کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۵۰۹۹
تاریخ خبر:

مسابقه آتش زدن سرمایه با طلا و سکه و دلار

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | هفته گذشته هیچ سرمایه‌گذاری خوشحال نبود. هرکدام از آنها به دلیلی بخشی از سرمایه‌ خود را از دست دادند. آنهایی که در بازار طلا سرمایه‌گذاری کرده بودند، بیشتر از بقیه ضرر کردند. سرمایه‌گذارهای سکه در رتبه دوم قرار دارند و رتبه سوم بیشترین ضرر به سرمایه‌گذارهای بازار ارز اختصاص دارد. هفته پیش سرمایه‌گذارهای بورس هم از ضرر بی‌نصیب نماندند. شاخص بورس در این هفته ۲٫۹درصد کاهش داشته است.

*** قیمت طلا؛ کاهش ۷٫۶درصدی
هر گرم طلای ۱۸عیار قبل از شروع هفته گذشته تقریبا یک‌میلیون و ۱۱۲هزار تومان قیمت داشت. روز اول هفته با ریزش قیمت دلار، طلا هم تا یک‌میلیون و ۲۵هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرد. در ادامه دلار دوباره به مدار صعودی برگشت، ولی با ریزش انس جهانی طلا و در واکنش به خبر کشف واکسن کرونا توسط روسیه، قیمت طلای ۱۸عیار همچنان به روند نزولی خود ادامه داد و در پایان هفته گذشته به یک‌میلیون و ۲۸هزار تومان رسید.

انس جهانی طلا در هفته گذشته، بیشترین بازدهی منفی در پنج‌ماه اخیر را در کارنامه خود ثبت کرد و از محدود دوهزار و ۳۶دلار به هزار و ۹۴۶دلار کاهش قیمت پیدا کرد و احتمال ادامه‌دار بودن این روند بالا است. این مورد باعث شد در طول هفته قبل قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار حدود ۸۷هزار تومان کاهش پیدا کند که معادل بازدهی منفی ۷٫۶درصدی است. سرمایه‌گذارهای بازار طلا در هفته گذشته بیشتر از بقیه بازارها ضرر کردند.

*** قیمت سکه؛ کاهش ۶٫۸درصدی
هر سکه تمام بهار آزادی در هفته گذشته با کاهش ۷۸۰هزار تومانی، بازدهی منفی ۶٫۸درصد را در کارنامه خود ثبت کرد. قبل از شروع هفته قیمت هر سکه تمام در بازار آزاد حدود ۱۱میلیون و ۵۳۰هزار تومان. همان روز اول کاری هفته یعنی یکشنبه ۱۹مردادماه، قیمت طلا همگام با ریزش دلار، حدود یک‌میلیون تومان کاهش پیدا کرد و به محدوده ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسید.

هرچند در ادامه سکه به روند صعودی بازگشت و توانست بخشی از ضرر سرمایه‌گذارهایش را جبران کند. تا پایان هفته قیمت هر سکه تمام بهار آزادی به حدود ۱۰میلیون و ۷۵۰هزار تومان رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد، با توجه به قیمت دلار و اونس جهانی طلا، ارزش واقعی هر سکه رقمی حدود ۱۰میلیون و ۵۳۰هزار تومان است.

*** قیمت دلار؛ کاهش ۵٫۱درصدی
دلار بیشترین ریزش روزانه را در ابتدای هفته گذشته تجربه کرد. صرفا در یک‌روز قیمت دلار حدود دوهزار تومان کاهش پیدا کرد تا همان اول هفته کام سرمایه‌گذارهای بازار ارز تلخ شود. هرچند در ادامه قیمت دلار به مدار صعودی بازگشت اما دلال‌ها آنقدر زور نداشتند که بتوانند دلار را به محدوده اول هفته یعنی ۲۳هزار و ۷۰۰تومان برگردانند و نهایتا هفته گذشته با دلار ۲۲هزار و ۵۰۰تومانی در بازار آزاد به پایان رسید.

با این حساب می‌توان گفت، در طول هفته قبل قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد حدود هزار و ۲۰۰تومان کاهش پیدا کرد که معادل بازدهی منفی ۵٫۱درصدی است. همچنین در هفته گذشته قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از محدوده ۲۳هزار تومان تا ۲۰هزار و ۸۰۰تومان عقب‌نشینی کرد و نهایتا با نرخ ۲۲هزار تومان به کار خود پایان داد. با این حساب دلار صرافی‌های بانکی هم در هفته گذشته حدود هزار تومان ارزان شد.

*** شاخص بورس؛ کاهش ۲٫۹درصدی
اغلب روزهایی که بازار طلا و ارز روند نزولی به خود می‌گیرند، سرمایه‌گذارهای بورس با دمشان گردو می‌شکنند و بازدهی‌ چشمگیر نصیب سرمایه‌شان می‌کنند اما این هفته بورس‌بازها نتوانستند از روند نزولی بازارهای سرمایه‌گذاری جان سالم به در ببرند. تنها روزی که شاخص کل روند مثبت داشت، همان یکشنبه اول هفته بود که حدود ۴۴هزار واحد رشد کرد.

در ادامه شاخص بورس روز دوشنبه ۱۳هزار واحد، سه‌شنبه ۶۵هزار واحد و چهارشنبه ۲۵هزار واحد کاهش پیدا کرد و نهایتا عقب‌نشینی ۵۹هزار واحدی در کارنامه هفته گذشته سرمایه‌گذارهای بورس ثبت شد. در این هفته بورسی‌ها به‌طور میانگین حدود ۲٫۹درصد ضرر کردند. از طرفی شاخص هم‌وزن با کاهش ۳٫۷درصدی نشان داد سرمایه‌گذارهای شرکت‌های کوچک بیشتر از سهامداران شرکت‌های بزرگ سرمایه خود را از دست داده‌اند.

کدخبر: ۳۴۵۰۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر