کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۶۶۱۳
تاریخ خبر:

مستاجران بخوانند، صاحبخانه‌‌ها بدانند

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | مالکان و مستاجران در آستانه رسیدن به روزهای داغ بازار اجاره هستند. سقف جدید افزایش قانونی اجاره‌ها، شرایط تمدید خودکار قراردادها و وام ودیعه مسکن چیزهایی هستند که باید حتما درباره‌شان اطلاعات داشته باشید.
* صاحبخانه‌‌ها بدانند؛ درباره حداکثر افزایش اجاره: حداکثر افزایش مبلغ اجاره‌بها یا مبلغ رهن برای این قرارداد‌ها در کلانشهر تهران تا سقف ۲۵ درصد و سایر کلانشهر‌ها تا سقف ۲۰ درصد و برای سایر مناطق شهری کشور تا سقف ۱۵ درصد خواهد بود. در حالیکه میزان مجاز افزایش اجاره‌بها سالانه، سال گذشته همین اندازه تعیین شد، بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد به‌عنوان مثال در اردیبهشت امسال نرخ رشد سالانه اجاره در کل کشور ۳۶درصد بوده است. پس اگرچه مصوبه و قانون وجود دارد اما الزامی در مورد افزایش نرخ اجاره‌ها وجود ندارد و همه‌چیز به انصاف خود شما واگذار شده است.

*** مستاجران بخوانند؛ شرایط رد پیشنهاد صاحبخانه
قانون می‌گوید تا سه ماه پس از اعلام رسمی پایان کرونا هیچ مالکی نمی‌تواند بدون شروط رسمی اعلام شده که براساس آن می‌توان حکم تخلیه گرفت، برای صدور حکم تخلیه اقدام کند. به‌طور مثال اگر مالک نرخ اجاره‌بها را در تهران ۳۰درصد افزایش داد، مستاجر می‌تواند نپذیرد و به شورای حل اختلاف شکایت کند. با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا شورای حل اختلاف به هیچ‌عنوان حق صدور حکم تخلیه برای مستاجر ندارد (برای مورد استثناهایی در نظر گرفته شده که جلوتر به آنها اشاره می‌کنیم). نماینده شورای حل اختلاف در کمیته‌های اقتصادی ستاد ملی کرونا حضور داشته و در جریان صدور حکم تخلیه برای مستاجران قرار گرفته است.

*** صاحبخانه‌‌ها بدانند؛ شرایط فسخ قانونی قرارداد
قانونگذار استثناهایی درخصوص حکم تخلیه پیش‌بینی کرده است؛ چنانچه مالک به‌منظور تخریب واحد مسکونی و احداث ساختمان جدید، پروانه ساختمانی اخذ کرده باشد. چنانچه مستاجر تا یک ماه پس از تمدید قرارداد اجاره جدید، مابه‌التفاوت مال‌الاجاره را به موجر پرداخت نکرده باشد. چنانچه به تشخیص مرجع صالح رسیدگی‌کننده، نیاز مالک (موجر) به دلیل ازدواج اولاد ذکور به ملک مسکونی مورد اجاره احراز شود،

چنانچه خانه به‌فروش برود، چنانچه مالک پروانه احداث گرفته و می‌خواهد ملک خود را تعمیر کند یا تعمیرات اساسی انجام دهد، چنانچه مستاجر به شیوه‌ای ضرر و زیان به مالک وارد کرده باشد یا مستاجر موجب شکایت افراد ساکن در آن ساختمان شده باشد، صاحبخانه می‌تواند حکم تخلیه بگیرد. در یکی از موارد استثنا آمده چنانچه مستاجر در دوره قبل نسبت به ایفای تعهدات خود مانند پرداخت به‌موقع اجاره‌بها، هزینه شارژ و… اقدام نکرده باشد،‌ می‌توان حکم تخلیه گرفت.

*** مستاجرها بخوانند؛ زمان احتمالی پرداخت وام
سقف مبلغ این تسهیلات برای کلانشهر تهران ۷۰ میلیون، سایر کلانشهرها ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان تعیین شده که نسبت به وام ودیعه سال گذشته به ترتیب ۲۰، ۱۰ و ۱۰ میلیون تومان افزایش داشته. سایت ثبت‌نام هنوز معرفی نشده اما مهلت ثبت‌نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ است. بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف هستند حداکثر تا پایان آذرماه سال‌جاری تسهیلات مذکور را پرداخت کنند.

همچنین مشخص نیست وام ۷۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن مستاجران تهرانی قرار است چگونه و با چه شرایطی پرداخت شود. چون طبق قوانین فعلی این وام نیازمند دو ضامن خواهد بود. پارسال رقم سود ۱۳درصد محاسبه می‌شد که اگر همین عدد را مبنای محاسبات امسال در نظر بگیریم، مبلغ اقساط ماهانه در روش مستقیم یعنی بازپرداخت سه‌ساله، در شهر تهران، کلانشهرها و سایر شهرها می‌تواند به‌ترتیب عددی مثل دو میلیون و ۳۲۵ هزار تومان، یک میلیون و ۳۲۸ هزار تومان و ۸۳۰ هزار تومان باشد. البته یک روش ساده‌تر هم وجود دارد که اگر آن را انتخاب کنید تنها سود وام را به بانک می‌دهید و پس از پایان مدت یک‌ساله قرارداد اصل پول به بانک برمی‌گردد. حداقل پارسال که شیوه و روش پرداخت وام مستاجران این شکلی بود.

*** صاحبخانه‌ها بدانند؛ بهتر است با مستاجر توافق کنید
در مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا آمده: «با عنایت به استمرار شرایط بیماری کرونا، همه قراردادهای اجاره مربوط به املاک مسکونی استیجاری که از تاریخ ابلاغ این مصوبه تا پایان سال ۱۴۰۰ مدت زمان اعتبار آنها به اتمام می‌رسد، در صورت عدم توافق طرفین و تمایل مستاجران، به مدت یک سال به‌صورت خودکار تمدید می‌شود». عدم توافق یعنی اگر مستاجر شما آدم خوبی است و طبق بند و ماده‌های قانونی نمی‌توانید او را جواب کنید و کلک زدن هم فایده ندارد، قرارداد خودبه‌خود تمدید خواهد شد. پس اگر در همان محدوده ۲۵درصد کار را تمام کنید و با هم به صلح برسید کار عاقلانه‌ای انجام داده‌اید. فراموش نکنید با همکاری مستاجرتان می‌توانید وام ودیعه مسکن را دریافت کنید و بخش مهمی از اختلافات خودبه‌خود غیب شوند.

کدخبر: ۳۹۶۶۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر