کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۰۱۶۴
تاریخ خبر:

مرور شگفتی‌سازان جام حذفی در یکی دو دهه اخیر

روزنامه هفت صبح | عملکرد فوق‌العاده تیم خلیج‌فارس ماهشهر در فصل جاری مسابقات جام‌حذفی فوتبال و حذف تیم‌های لیگ برتری هوادار، نفت مسجدسلیمان و مس رفسنجان، نماینده ماهشهر را به جمع چهار تیم پایانی رقابت‌ها رساند. خلیج‌فارس ماهشهر در مراحل قبلی تیم‌های هوادار و نفت مسجدسلیمان را حذف کرده بود. درخشش این تیم لیگ دویی باعث شد تا شگفتی‌های سال‌های گذشته جام حذفی را مرور کنیم.

۱۳۹۷-۹۸؛ داماش گیلان
تیم گیلانی که در آن فصل در لیگ دو حضور داشت و در آخرین هفته نتوانست به لیگ یک راه پیدا کند، در جام حذفی تا فینال مسابقات پیش آمد. داماش در دور اول موفق شد چوکای تالش را در ضربات پنالتی شکست بدهد. در دور دوم مقاومت تهران را با دو گل مغلوب کرد و در دور سوم هم ماشین‌سازی را در تبریز و روی ضربات پنالتی حذف کرد.

داماش در نیمه‌نهایی شگفتی‌سازی را تکمیل کرد و با پیروزی ۲ بر یک مقابل سایپا به فینال رسید. فینالی که یک سوی آن پرسپولیس حضور داشت. بازی فینال در اهواز و با کلی تاخیر و جنجال و خونریزی برگزار شد و درنهایت این پرسپولیس بود که با یک گل به برتری رسید و مانع تاریخ‌سازی داماش در جام حذفی شد.

۱۳۹۶-۹۷؛ خونه به خونه
تیم بابلی مسیر پر پیچ و خمی را در جام حذفی پشت سر گذاشت. این تیم با هدایت جواد نکونام موفق شد راه‌آهن را در تهران ۲ بر یک شکست بدهد، سپس در ضربات پنالتی مهمانش سیاه‌جامگان را شکست داد و در مرحله یک‌چهارم نهایی گسترش فولاد تبریز را ۲ بر صفر مغلوب و حذف کرد.

در ادامه جواد نکونام با مالک باشگاه به اختلاف خورد و از این تیم جدا شد و هدایت تیم به دراگان اسکوچیچ سرمربی فعلی تیم ملی سپرده شد. خونه‌به‌خونه با اسکوچیچ در نیمه‌نهایی هم موفق عمل کرد و با نتیجه ۳ بر یک میزبانش استقلال خوزستان را شکست داد و به فینالی رسید که پای دیگرش استقلال تهران بود. در فینالی که در خرمشهر برگزار شد، استقلال با تک گل مامه تیام خونه‌به‌خونه را برد و به شگفتی‌سازی این تیم خاتمه داد.

۱۳۹۵-۹۶؛ قشقایی شیراز
این بار خبری از پیشروی یک تیم لیگ یکی یا لیگ دویی تا مراحل پایانی نبود اما حذف شدن پرسپولیس توسط قشقایی شیراز بزرگ‌ترین اتفاق این فصل از جام حذفی بود. دو تیم در مرحله یک‌سی و دوم! جام حذفی به هم خورده بودند و پرسپولیس که چند بازیکن اصلی خود را به همراه نداشت، نگرانی زیادی برای رویارویی با تیم لیگ دویی نداشت .

اما قشقایی در یک نمایش شگفت‌انگیز توانست پرسپولیس را در طول ۱۲۰ دقیقه بازی با تساوی یک - یک متوقف کند و در ضربات پنالتی به شکلی ناباورانه پیروز شود. مهدی شیری در ۳۹ سالگی و با محاسنی سفید، ستاره قشقایی در آن بازی بود. شگفتی‌سازی قشقایی اما ادامه پیدا نکرد و این تیم در مرحله بعد با یک گل مغلوب برق جدید شیراز شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. انگار این تیم فقط ماموریت داشت که پرسپولیس برانکو را با آن همه ستاره حذف کند و بعد هم خودش حذف شود!

سال ۱۳۹۰؛ شهرداری یاسوج
این تیم با هدایت عباس چمنیان که تخصصش هدایت تیم‌های ملی پایه بود، در این سال چند مرحله در جام حذفی پیشروی کرد. آنها ابتدا تراکتورسازی را با امیر قلعه‌نویی و کلی ستاره در ضربات پنالتی حذف کردند، سپس تیم سیاه‌جامگان را ۲ بر یک شکست دادند و در یک‌چهارم نهایی فولاد خوزستان را در ضربات پنالتی بردند. تیم یاسوجی در نیمه‌نهایی حریف استقلالی شد که در مرحله قبل پرسپولیس را ۳ بر صفر شکست داده بود. شاگردان چمنیان در ورزشگاه آزادی هم نمایش خوبی مقابل استقلال داشتند و اگر شوت و سوپرگل حنیف عمران‌زاده نبود، ممکن بود این تیم را هم در تهران حذف کنند.

۱۳۸۸-۸۹؛ گسترش فولاد
تیم لیگ یکی تبریزی، شگفتی‌سازی را با قربانی کردن تراکتور شروع کرد و رقیب همشهری را حذف کرد. هدایت این تیم که امتیاز نیروی زمینی را خریده بود، بر‌عهده فرهاد کاظمی بود. گسترش فولاد در ادامه داماش گیلان و مس رفسنجان را برد و سرانجام در نیمه‌نهایی با دو گل بر ذوب‌آهن غلبه کرد و به فینال رسید. از آن سوی جدول پرسپولیس با علی دایی به فینال رسیده بود. فینال این دوره به صورت رفت و برگشت برگزار شد. در تبریز پرسپولیس با تک گل شیث رضایی پیروز شد و در تهران هم شاگردان دایی ۳ بر یک پیروز شدند و اجازه ندادند تیم لیگ یگی قهرمان جام حذفی شود.

۱۳۸۷-۸۸؛ مس رفسنجان
مرحله یک‌شانزدهم نهایی رقابت‌ها با شگفتی‌سازی مس رفسنجان آغاز شد. این تیم در خانه خود به مصاف استقلال رفت و پس از تساوی ۲-۲ در ضربات پنالتی به پیروزی دست یافت. مس در این فصل از بازیکنانی چون مارتین رائول، قاسم دهنوی و شجاع خلیل‌زاده بهره می‌برد که در سال‌های آینده نام‌شان بر‌سر زبان‌ها افتاد. نارنجی‌پوشان در مرحله بعد توانستند صبا را شکست بدهند‌ اما در یک‌چهارم نهایی مغلوب صبا شدند.

کدخبر: ۴۵۰۱۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر