کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۸۰۶۸
تاریخ خبر:

مسئله شیرین مالیات از چهره‌های سینمایی

روزنامه هفت صبح | یک: چرا مالیات گرفتن از دستمزد چهره‌های سینمایی و حتی فوتبالیست‌ها اینقدر عجیب و خبر ساز شده؟‌ آقای خزاعی از تهیه‌کنندگان و مدیران سینمایی نامه‌ای به نمایندگان مجلس نوشته‌اند که مگر گردش مالی سینمای ما چقدر است؟‌در متن خزاعی آمده:‌به تازگی طرحی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که بر اساس آن همگی هنرمندان و فعالان فرهنگی و هنری و سینماگران مانند فعالان تجاری، بازرگانی، صنعتی و … ملزم به پرداخت مالیات شدند.

به نظر می‌رسد این مصوبه مجلس بدون پیمودن مسیرها و منابع و مجاری مطالعاتی لازم و بدون کارشناسی صورت گرفته و فاقد زمینه‌های پژوهشی و مبانی تحقیقاتی؛اقدامی نمایشی و نمادین و واکنشی غیرفنی است. ‌آیا نمایندگان عزیز!تاکنون،بررسی و تحلیل و جمع‌بندی کرده‌اند که کل گردش مالی هنر و سینما در کشور چقدر است؟در خوش‌بینانه‌ترین و - در دوران پیشاکرونا - این چرخش مالی در اوجش در حوزه سینما زیر ۲۰۰میلیارد تومان بوده و در سایر رشته‌های هنری، به‌ویژه تئاتر وضعیت بسیار وخیم‌تر است.

باورمان این است که مصوبه مجلس در جو آشفته رسانه‌ای و به صورت شتابزده صورت گرفته و نیازمند بررسی‌های ملموس‌،تحقیقات میدانی،گفت‌وگوهای فنی و تخصصی و پروسه کارشناسی است. من مخالف گرفتن مالیات از هنرمندان نیستم اما به همان دلایلی که مجالس و دولت‌ها در گذشته معافیت صددرصدی برای هنرمندان مانند برخی مشاغل خاص قائل بوده‌اند؛اعتقاد دارم نمی‌توان عجولانه و هیجانی و در واکنشی احساسی و ژورنالیستی به صورت کلی و مطلق این معافیت لغو شود.»

خدمت آقای خزاعی عرض کنیم که در این مورد خاص گردش مالی از اهمیت درجه دوم برخوردار است.مسئله اصلی ایجاد حس عدالت در میان مردم است.اتفاقا مالیات یکی از عناصری است که می‌تواند حس عدالت را در میان جامعه مردم ایجاد کند.تبصره‌هایی مثل معاف شدن قضات یا اعضای هیات‌های علمی یا سلبریتی‌ها از مالیات به هیچ وجه حرکت مناسبی نیست. مقاومت دربرابر مالیات بر درآمد حرکت اشتباهی است وبه‌نظرم مجلس برای هیچ صنفی با هیچ توجیهی نباید معافیت از درآمد قرار دهد.

همانطور که مالیات بر خانه‌های خالی یا مالیات بر اتومبیل‌های بالای یک میلیارد تومان با عقل من جور در نمی‌آید و فلسفه‌اش را درک نمی‌کنم و به نوعی دخالت حاکمیت در مقدوراتی از شهروندان می‌دانم که چندان توجیه‌پذیر نیستند. این را هم به عنوان مثال خدمتتان عرض کنم که لیونل مسی در قرارداد مشهور پنج‌ساله‌اش ۵۲۵میلیون یورو از بارسلونا دریافت کرده اما پس از اخذ مالیات این پولی که به دستش رسیده است چیزی در حدود ۱۸۳ میلیون یورو بوده است!

در آمریکا هم چهره‌های سینمایی و ورزشی بین ۳۵ تا ۴۰ درصد درآمدشان را مالیات می‌دهند.این رقم در سوئد بین ۵۱ تا ۶۱درصد از درآمد است.فوتبالیست‌های لیگ برتر در انگلیس مجبورند ۴۰ تا ۵۰درصد از درآمدشان را به عنوان مالیات پرداخت کنند.وقتی ثروت و درآمد یک قشر بالا می‌رود و بیش از مصرف عادی و حتی غیرعادی خود درآمد کسب می‌کنند طبیعی است که باید مالیات پرداخت کنند.اگر در مورد شرکت‌های سینمایی و تولید فیلم می‌توان نکته‌هایی را مطرح کرد اما در مورد میزان دستمزد چهره‌های سینمایی شک و شبهه‌ای وجود ندارد.دستمزد برخی بازیگران مرد و زن سینمای ما آن هم در سنین ۳۰ تا ۵۰ سال چندین برابر درآمد بهترین جراحان و وکلای کشور است.

* دو: بحث تومان و ریال شد این نکته هم جالب است که کل درآمد وصول شده نفتی ما طی ۱۱ماه ،‌۱۰هزار میلیارد تومان بوده و درآمد دولت از معاملات انجام شده در بورس بیشتر از ۳۰هزار میلیارد تومان! البته وزیر اقتصاد گفته که این درآمد مال دورانی است که در شش ماهه اول سال بورس رونق داشته است.او شایعه درآمد ۵۰۰هزار میلیارد تومانی بورس برای دولت را تکذیب کرده است!

کدخبر: ۳۷۸۰۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر