کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۷۰۹۵
تاریخ خبر:

مسکن در خردادماه؛ هر روز گران‌تر از دیروز

بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در سال ۹۹، وضعیت بازار در خرداد ماه را بررسی کرد. بر اساس این گزارش، در این ماه، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۱۰ هزار و ۷۷۸ واحد مسکونی رسیده که نسبت به خرداد ماه سال گذشته، ۸۰.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. طبق گزارش بانک مرکزی، در خرداد سال ۹۸، ۵ هزار و ۹۸۶ واحد مسکونی معامله شده‌است.

قیمت‌ها سر به فلک گذاشته است

اگرچه بازار مسکن، در ابتدای سال با افت شدید معاملات به دلیل شیوع ویروس کرونا مواجه شد اما با گذر زمان، بر تعداد این معاملات افزوده شد و امروز حجم این معاملات به دوران پیش از شیوع بیماری نزدیک شده است. قیمت اما فاکتور دیگری بود که اگرچه در سال جدید با افت جزئی نسبت به آخرین فصل از سال قبل شروع شد اما قیمت مسکن تابع افزایش نرخ ارز و تورم، با چنان سرعتی در حال افزایش است که پیش از این هیچ وقت تجربه نشده است.

خریداران در ماه خرداد بابت خرید و فروش هر متر مربع واحد مسکونی، متوسط ۱۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان هزینه کرده‌اند که نسبت به ماه قبل ۱۱.۶ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۲.۵ درصد بیشتر بوده است. افزایش افسار گسیخته قیمت املاک را از مقایسه قیمت سه ماهه امسال می‌توان دریافت. در فروردین امسال، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است. در ماه بعد این قیمت با افزایش ۱۱ درصدی، به متوسط قیمت هر متر مربع ۱۶ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسیده است. خرداد نیز با رشد ۱۱.۶ درصدی این قیمت را به نزدیک ۱۹ میلیون تومان در متوسط هر متر مربع رسانده است.

واحدهای جوان بیشترین تقاضا را دارند

ترین‌ها در بازار مسکن در صورتی که تحول یا نوسان شدیدی رخ ندهد، روال یکنواختی را طی می‌کند. تقاضا برای خرید واحدهای جوان‌تر یکی از همین روال همیشگی است. بررسی توزیع تعداد واحدهای معامله شده در تهران به تفکیک عمر بنا در خردادماه حاکی از آن است که از مجموع ۱۰ هزار و ۷۷۸ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال با ۳۸.۹ درصد سهم معاملات، گزینه‌های محبوب‌تری برای خرید و فروش بوده‌اند. در خرداد سال گذشته نیز این واحدها با حدود یک درصد افزایش نسبت به امسال، بیشترین سهم را داشته‌اند.

منطقه ۵ خواهان بیشتری دارد

داغ بودن همیشگی بازار منطقه ۵ نیز به یک روال در معاملات مسکن تبدیل شده است. این ماه نیز منطقه ۵ با سهم ۱۵.۵ درصدی درست مانند ماه قبل، بیشترین سهم را از کل معاملات از آن خود کرده است. خرید و فروش بالا در این منطقه، بازار را برای دلالان داغ‌تر کرده است. پس از منطقه ۵، مناطق ۲ و ۴ به ترتیب با ۹.۱ و ۸.۸ درصد، در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

ارزان‌ترین منطقه متری ۹ میلیون

نوبت به گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق رسید. طبق آمارها، کسانی که در منطقه ۱ تهران اقدام به خرید واحد مسکونی کرده‌اند، بابت هر متر مربع آپارتمان خود متوسط ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه کرده‌اند. در مقابل آنها، خریداران منطقه ۱۸ هستند که هر متر مربع واحد مسکونی را با متوسط ۸ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان تهیه کرده‌اند. این ارقام در مقایسه با خردادماه سال قبل به ترتیب، ۵۳.۶ و ۴۷.۶ درصد افزایش قیمت را بیان می‌کنند.

همچنین، از میان پرفروش‌ترین‌ها، واحدهای مسکونی با دامنه قیمتی ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان به ازای هر متر مربع، با ۱۰.۴ درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند.

کدخبر: ۳۳۷۰۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر