کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۴۶۷۸
تاریخ خبر:

مرگ‌های برقی؛ ‌از تهران تا سی‌وسه ‌پل

روزنامه هفت صبح | کافی است عبارت «برق‌گرفتگی در پارک» را سرچ کنید، خبرهایی برایتان بالا می‌آید که هرکدام یک تراژدی تمام‌عیار هستند؛ از برق‌گرفتگی دختر چهارساله در یکی از بوستان‌های قم تا فوت نوجوان ۱۳ساله در بوستان الغدیر به‌دلیل اتصال برق آبنما! حالا هم ظرف یک‌هفته گذشته سه‌نفر دیگر به فهرست قربانیان برق‌گرفتگی در پارک‌ها، بوستان‌ها و محوطه‌های تفریحی اضافه شده‌اند. آن‌هم در پارک لاله تهران و عجیب‌تر از آن در سی‌وسه‌پل اصفهان.

*** مهدی رفت توپ را بیاورد
یکشنبه‌شب خبر آمد که مهدی ۱۴ساله به‌خاطر دست زدن به چراغی در پارک لاله دچار برق‌گرفتگی شده و در بیمارستان جان باخته است. مدیر فضای سبز شهرداری منطقه شش که سازمان متبوعش یک طرف ماجرا است، حادثه را اینطور تعریف می‌کند: «براساس گزارشی که به‌دست ما رسیده، گویا نوجوانی که دچار حادثه شده، ساعت حدود ۲۳:۳۰ در رینگ شمالی بوستان لاله مشغول بازی پینگ‌پونگ بوده است که توپ بازی به درون جوی آب می‌‌افتد. وقتی که پسربچه می‌‌رود تا آن را بیاورد، دستش به پایه چراغی می‌‌گیرد که احتمالا به‌دلیل نقص فنی، برق در بدنه آن وجود داشته و به همین دلیل دچار برق‌گرفتگی می‌‌شود و متاسفانه چندساعت بعد در بیمارستان فوت می‌‌کند.»

حالا مثل تمام حوادث مشابه شهرداری، پیمانکار، بازرس بوستان‌ها، برقکار و… به جان هم افتاده‌اند تا مشخص شود مقصر حادثه چه کسی بوده است. پرونده قضایی هم باز شده و قرار است مقصر اعلام شود.

*** پرهام را برق گرفت و افتاد
یک هفته پیش هم پرهام ۱۲ساله، موقع بازی روی دهانه‌های پایین سی‌وسه ‌پل، در آب کم‌عمق زاینده رود افتاد و جان باخت. حالا خانواده‌اش می‌‌گویند که این قهرمان واترپلو، نه به‌خاطر خفگی در آب بلکه بر اثر برق‌گرفتگی جان خود را از دست داده است.

اولین خبری که در آن حادثه مرگ پرهام قلمکاریان منتشر شد، ۱۴مردادماه و به نقل از غفور راستین، رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان بود. او در گفت‌و‌گو با یکی از خبرگزاری‌های رسمی‌ اعلام کرد: «به گفته شاهدان عینی این پسر ابتدا دچار برق‌گرفتگی شد و به همین دلیل به رودخانه سقوط کرد.»

اما رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان روز بعد گفت: «اعلام برق‌گرفتگی این نوجوان به نقل از شاهدان عینی بوده است. اظهار نظر قطعی در مورد علت مرگ برعهده پزشکی قانونی است و اورژانس اصفهان نمی‌‌تواند چنین اظهارنظری داشته باشد.»

پدر پرهام قلمکاریان حرف شاهدان را تایید می‌کند و می‌گوید: «شب دوشنبه هفته گذشته برای تفریح به‌همراه خانواده به سی‌وسه‌پل رفته بودیم و بچه‌ها در قسمت کم‌عمق آب راه می‌‌رفتند و بازی می‌‌کردند. حدود ساعت ۱۲شب با من تماس گرفتند و گفتند پسر شما دچار برق‌گرفتگی شده است. سراسیمه از آب به سمت دیگر پل رفتم و دیدم خانم و آقایی دارند پرهام را احیا می‌‌کنند و تنفس مصنوعی می‌‌دهند.

دو بچه حدود شش و ۱۱ساله که کمی ‌جلوتر از پرهام مشغول بازی بودند، گفتند وقتی این اتفاق افتاد حس می‌‌کردیم میخ داخل پاهایمان می‌‌رود و دقیقاً احساس برق‌گرفتگی داشتند. پرهام داخل آب پرت شده بود، اما بچه‌ها فکر کرده بودند بازی می‌‌کند. مجبور شدیم در فضای مجازی شروع به اطلاع‌رسانی کنیم، پسرم قهرمان واترپلو بود و به‌صورت حرفه‌ای شنا می‌‌کرد، ضمن اینکه آن منطقه اصلاً احتمال غرق شدن ندارد و آب عمیق نیست. زیر سی‌وسه‌پل سکوهایی است که نورافکن در آنها قرار داده شده و فضای پل را روشن می‌‌کند. خیلی‌ها برای عبور از پل از روی این سکوها می‌‌روند ولی اصلاً ایمن نیستند…»

*** بهنام قربانی دیگر چراغ‌های سی‌وسه‌پل
اینطور که پدر پرهام می‌گوید، پسر او تنها قربانی چراغ‌های پایین سی‌وسه‌پل نبوده است. گویا کمی ‌بعد از پرهام هم پسر ۱۸ساله دیگری تقریبا در همان نقطه دچار برق‌گرفتگی شده و حالا در کماست. قلمکاریان ماجرا را اینطور تعریف می‌کند: «دو روز بعد از اتفاقی که برای پرهام افتاد، یک جوان ۱۸ساله نیز در زیر سی‌وسه‌پل دچار حادثه برق‌گرفتگی شد، یعنی ما فکر می‌کنیم اتفاقی که برای پرهام افتاد درس عبرتی برای مسئولان نشده است.

پیگیری کردم تا آدرس و شماره تلفن اقوام این جوان را پیدا کنم، بلکه بتوانیم جلوی تکرار این حوادث را بگیریم اما کسی همکاری نکرد. خوشبختانه امروز صبح که کلانتری بودم پدر جوان ۱۸ساله به نام بهنام دادور را دیدم که گفت فرزندش دقیقا در همان دهانه سی‌وسه‌پل دچار برق‌گرفتگی شده است. حتی محل وقوع حادثه برق‌گرفتگی برای پرهام و بهنام نزدیک هم و در دهانه هفتم یا هشتم سی‌وسه‌پل به سمت هتل پل بوده اما شانسی که بهنام آورده این بوده که کنار دوستانش قرار داشته و وقتی دچار برق‌گرفتگی شده، جریان برق از بدن هر سه نفر عبور کرده و او به کما رفته اما خوشبختانه به زندگی برگشته است.»

داود دادور، عموی بهنام دادور حادثه‌ای را که برای برادرزاده‌اش اتفاق افتاده، اینطور تعریف می‌کند: «برادرزاده من روز چهارشنبه به‌همراه سه‌نفر از دوستانش برای تفریح به سی‌وسه‌پل رفته بود. بهنام می‌خواسته به صورتش آب بزند که لیز می‌خورد و برای اینکه در آب نیفتد، دستش را به یکی از پایه لامپ‌های زیر سی‌وپل می‌گیرد و دچار برق‌گرفتگی می‌شود.

این اتفاق در سکوی هفتم سی‌وسه‌پل به سمت هتل پل افتاده، بعدها فهمیدیم که همین اتفاق برای پسر ۱۲ساله خانواده قلمکاریان هم افتاده و پسر ایشان متاسفانه فوت کرده است. بهنام درحال حاضر در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان شریعتی بستری است. خوشبختانه او به‌خاطر اینکه دوستانش همراهش بودند نجات پیدا کرد.

وقتی دوستانش دیدند بهنام درحال لرزیدن است و دچار برق‌گرفتگی شده یک‌نفر بهنام را بغل کرده و بقیه به صورت زنجیره‌وار همدیگر را بغل کردند. نفر دومی ‌که بهنام را بغل کرده بود هم دچار برق‌گرفتگی شد و یک شب بستری شد ولی خدا را شکر حالش خوب است و بقیه هم دچار مشکل نشدند و حالشان خوب است.»

کدخبر: ۳۴۴۶۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر