کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۸۴۸۰
تاریخ خبر:

مروری بر کارنامه واکسیناسیون بایدن

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | امروز تمام کشورهای جهان کم و بیش یک دغدغه مهم و مشترک دارند؛ واکسن کرونا. آمریکا با اجرای برنامه واکسیناسیون سراسری خود تاکنون ۳۱۸میلیون دُز واکسن را به دریافت‌کنندگان تزریق کرده است. در این میان ۱۵۰ میلیون نفر که معادل ۴۵درصد از کل جمعیت آمریکاست، به‌طور کامل واکسن‌های خود را دریافت کرده‌اند. یکی از اهداف بایدن تزریق ۱۰۰ میلیون دُز واکسن در ۱۰۰ روز اول دولتش بود که تسریع و عزم مضاعف او در اجرای این برنامه سبب شد تنها با گذشت ۹۲ روز از عمر دولتش ۲۰۰میلیون دُز واکسن به مردم تزریق شود.

اکنون سرعت اجرای این برنامه شیب تندتری به خود گرفته و روزانه ۳میلیون دُز واکسن به افرادی که بیشتر از ۱۶ سال سن دارند، تزریق می‌شود. براساس نتایج تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته، با واکسینه شدن ۷۰ الی ۸۵درصد از جمعیت هر کشوری، ایمنی جمعی در برابر ابتلا به ویروس کرونا برقرار خواهد شد. برنامه‌ریزی دولت بایدن نشان می‌دهد آمریکا تا پایان ماه مهر سال جاری با واکسینه کردن ۷۵درصد از جمعیت خود به ایمنی جمعی خواهد رسید. البته میزان پیشرفت برنامه واکسیناسیون سراسری در ایالت‌های مختلف متفاوت است و ایالت ورمانت با پیشرفت ۶۷درصدی در آستانه دستیابی به ایمنی جمعی است و می‌سی‌سی‌پی با ۲۸درصد در قعر فهرست ایالت‌های ۵۰گانه این برنامه قرار دارد.

با مرور نظرسنجی‌ها و گزارش‌هایی که از افراد واکسینه شده به دست آمده می‌توان به اطلاعات مفیدی رسید. ۸۱درصد از جمعیت بزرگسالان آمریکا معتقدند ویروس کرونا تهدیدی جدی است و تنها راه مقابله با این تهدید دریافت واکسن است. در مقابل ۱۹درصد از جمعیت آمریکا معتقدند تزریق واکسن، آنها را با خطراتی بزرگ‌تر و مهم‌تر از ابتلا به ویروس کرونا مواجه خواهد کرد، خطراتی مانند زدودن ایمان به خدا در قلوب افراد با ایمان، از بین رفتن قدرت باروری و نیز سوءاستفاده دستگاه‌های امنیتی و سازمان‌های جاسوسی از مردم عادی با تزریق میکروچیپ‌ها ازجمله خطراتی هستند که مخالفان واکسن بیان کرده‌اند.

۴۹درصد از داوطلبان بزرگسال با واکسن فایزر، ۴۰درصد با واکسن مدرنا و ۹درصد با واکسن جانسون اند جانسون واکسینه شدند. براساس اطلاعات به دست آمده ۷۵درصد از کل افراد پس از دریافت واکسن هیچ عارضه‌ای تجربه نکردند. تاکنون در میان واکسن‌ها، واکسن مودرنا با بروز عارضه در میان ۲۸درصد از افراد بیشترین عارضه را داشته است. به‌علاوه ۱۹درصد از افرادی که واکسن فایزر تزریق کرده‌اند، عارضه پس از دریافت واکسن را تجربه کردند و واکسن جانسون اند جانسون با بروز عارضه در ۱۶درصد از داوطلبان کمترین عارضه را در بین واکسن‌ها داشته است. نکته جالب توجه این است که برخلاف انتظار، کمترین عوارض واکسن‌ها مربوط به افراد ۶۵ سال به بالا و بیشترین عوارض مربوط به بازه سنی ۳۰ تا ۴۵ سال بوده است.

نکته شایان توجه دیگری که براساس آمار می‌توان به آن اشاره کرد، تاثیر حلقه‌های اجتماعی بر تصمیم‌گیری افراد است. ۷۵درصد از دوستان و ۷۷درصد از اعضای خانواده افرادی که واکسن‌های خود را به‌طور کامل دریافت کرده‌اند نیز واکسینه شده‌اند. ۹۱درصد از دوستان و ۹۷درصد از اعضای خانواده افرادی که هیچ واکسنی دریافت نکرده‌اند نیز تاکنون واکسینه نشده‌اند. یکی از مداخل این حلقه‌های اجتماعی، دسته‌بندی افراد براساس علایق سیاسی است.

تاکنون ۷۴درصد از افرادی که حامی حزب دموکرات هستند واکسینه شده‌اند اما این میزان در میان حامیان حزب جمهوری‌خواه به ۵۰درصد رسیده است. همچنین ۴درصد از حامیان حزب دموکرات اعلام کرده‌اند که هرگز واکسن تزریق نمی‌کنند اما این میزان در حزب جمهوری‌خواه ۳۳درصد است و از هر ۳ نفر ۱ نفر اعلام کرده هرگز تن به تزریق واکسن نمی‌دهد. این در حالی است که ۴۶درصد از حامیان حزب جمهوری‌خواه شامل افرادی که مخالف واکسن هستند با ایده بایدن مبنی بر اهدای ۵۰۰میلیون دُز از واکسن‌های آمریکایی به کشورهای فقیر مخالفند و این میزان در حزب دموکرات تنها ۱۳درصد است.

اطلاعات و آمار در مورد تاثیر واکسیناسیون حاکی از آن است که در دو ماه گذشته میزان ابتلا در خانه‌های سالمندان ۹۶درصد و مرگ بر اثر کرونا ۸۷درصد کاهش داشته است. به‌عبارت دیگر خانه‌های سالمندان پس از واکسیناسیون از کانون شیوع کرونا به امن‌ترین بخش جامعه در بحران کرونا بدل شده‌اند. در همین بازه زمانی و در میان افراد ۱۸ تا ۶۵ سال، میزان ابتلا ۷۲درصد و میزان مرگ ۸۰درصد کاهش داشته است. به‌علاوه اجرای برنامه واکسیناسیون سراسری بر روی ازدحام بیمارستان‌ها نیز تاثیر مثبت و بسزایی گذاشته است. مطابق با آمار تعداد بستری‌های روزانه در میان افراد ۶۵سال به بالا ۹۰درصد و در میان افراد ۱۸ تا ۶۵ سال ۷۲درصد کاهش پیدا کرده است.

کدخبر: ۳۹۸۴۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر