کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۷۰۷۷
تاریخ خبر:

‌این هفت بیماری مرموز و کشنده

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | ‌«کرونا» در حال تبدیل شدن به یکی از بیماری‌های هولناک تاریخ است و حتی سازمان بهداشت جهانی نیز در اقدامی کم ‌سابقه، وضعیت فوق‌العاده جهانی صادر کرده است. تا به حال در سرتاسر جهان حدود ۹هزار نفر به این ویروس مرموز مبتلا شده‌اند و حداقل ۲۰۰نفر جان خود را از دست داده‌اند. آماری که به سرعت در حال افزایش است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند «کرونا» به یکی از هفت بیماری کُشنده تاریخ تبدیل شود.

مرگبارترین بیماری های تاریخ

* یک: آنفلوآنزای اسپانیایی

شیوع این آنفلوآنزا در سال ۱۹۱۸ (چند سال پس از جنگ جهانی اول ) بوده و به آنفلوآنزای اسپانیایی مشهور شد. بیشتر قربانیان این بیماری کودکان و نوجوانان سالم بودند، درست برخلاف دیگر انواع آنفلوآنزا که معمولا افراد جوان و بزرگسال و افراد دارای ضعف جسمانی را قربانی می‌کند. گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره خاستگاه این بیماری وجود دارد.

برخی می‌گویند آغاز این همه‌گیری در ایالات متحده آمریکا بود. این باور نیز هست که سانسور زمان جنگ جهانی اول باعث شد این بیماری در جمهوری سوم فرانسه، امپراتوری بریتانیا و امپراتوری آلمان گزارش نشود اما چون در امپراتوری اسپانیا (که در جنگ بی‌طرف بود) گزارش شد به نظر آمد که این بیماری در آنجا همه‌گیرتر است بنابراین پسوند «اسپانیایی» گرفت.

این اپیدمی تا سال ۱۹۱۹ نیز ادامه داشت و به شمالگان و دیگر جزایر دوردست اقیانوس آرام نیز راه یافت. در حالی که برآوردهای قدیمی تعداد قربانیان این همه گیری را ۴۰ تا ۵۰میلیون برآورد کرده بود، مطالعات اخیر تعداد قربانیان را در حدود ۱۰ میلیون نفر تخمین زده است. این ویروس در ایران نیز فراگیری گسترده‌ای داشت و نتیجه آن ساخت انیستیتو پاستور در سال ۱۹۲۱ میلادی بود.

* دو: آبولا

این بیماری نیز منشأ حیوانی داشت و تلاش‌ها برای کنترل این بیماری در حیوانات بومی آفریقا که ناقل ویروس بودند بی‌نتیجه ماند. از سال ۲۰۰۰ میلادی این ویروس گسترش چشمگیری داشت و گفته می‌شود حدود ۲۰۰هزار نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند. آبولا همراه با تب و خونریزی بود و نشانه‌های دیگری مانند استفراغ، اسهال شدید، درد در تمام بدن و بی‌حالی و در مواردی نیز خونریزی داخلی و خارجی نیز داشت.

* سه: سارس

این بیماری از سال ۲۰۰۲ و از کشور چین انتشار پیدا کرد و به سرعت به دیگر کشورهای آسیای شرقی مثل هنگ کنگ، تایلند، ویتنام و سنگاپور و بعد به کشورهای آمریکای شمالی مثل کانادا و آمریکا سرایت کرد. این بیماری جان ۷۷۰ نفر را گرفت. سارس نیز منشا حیوانی داشت.

* چهار: آنفلوآنزای پرندگان

این بیماری از سال ۲۰۰۵ انتشار پیدا کرد و با وجود آنکه گفته شده بود فقط در حیوانات وجود خواهد داشت اما به انسان‌ها نیز سرایت کرد. چین، ویتنام، تایلند، اندونزی و کامبوج کشورهایی بودند که مورد انسانی ابتلا به این بیماری نیز در این کشورها گزارش شد.

* پنج: آنفلوآنزای خوکی

این بیماری از سال ۲۰۰۹ و در مکزیک آغاز شد ولی پس از آن در مناطق مختلف جهان گسترش پیدا کرد. سازمان‌های بین‌المللی بهداشت با اعلام مرحله ۵ وضعیت هشدار اعلام کردند که شیوع جهانی آنفلوآنزای خوکی امری حتمی خواهد بود. این اولین بار بود که سازمان بهداشت جهانی وضعیت هشدار خود را به مرحله ۵ ارتقا می‌داد که یک مرحله مانده تا وضعیت قرمز است و نشان‌دهنده این بود که اپیدمی جهانی این بیماری حتمی است. گفته می‌شود در آن سال حدود ۱۰۰ نفر در ایران بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند و در جهان نیز تلفات آن به حدود هزار نفر رسید.

* شش: کرونا

درباره کرونا نیز که به طور مفصل نوشتیم. گفته می‌شود این ویروس، نسخه جهش‌یافته ویروس سارس است که در سال ۲۰۰۲ در چین انتشار پیدا کرد. درباره منشا و علت آن نیز گمانه‌زنی‌های مختلفی مطرح می‌شود، از سوپ خفاش گرفته تا دستکاری تعمدی یک ویروس و انتشار آن!

* هفت: ایدز

از سال ۱۹۸۱ تاکنون در حدود ۳۰میلیون نفر به دلیل ابتلا به بیماری ایدز جان خود را از دست داده‌اند. عامل این بیماری در گونه‌های حیوانی دیگر اسامی دیگری دارد اما ویروس مبتلاکننده انسان به بیماری ایدز، اچ‌آی‌وی نامیده می‌شود. در مراحل آخر ابتلا به این بیماری شخص در برابر عفونت‌ها و تومورها بسیار بی‌دفاع می‌شود. اگرچه در حال حاضر داروهایی برای کاهش سرعت پیشرفت و توسعه این ویروس ساخته شده اما هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. این ویروس از طریق تماس مستقیم مخاطی یا از طریق تماس با خون با مایعات بدنی شخصی که این ویروس را در بدن خود دارد منتقل می‌شود.

کدخبر: ۳۰۷۰۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر