کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۴۰۸
تاریخ خبر:

مرگ گینزبرگ آمریکا را به کدام سو می‌برد؟

روزنامه هفت صبح | یک: مرگ مشهورترین قاضی آمریکا این کشور را در بهت فرو برد. هرچند روث بیدر گینزبرگ مدت‌ها بود که از بیماری سرطان رنج می‌برد اما همانطور که او خودش هم آرزویش را داشت، دموکرات‌ها مایل بودند که این واقعه تا بعد از انتخابات ۲۰۲۰ به تعویق بیفتد. گینزبرگ گفته بود که آرزو دارد رفتن ترامپ از کاخ سفید را پیش از مرگش ببیند.

* دو: گینزبرگ دومین زنی بود که به مقام قاضی در دیوان عالی آمریکا منصوب شد. او پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه حقوق کلمبیا به دلیل تبعیض‌های رایج در دهه ۶۰ و ۷۰میلادی، به ویژه به خاطر زن بودن و مادر بودنش نتوانست به شغلی که می‌خواست دست یابد. او به دانشگاه رفت و در آنجا به تدریس مشغول شد.

دو دهه بعد روث گینزبرگ در سال ۱۹۸۰ قاضی دادگاه تجدیدنظر واشنگتن دی. سی شد. بیل کلینتون در سال ۱۹۹۳ قاضی گینزبرگ را برای کرسی دادگاه عالی آمریکا معرفی کرد. رئیس‌جمهور بیل کلینتون وی را در ۱۴ ژوئن ۱۹۹۳ به عنوان دستیار دادگستری دیوان عالی کشور معرفی کرد تا صندلی خالی شده توسط قاضی بازنشسته بایرون وایت را پر کند.

* سه: این قاضی چپگرا که توانسته بود با موفقیت بر چند سرطان و بیماری‌های دیگری فائق آید، تقریبا به چهره‌ای جاودانه تبدیل شده بود و دست‌کم این امیدواری را در میان دموکرات‌ها (که با هر بار بستری شدن قاضی گینزبرگ در بیمارستان نفس‌ها را در سینه حبس می‌کردند) به‌وجود آورده بود که می‌تواند تا ژانویه ۲۰۲۱ میلادی یعنی زمان برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید آمریکا زنده بماند.

* چهار: مرگ قاضی گینزبرگ کفه ترازو را به نفع محافظه‌کاران آمریکا سنگین کرد و این فرصت را در سنای این کشور در اختیار آنها گذاشت تا بتوانند از میان قضات محافظه‌کار جانشینی هم‌عقیده با خود را برای این کرسی برگزینند. دیوان عالی آمریکا متشکل از ۹ قاضی است و دونالد ترامپ از زمان ورودش به کاخ سفید دو قاضی محافظه‌کار را برای این مقام منصوب کرده؛ چنانچه او موفق به انتصاب سومین قاضی برای این مقام بشود آنگاه در مجموع شش قاضی محافظه‌کار در مقابل سه قاضی چپگرا در بالاترین نهاد قضایی آمریکا حضور خواهند یافت که اتفاقی کم‌سابقه در تاریخ این کشور است.

* پنج: این موضوع از آن رو نگران‌کننده است که همه تصمیمات اصلی در ایالات متحده در این دیوان گرفته می‌شود؛ از قوانین مهاجرتی گرفته تا دریافت کمک‌های درمانی، حق رای و اعلام حرف آخر در صورت وجود ابهام در نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ تصمیماتی که بر سرنوشت مردم آمریکا آن هم برای چند دهه تاثیر می‌گذارند.

* شش: در سال ۲۰۱۶ که یک قاضی دیگر از دنیا رفته بود، رهبر اکثریت سنا، سناتور میچ مک‌کانل، اجازه نداد که فرد موردنظر اوباما برای رای‌گیری به سنا برود. او گفت که در سال انتخابات نباید برای قاضی جدید رای‌گیری شود. حالا همین مشکل در رابطه با ترامپ هم احتمالا به وجود خواهد آمد و دموکرات‌ها امیدوارند که بتوانند روند انتخاب جایگزین گینزبرگ را به تعویق بیندازند. آنها با توجه به نظرسنجی‌ها که فاصله ۵ تا ۷درصدی بایدن از ترامپ را نشان می‌دهد، امیدوارند که بتوانند از این مشکل عبور کنند.

* هفت: اگر ترامپ بخواهد جایگزین را تا پیش از انتخابات معرفی کند، این امر به شور انتخاباتی اضافه خواهد کرد. در این شرایط ، طرفداران پر و پا قرص هر دو طرف به هیجان بیشتری می‌آیند که با رای دادن بتوانند بر شکل و شمایل دیوان عالی اثر بگذارند چراکه همانطور که گفتیم مهم‌ترین مسائل در ایالات متحده، توسط این قاضی‌ها گرفته خواهد شد. گینزبرگ زنی بود که مقابل ترامپ می‌ایستاد و حالا جمهوری خواهان به دنبال کسی هستند که کمترین شباهت را به این زن داشته باشد.

کدخبر: ۳۵۰۴۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر