کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۷۳۰
تاریخ خبر:

مزایای خرید طلای کم‌اجرت به‌جای ‌طلای آب شده

روزنامه هفت صبح | قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار حدود یک میلیون و ۳۰هزار تومان است و اگر به این رقم اجرت ساخت، سود و مالیات اضافه شود، احتمالا برای خرید هر گرم طلا لازم است حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان پول خرج کنید. اگر قصدتان برای خرید طلا، سرمایه‌گذاری باشد، در چنین حالتی ضرر بزرگی نصیبتان می‌شود.

چراکه موقع فروش، آن را به قیمت طلای خام یعنی همان یک میلیون و ۳۰هزار تومان از شما خواهند خرید. برای همین کسانی که با خرید طلا قصد سرمایه‌گذاری دارند، عموما سراغ طلای کم‌اجرت، دست‌دوم یا آب‌شده می‌روند. هرکدام از این سه مورد شرایط خاص خودش را دارد. خرید و فروش طلای آب‌شده ممنوع است، طلای دست دوم از نظر بهداشتی ممکن است برایتان دردسر داشته باشد و همچنین طلافروشی‌ها برای حفظ برند و اعتبارشان طلای دست دوم نمی‌فروشند. در این بین شاید خرید طلای کم‌اجرت گزینه بهتری باشد.

اجرت ساخت مصنوعات طلا نسبت به زحمتی که برای آن کشیده شده متفاوت است. طلایی که ظرافت زیادی داشته باشد، اجرت ساخت بیشتری دارد. در بین انواع مصنوعات طلا، انواع زنجیر، پلاک، رینگ انگشتر و بعضی دستبند‌ها اجرت ساخت پایین‌تری دارند و طلای کم‌اجرت به حساب می‌آیند. اجرت ساخت آنها حدود سه تا پنج درصد و خیلی کمتر از اجرت ۲۰درصدی سرویس طلا است.

نقطه قوت طلای کم‌اجرت نسبت به طلای آب شده این است که موقع فروش خیالتان راحت‌تر است. چراکه در این حالت شما فاکتور خرید دارید و می‌توانید طلایتان را همه‌جا بفروشید. هرچند در زمان فروش مالیات و سود فروشنده از مبلغ طلا کم می‌شود. در طرف مقابل اگر بخواهید طلای آب شده را بفروشید، احتمالا باید زمان بیشتری صرف کنید.

چراکه عموما طلافروشی‌ها علاقه‌ای به خرید طلای آب‌شده ندارند. هرچه باشد ممکن است طلای آب شده خلوص پایین‌تری داشته باشد یا به کلی تقلبی باشد.طلافروشی‌ها حق فروش طلای دست دوم ندارند و صرفا آن را از مشتری با ارائه فاکتور رسمی می‌خرند. آنها ملزم هستند طلا را آب کنند اما برخی از آنها با پرداخت و آبکاری طلای آب‌شده را به ویترین برمی‌گردانند.

چنین طلافروشی‌هایی قید اعتبارشان را زده‌اند. توجه داشته باشید که طلای آب‌شده حتی از نظر بهداشتی هم می‌تواند برایتان دردسرساز باشد. چراکه آنها مدت‌ها توسط شخص دیگری استفاده شده‌اند. به علاوه اینکه طلای دست دوم عموما جرم دارد و این مورد باعث می‌شود وزن آنها بالاتر از طلای به کار رفته در ساختشان باشد.

طلای کم‌اجرت موقع خرید هم دردسر کمتری نسبت به طلای آب‌شده و دست‌دوم دارد. طلافروشی‌ها به‌کلی از فروش طلای آب‌شده منع شده‌اند. برای همین حتی اگر طلای آب‌شده داشته باشند، آن را به کسی که نمی‌شناسند نمی‌فروشند. چراکه ممکن است طرف حسابشان بازرس اتحادیه باشد!

کدخبر: ۳۸۲۷۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر