کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۸۷۴۱
تاریخ خبر:

مسئولیت سنگین تارا‌ ‌و ‌پژو ‌پارس بعد از حذف سمند و ‌‌۴۰۵

روزنامه هفت صبح | دیدار وزیر صمت در روز سیزده‌ به در از گروه‌های صنعتی ایران‌خودرو و سایپا، باز هم یک پیام جدید داشت. او در این دیدار به چند مورد اشاره کرد که مهم‌ترین آنها خروج دو خودروی ۴۰۵ و سمند ظرف دو ماه آینده و پس از انجام تعهدات موجود به مشتریان از مدار تولید بود.

اما در این میان پژو پارس ELX یکی از خودروهای محبوب ایران‌خودرو دوباره به خط تولید بازگشته است. اما باید در نظر گرفت با خروج دو خودروی سمند و ۴۰۵ که در ایران به خودروهای خانوادگی معروفند و بیشتر طیف خانواده آنها را برای خرید انتخاب می‌‌کردند، در بازار خودروی داخلی چه جایگزینی خواهند داشت؟ اگرچه در لیست این توقف‌ها قرار بود تیبا هم قرار داشته باشد.

بررسی سمند و ۴۰۵
پروژه تولید اتومبیل ملی با صرف هزینه‌های زیاد بالاخره در دهه ۸۰ به ثمر نشست و سمند ایران خودرو وارد بازار شد. سمند از همان ابتدا به دلیل ظاهر قدرتمند و مردانه‌اش بسیار موردتوجه قرار گرفت. سمند به‌عنوان یک سدان خانوادگی، قدرت اصلی خود را در جاده‌ها نشان می‌دهد. درواقع از همان ابتدا مهندسان طراح، خودرو ملی را برای شرایط سخت و دشوار طراحی کرده‌اند. استفاده از بدنه مستحکم و وزن بالای سمند باعث می‌شود این اتومبیل ایمنی بالایی در بین خودروهای ایرانی داشته باشد.

موتور خودرو ملی ایران، ۱۱۳ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و شتابی ۱۲ ثانیه‌ای را برای سمند عضلانی به ارمغان آورده است. جدای از توان مناسب فنی بالا، سمند در بین ایرانی‌ها به جادار بودن شهرت دارد. حجم فضای صندوق عقب این اتومبیل ۳۵۰ لیتر است که در بین همتایان ایرانی خود بی‌رقیب است.

حالا تولید آن قرار است متوقف شود. پیشینه عرضه پژو ۴۰۵ در کشورمان به سال ۱۳۷۲ باز می‌گردد. سری نخست آن در دو تیپ GL و GLX با پیشرانه‌های کاربراتوری ۱٫۶ لیتری و ۲٫۰ لیتری عرضه می‌شد اما در نهایت هر دو نسخه در سال ۱۳۸۱ جای خود را به پیشرانه ۱٫۸ لیتری انژکتوری XU7 دادند. سال ۱۳۸۳ ایران‌ خودرو نمونه اقتصادی ۴۰۵ را با نام GLI عرضه کرد که فاقد تجهیزات متداول بود و حتی سپر مشکی رنگ داشت.

اما این محصول با استقبال چندانی در بازار مواجه نشد و حدود یک سال بعد نیز GLI از خط تولید کنار رفت. تیپ SLX آخرین تیپی است که تاکنون برای ۴۰۵ معرفی شده است. SLX که در ۱۳۸۸ به بازار آمد، دارای چراغ کریستالی، اضافه‌شدن مه‌شکن و اسپویلر درب صندوق بود و همچنین داشبورد، صفحه کیلومتر و سردنده آن هم مجددا طراحی شد. از سال ۱۳۹۰ نیز پیشرانه ۱٫۶ لیتری پژو ۲۰۶ تیپ پنج (TU5) نیز برای مدل SLX قابل سفارش شد درحالی‌که پیشرانه مدل GLX آن، ‌چه در نسخه بنزینی و چه در نسخه دوگانه‌سوز همچنان از نوع ۱٫۸ لیتری است.

جایگزین سمند و ۴۰۵
ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۰ خودروی تارا را به بازار فرستاد. خریداران، خودروی تارا دنده‌ای را حدود ۴۰۰ و مدل اتوماتیک آن را نیز حدود ۵۱۱ میلیون تومان می‌خرند. قیمت مدل اتوماتیک تا ۵۴۰ میلیون تومان هم رسید. اما تارا تنها محصول جدید ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۰ نیست. ایران‌خودرو دناپلاس توربو جدید با جعبه دنده ۶ سرعته را نیز به بازار عرضه کرد. اکنون قیمت آن در بازار به ۴۷۲ میلیون تومان نیز رسیده است. تارا یک سدان خانوادگی در کلاس ابعادی C است و به نوعی نسخه ایرانی پژو ۳۰۱ محسوب می‌شود.

این محصول از نظر پلتفرم، ایمنی، ابعاد، فضای کابین و بسیاری مشخصات دیگر شباهت‌های بسیار نزدیک با نماینده پژو دارد و به همین دلیل می‌تواند در میان انبوهی از خودروهای قدیمی روی خط تولید داخلی، به‌عنوان گزینه‌ای نسبتاً جدیدتر و مدرن‌تر مطرح باشد. به‌خصوص که روی تارا امکاناتی نظیر کنترل پایداری الکترونیکی هم قرار گرفته که برای هر ماشین امروزی از نان شب واجب‌تر است. البته پیشرانه TU5 پلاس مورد استفاده از نظر بازدهی حرف چندانی در برابر موتورهای روز جهان ندارد.

اما در قیاس با پیشرانه قدیمی TU5 بهبود نسبی را تجربه نموده. همچنین از نظر طراحی هم نقطه ضعف‌هایی در ظاهر و مونتاژ تارا دیده می‌شود که البته بخشی از این قضیه به سلیقه شخصی افراد بازخواهد گشت. با تمامی این صحبت‌ها می‌توان از تارا به‌عنوان قدمی هرچند دیرهنگام و کوچک اما مثبت و رو به جلو یاد نمود که پس از سال‌های طولانی ما را با محصولی متفاوت و جدیدتر نسبت به خانواده ۴۰۵ ایران‌خودرو روبه‌رو ساخته است.

کدخبر: ۴۴۸۷۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Amirkhan56

    مسئولیت سنگین؟!! این دیگه جوک سال است. د و خودرو بی کیفیت تر از دو نمونه تولیدات قبلی ، حالا مسئولیت هم پیدا کردند؟!!!یعن ی از این به بعد، مسئولیت مرگ و میر ناشی از کیفیت پایین و نا ایمن بودن خودروهای ق بلی را اینها به عهده خواهند گرفت؟؟!