کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۳۴۵۴
تاریخ خبر:

مرور اتفاقات مهم و‌ عجیب دوران فوتبال مسعود شجاعی

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | مسعود شجاعی کاپیتان تیم ملی ایران و تراکتور، دیروز در بیانیه‌ای شخصی از تصمیم سازمان لیگ برای ادامه مسابقات لیگ برتر انتقاد کرد و خواهان لغو مسابقات شد. بیانیه او قطعا با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو خواهد شد و قطعا یک جنجال دیگر به جنجال‌های پرشمار زندگی فوتبالی او اضافه خواهد شد. به همین بهانه تعدادی از اتفاقات جنجالی دوران فوتبال شجاعی را مرور می‌کنیم.

*** مصاحبه با رادیو فردا
در آذرماه سال ۱۳۹۵ بود که ناگهان مصاحبه‌ای از مسعود شجاعی با رادیو فردا، تمام فضای مجازی در فوتبال ایران را تسخیر کرد. شجاعی در این گفت‌وگو گفته بود اگر بخواهد در قبال فسادهای رایج در جامعه سکوت کند؛ به نسل‌های بعدی خیانت کرده، به همین خاطر به تشخیص خودش صلاح دانسته که حرف بزند. او به خشونت علیه زنان و تضییع حقوق آنان در ایران اشاره کرد. سپس به انتقاد از منع ورود زنان به ورزشگاه‌ها پرداخت و رفتن به ورزشگاه را حق بانوان ایرانی دانست.

فساد گسترده رسانه‌ای، باجگیری در فضای ورزش و تجاوز به کودکان در برخی مدارس فوتبال، از دیگر نکاتی بود که شجاعی به زبان آورد. او گفت ستارگانی نظیر وحید هاشمیان نیز با وجود سوابق درخشان، به دلیل باج ندادن و همراه نشدن با فضای فاسدی که بدنه فوتبال ایران را در بر گرفته، نادیده گرفته می‌شوند. مسعود شجاعی تاکید کرد اگر بخواهد به تنهایی به طرح این مباحث ادامه دهد، او نیز حذف خواهد شد زیرا «سیستم فاسد» فرد منتقد را کنار می‌زند.

تجاوز به دختران و پسران موسوم به «کودکان کار»، همچنین بدرفتاری با مهاجرین و سنگ‌اندازی‌ها برای تامین امکانات اولیه زندگی‌شان، از دیگر موضوعاتی بود که مسعود شجاعی اشاره کرد. او گفت خودش در همین زمینه، در منطقه محروم پاسگاه نعمت‌آباد در جنوب شهر تهران فعالیت می‌کند اما شهرداری تاکنون مساعدتی برای اسکان و تحصیل نوجوانان مورد نظر شجاعی، صورت نداده است.

این مصاحبه در آن زمان با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد و حتی گفته می‌شد ممکن است با محرومیت از بازی در تیم ملی و جریمه‌هایی سنگین‌تر مواجه شود اما در نهایت با وجود فشارها و انتقادات زیادی که به خاطر مصاحبه شجاعی با رادیو فردا به او وجود داشت، اتفاق خاصی رخ نداد و او همچنان به بازی در تیم ملی ادامه داد.

*** بازی با تیم اسرائیلی
چند ماه بعد از این مصاحبه، یک جنجال بزرگ دیگر فوتبال مسعود شجاعی را تحت تاثیر قرار داد. او که به همراه احسان حاج‌صفی در تیم پانیونیوس یونان بازی می‌کرد، بنا به قرعه مسابقات مقدماتی لیگ اروپا، باید مقابل تیم مکابی اسرائیل بازی می‌کرد. شرح ماجرا را از زبان خود او بخوانید: «من از سرمربی تیم خواستم تا در این بازی به میدان نروم و به او گفتم که یک قانون وجود دارد که به من اجازه نمی‌دهد برابر تیم‌های اسرائیلی بازی کنم، ولی آنها این اجازه را به من ندادند و تنها عنوان کردند که در تل‌آویو بازی نکنم و مشکلی برای بازی در آتن ندارم. ما در بازی رفت با دو گل شکست خوردیم و در بازی برگشت مربی هم به من و هم به احسان حاج‌صفی بازی داد.

وقتی به سران باشگاه گفتیم که در یونان هم نمی‌توانیم بازی کنیم، آنها گفتند که این تیم ایران نیست و ما به همین خاطر مجبور شدیم به میدان برویم. اگر ما به دلایل سیاسی بازی نمی‌کردیم یوفا ممکن بود باشگاه را تا پنج میلیون یورو هم جریمه کند. آنها به ما گفتند که برای چنین بازی‌هایی شما را جذب کرده‌ایم. شب قبل از مسابقه چندین تماس سعی کردم برقرار کنم و در صبح روز بازی خیلی زود بلند شدم تا کسی را در فدراسیون فوتبال ایران پیدا کنم، ولی کسی پاسخگوی من نبود. در ۳۸ سال هیچ ورزشکار ایرانی برابر ورزشکاران اسرائیلی بازی نکرده بود، من و حاج‌صفی اولین افرادی بودیم که این کار را انجام دادیم، ولی حاج‌صفی به تیم‌ ‌ملی برگشت و من برنگشتم.»

بعد از این اتفاق محمدرضا داورزنی، معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان به انتقاد از این حرکت پرداخت و در این رابطه عنوان کرد که شجاعی و حاج‎‌صفی دیگر به تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران دعوت نخواهند شد، چون آنها خط قرمزها را عبور کرده‌اند. احسان حاج‌صفی عذرخواهی کرد و در اینستاگرام خود از این کار خود پوزش خواست. کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران هم به شجاعی توصیه کرد که در اینستاگرام عذرخواهی کند، ولی شجاعی آن را نپذیرفت و این کار را منطقی ندانست. البته شجاعی مدتی بعد دوباره به تیم ملی دعوت شد.

*** اخراج‌های پرتعداد و بی‌مورد!
یکی از بزرگ‌ترین انتقاداتی که به مسعود شجاعی وارد است، اخراج‌های پرتعداد او در بازی‌هاست. او تقریبا در هر تیمی که بازی کرده، یکی دو بار اخراج در جریان بازی را تجربه کرده است. اخراج‌هایی که گاهی در بازی‌های سرنوشت‌ساز رخ می‌داد و معمولا از بازیکنی با تجربه و شخصیت او انتظار نمی‌رفت. یکی از مهم‌ترین این اخراج‌ها در بازی مقدماتی انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ مقابل کره‌جنوبی در ورزشگاه آزادی رخ داد. در آن بازی تیم ملی به شدت به پیروزی مقابل حریف نیاز داشت و اگر این اتفاق نمی‌افتاد ممکن بود رویای صعود به جام جهانی در همان بازی به پایان برسد.

شجاعی در اوایل نیمه دوم یک کارت زرد از داور گرفته بود اما حدود ۱۰ دقیقه بعد با یک تکل خشن و کاملا بی‌مورد در میانه زمین کارت زرد دوم را هم گرفت و از بازی اخراج شد تا تیم ایران که برای صعود نیاز به پیروزی مقابل کره داشت ۱۰ نفره شود. شجاعی که در میان هواداران زیاد هم محبوب نبود با گریه زمین بازی را ترک کرد اما خوش‌شانس بود که ایران در این بازی کره را برد و در نهایت به جام جهانی هم صعود کرد. کاپیتان تیم ملی چند ماه پیش یک بار دیگر این تجربه تلخ را تکرار کرد.

او در بازی مقابل عراق در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی ابتدا در اوایل نیمه دوم یک کارت زرد گرفت و سپس در حالی که بازی یک - یک مساوی بود با بک خطای ناشیانه دیگر کارت قرمز را مقابل چشمان خود دید. این بار اما شجاعی خوش‌شانس نبود و تیم ملی با گل دقیقه ۹۱ به عراق باخت تا شجاعی یکی از مقصرین اصلی این شکست معرفی شود.

او در تیم‌های باشگاهی‌اش هم زیاد از بازی اخراج شده است. در سال ۲۰۱۴ شجاعی عضو لاس‌پالماس اسپانیا بود و در بازی مقابل نومانسیا در دقیقه ۸۱ با دریافت کارت زرد دوم از بازی اخراج شد. او در تیم الشحانیه قطر هم سابقه اخراج دارد. شجاعی در بازی مقابل السیلیه با کارت قرمز مستقیم از بازی اخراج شد و تیمش هم این بازی را ۲برصفر باخت. سناریوی دو کارت زرد با فاصله کم برای شجاعی در یونان هم تکرار شد. او در پانیونیوس بازی می‌کرد و در بازی مقابل پائوک سالونیکی در سال ۲۰۱۷ در فاصله هفت دقیقه دو کارت زرد گرفت و اخراج شد.

اعتراض‌های او به داور و رفتار زشتش نسبت به این اخراج در خاطر علاقه‌مندان به فوتبال باقی مانده است. شجاعی در پانیونیوس یک بار هم در بازی مقابل جیانینا دو کارت زرد متوالی گرفت و از بازی اخراج شد! آخرین اخراج شجاعی اما به جام حذفی ایران در فصل گذشته برمی‌گردد. جایی که او در بازی تراکتور مقابل صنعت‌نفت آبادان کارت قرمز مستقیم گرفت. این اخراج حسابی جنجالی شد و تراکتوری‌ها معتقد بودند که داور شجاعی را با اغراض شخصی اخراج کرده است.

اما مهدی دادرس یکی از اعضای کمیته استیناف که مسئول بررسی اعتراض تراکتور به اخراج شجاعی بود، در این باره گفت: «من مسعود شجاعی را خیلی دوست دارم. او خارج از فوتبال کارهایی می‌کند و دست به اقداماتی می‌زند که برایم بسیار قابل احترام است اما در جریان آن مسابقه متاسفانه کار اشتباهی کرده است. شجاعی به داور گفته چقدر پول گرفته تا او بیشترش را بدهد. آیا این رفتار درست است؟ مسعود به عنوان کسی که الگوی مردم است و همه دوستش دارند نباید این حرف را به داور بزند.»

کدخبر: ۳۳۳۴۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر