حضور در مراحل پلی‌آف را نخواهد داشت و در نگاه اول شاید به نظر برسد، قهرمانی در جام حذفی راه مطمئن‌تری برای رسیدن به آسیا باشد اما واقعیت این است که جام حذفی هم ریسک‌های بزرگی در خودش دارد. بازنده فینال جام حذفی و در واقع نایب‌قهرمان این جام برخلاف نایب‌قهرمان لیگ برتر هیچ شانسی برای حضور نخواهد داشت.

به خصوص اینکه با توجه به حضور پرسپولیس، سپاهان، تراکتور و حتی نفت مسجدسلیمان، هیچ تضمینی وجود ندارد که استقلال حتما قهرمان جام حذفی می‌شود. در واقع اگر استقلال تمام تمرکز خود را روی جام حذفی بگذارد و در گام آخر مغلوب حریف شود، همه چیز را از دست خواهد داد اما اگر در لیگ برتر دوم یا حتی سوم شود، این شانس را دارد که با عبور از مراحل پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا، به مرحله گروهی این مسابقات برسد

اما مشکل بزرگ استقلال در لیگ برتر هم بازی‌های سخت باقی مانده این تیم است. استقلال در دو بازی بعدی باید به مصاف سپاهان و شهرخودرو برود که خودشان مدعی سهمیه آسیا هستند و به راحتی به استقلال امتیاز نخواهند داد. دو بازی با تیم‌های کاندیدای سقوط یعنی پیکان و شاهین بوشهر هم اصلا بازی‌های آسانی به نظر نمی‌رسند. در چنین شرایطی مشخص نیست تصمیم و استراتژی فرهاد مجیدی برای کسب سهمیه آسیا چه خواهد بود؟ آیا او دوم یا سوم شدن در لیگ برتر و حضور در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان را به قهرمانی پرریسک در جام حذفی و صعود مستقیم به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ترجیح خواهد داد؟

*** طلسم گل شماره ۱۰ برای قایدی و مطهری
ارسلان مطهری یکی از مهاجمان تاثیرگذار استقلال در فصل جاری بوده است. او که نیم‌فصل اول را در ذوب‌آهن سپری کرد و پنج گل زد، در استقلال هم به روند خوبش ادامه داده و تا اینجای لیگ نوزدهم چهار بار برای استقلال گلزنی کرده و حالا با ۹ گل زده در رده چهارم بهترین گلزنان مسابقات قرار دارد. مطهری اما در مصاف با پارس‌جنوبی برای اولین بار بعد از تعطیلات کرونایی فوتبال در ترکیب ثابت استقلال به میدان رفت و عملکرد خوبی هم داشت.

او در این مسابقه موقعیت‌های خوبی نیز به دست آورد که با بدشانسی نتوانست دهمین گل فصل خود را به ثمر برساند. مطهری در جریان این بازی ‌ دو بار تیر دروازه پارس جنوبی را به لرزه در آورد تا در زدن گل شماره ۱۰ خود در لیگ نوزدهم ناکام بماند. او بعد از این دو ضربه که به تیر خورد از سوی کادرفنی تعویض شد و زمین بازی را هم ترک کرد تا امیدش برای افزایش تعداد گل‌های زده به چهار مسابقه آینده در لیگ برتر باشد.

همچنین مهدی قایدی که در دیدار با نساجی قائمشهر در اواخر بازی مصدوم شده بود، بعد از مدت‌ها در این فصل نیمکت‌نشین شد و از دقیقه ۷۵ به زمین بازی آمد و باز هم دو فرصت مسلم گلزنی را برای استقلال از دست داد تا همچنان به عدد ۱۰ گل که اول فصل به هواداران وعده آن را داده بود نرسد. قایدی یک بار در دقیقه ۸۴ در محوطه شش قدم صاحب موقعیت گل شد که ضربه او را فروزان دفع کرد.

در ادامه شوت مطهری به تیرک دروازه اصابت کرد و در مرتبه دوم در دقیقه ۹۲ موقعیت تک به تک را برابر واکنش فروزان از دست داد تا به‌رغم پیروزی استقلال او همچنان در گلزنی ناکام باشد. آخرین بار که قایدی در لیگ برتر برای آبی‌ها موفق به گلزنی شده بود، در هفته آخر دور رفت برابر شاهین بوشهر و در ۲۳ آذر ماه ۹۸ بود که او با زدن آن گل با ۹ گل خود را به عنوان یکی از مدعیان آقای گلی مسابقات معرفی کرده بود.

کدخبر: ۳۴۲۳۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر