کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۴۵۹۱
تاریخ خبر:

مزدا ۳‌؛ قدیمی و گران اما همچنان روی بورس!

روزنامه هفت صبح، ارسلان سلیمانیان | تقریبا همه آن را می‌شناسند و امتحانش را به خوبی پس داده. بین اهالی بازار خوشنام و محبوب است. هر کس برای مدتی پشت فرمانش نشسته هم از آن راضی بوده. نسل آخر مزدا ۳ را می‌گوییم. خودروی ژاپنی که از سال ۱۳۸۹ در ایران مونتاژ می‌شود. مزدا ۳ همان چیزی است که باید باشد. یک سدان خوش‌قیافه با زبان طراحی سامورایی، کیفیت ساخت بالا، ابعاد مناسب جهت رانندگی در شهر، سطح آپشن مطلوب (در مدل فول‌آپشن) و در نهایت برخورداری از یک برند خوشنام.

به همین دلیل بوده که طی سال‌های اخیر مزدا ۳ همواره جزو گزینه‌های مطرح بازار به شمار آمده. چه زمانی که با قیمت تقریبی ۴۰ میلیون تومانی به فروش می‌رسید و چه زمانی که با تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران به قیمت نجومی ۱۰۰ میلیون تومانی رسید! و چه همین امروز که با قیمت باورنکردنی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی برای مدل‌های ۱۳۹۸ باز هم طرفدار دارد.

با آنکه حدود ۱۰ سال از زمان معرفی مزدا ۳ نسل دوم می‌گذرد و به تازگی نسل چهارم این خودرو معرفی شده‌ اما همچنان قیافه این خودرو طراوت خود را حفظ کرده و جذاب است. در فضای داخل کابین نیز همچنان با طراحی مدرن و ارگونومیکی مواجه هستیم که هم به لحاظ طراحی و هم به لحاظ متریال یک سر و گردن بالاتر از رقبای کره‌ای است.

قوای محرکه
مزدا ۳ ‌ مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری با قدرت ۱۴۸ اسب بخار بوده که برای چنین خودرویی کافی به نظر می‌رسد. این پیشرانه می‌تواند مزدا ۳ را ظرف مدت ۹ ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر‌ساعت برساند که از این حیث مزدا یکی از برترین‌های بازار به شمار می‌آید.

رانندگی با این خودرو بسیار لذت‌بخش است. سیستم تعلیق بی‌نقص به همراه جعبه‌دنده ۵ سرعته تیپ ترونیک که تعویض دنده‌ها را بدون لحظه‌ای تاخیر انجام می‌دهد، مزدا را به خودرویی چابک مبدل ساخته‌اند. همچنین مزدا ۳ در سرعت‌های بالا نیز خودرویی راننده محور بوده و هنگام مانورهای ناگهانی راننده را سربلند می‌سازد.

به طور کلی توانایی‌های دینامیکی مزدا ۳ از رقبای آن در ایران از جمله کیا سراتو، هیوندای الانترا و MG GT بهتر است. ضمن آنکه باید به این موضوع اشاره کرد مزدا ۳ بیش از آنکه یک سدان کوچک اقتصادی باشد، یک سدان اسپرت و جوان‌پسند است و نباید انتظار یک خودروی راحت و جادار را از آن داشت. ضمنا نباید از قلم انداخت که در کنار نسخه سدان، تعداد نسبتا محدودی نیز مزدا ۳ هاچ‌بک در ایران عرضه شد که متاسفانه تولید این مدل ادامه پیدا نکرد.

در یک جمع‌بندی کوتاه، مزدا ۳ خودروی بسیار خوبی است که نقاط قوتش بر نقاط ضعف آن می‌چربد. هرچند ‌ نمی‌شود به طور کامل از ایرادات این خودرو چشم‌پوشی کرد. ایراداتی همچون فضای تنگ سرنشینان عقب و همچنین گرانی لوازم یدکی می‌تواند مالک و سرنشیان مزدا ۳ را در بلند‌مدت آزرده سازد.

کدخبر: ۴۵۴۵۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر