کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۹۱۸۲
تاریخ خبر:

مسئله تشریفاتی معاون رئیس‌جمهور آمریکا

روزنلمه هفت صبح، رامتین لطیفی | معاون رئیس‌جمهور آمریکا در ظاهر عنوان دهن پر کن و مهمی به نظر می‌آید، به علاوه اینکه معاون رئیس‌جمهور بر اساس قانون اساسی آمریکا رئیس مجلس سنای این کشور نیز هست. اما باید گفت تمامی این مقام و منصب‌ها تشریفاتی است و عملا معاون رئیس‌جمهور یکی از کم‌کارترین افراد دولت است.

ریاست معاون رئیس‌جمهور بر مجلس سنا تنها در زمانی محلی از اعراب دارد که تعداد آرای موافق و مخالف در مجلس سنا برابر شده باشد و در این صورت معاون رئیس‌جمهور یک رای برای مشخص کردن تکلیف در دست دارد، در غیر این صورت ریاست او فاقد هیچگونه ارزشی است.در قانون اساسی از معاون رئیس‌جمهور به عنوان نفر دوم دولت نام برده شده است.

اما باید گفت نقش معاون رئیس‌جمهور در دولت هم کاملا تشریفاتی است و او حتی اجازه دخالت در کار یک وزیر را هم ندارد. به طور کلی باید گفت معاون رئیس‌جمهور زمانی پست مهم و ارزشمندی تلقی می‌شود که یا مرگ به سراغ رئیس‌جمهور بیاید و یا رئیس‌جمهور استعفا دهد و یا عزل شود. طبق قانون اساسی در صورت فقدان رئیس‌جمهور به هر دلیلی، جانشین او معاون رئیس‌جمهور خواهد بود.

همچنین معاونت یک امتیاز دیگر نیز دارد و آن امتیاز معرفی چهره یک سیاست‌مدار برای مردم عادی است. جالب است بدانید ۱۴ نفر از معاونان رئیس‌جمهور آمریکا در دوره‌های بعد به مقام ریاست جمهوری رسیدند.طبق قانون انتخابات آمریکا، معاونان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید قبل از انتخابات از جانب نامزدهای نهایی حزب معرفی شوند و نامزدهای هر حزب همراه با معاونان خود در انتخابات شرکت خواهند کرد.

معیارهای انتخاب یک معاون برای هر نامزد می‌تواند چند جنبه مهم داشته باشد اما مهمترین جنبه آن انتخاب فردی است که با حفظ خط فکری هر نامزد، به همبستگی حامیان حزب در حمایت از اودر انتخابات کمک کند. از این رو جو بایدن ابتدا برای جذب حمایت زنان حزب دموکرات که ۱۸ درصد کمتر از مردان از او حمایت می‌کردند قول داد یک زن را به عنوان معاون خود برگزیند.

حالا با رصد اتفاقات جاری در کشور و اعتراضات سراسری به نژادپرستی و همچنین شکاف میان دو بال چپ و راست حزب دموکرات در حمایت از بایدن، احتمال دارد او زنی سیاه‌پوست، چپ‌گرا و متمایل به جنبش برنی سندرز را انتخاب کند. با در نظر داشتن این نکته که دونالد ترامپ، معاون خود یعنی مایک پنس را فرمانده کمیته مقابله با کرونا قرار داد و به نوعی مدیریت ضعیف پنس شرایط موجود در آمریکا را رقم زد، احتمال دارد که پنس در دوره بعد معاون ترامپ نباشد.

در خبرها زمزمه‌ای از حضور نیکی هیلی به عنوان معاون ترامپ در دوره جدید به گوش می‌رسد. نیکی هیلی هم چهره شناخته شده‌ای است و هم می‌تواند برتری بایدن نسبت به ترامپ با انتخاب یک زن به عنوان معاون خود را خنثی کند.

در این بین کانیه وست گوی سبقت را از دیگران ربوده و معاون خود را به رسانه‌ها معرفی کرده است. کانیه وست که فردی بسیار مذهبی است میشل تیدبال، معلم و مربی انجیل‌خوانی خودش را به عنوان معاونش معرفی کرده است. البته با پیگیری رسانه‌ها کاشف به عمل آمده است که خانم مربی در جوانی خود مشکلات عمده و عدیده روانی داشته است و از منظر پزشکان یک بیمار جدی روانی است!

کدخبر: ۳۳۹۱۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر