کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۷۴۴
تاریخ خبر:

بازخوانی حسرت هفت ساله ژنرال امیر قلعه‌نویی

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، سالروز آخرین قهرمانی امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی در فوتبال ایران است. روزی که استقلال با گل جواد نکونام فولاد را در اهواز شکست داد و در فاصله یک هفته تا پایان لیگ دوازهم با هدایت قلعه‌نویی قهرمانی خود را قطعی کرد. بعد از آن روز تا امروز که بیش از هفت سال گذشته، قلعه‌نویی به‌رغم کار کردن در تیم‌های بزرگ و مدعی حتی یک قهرمانی در جام‌های حذفی هم به دست نیاورده است. در ادامه این هفت سال بی‌جامی قلعه‌نویی را مرور می‌کنیم.

*** لیگ سیزدهم
بعد از قهرمانی در لیگ دوازدهم، قلعه‌نویی به دنبال تکرار موفقیت‌هایش با استقلال بود اما در لیگ سیزدهم همه چیز برای او و تیمش متفاوت رقم خورد. استقلال در پایان فصل در رده نازل پنجم ایستاد و در جام حذفی هم در مرحله نیمه نهایی مقابل مس کرمان در تهران شکست خورد و از راهیابی به فینال بازماند. شش باخت در لیگ سیزدهم از جمله شکست ۴بر۲ مقابل ملوان، یک بر صفر برابر نفت و ۳بریک مقابل تراکتورسازی در تهران باعث شد تا استقلال حتی در کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا هم ناکام بماند.

*** لیگ چهاردهم
بعد از یک فصل ضعیف، همه منتظر بودند امیر قلعه‌نویی ناکامی خود و تیمش را جبران کند اما نه‌تنها خبری از جبران نبود بلکه همه چیز بدتر از فصل قبل پیش رفت. استقلال لیگ برتر را در رده ششم! تمام کرد، هر دو دربی رفت و برگشت را به پرسپولیس درخشان و برانکو واگذار کرد، ۹ باخت در لیگ برتر شامل شکست خانگی ۴-۱ مقابل تراکتور، باخت ۳-۱ به سپاهان و آمار فقط یک برد در هفت بازی آخر را ثبت کرد.
استقلال در جام حذفی این بار با باخت به ذوب‌آهن در ضربات پنالتی و در مرحله یک چهارم نهایی حذف شد و در نهایت این بدترین فصلی بود که امیر قلعه‌نویی با استقلال داشت. او در پایان فصل از استقلال جدا شد.

*** لیگ پانزدهم
او در ابتدای فصل سرمربی ملوان بود اما بعد از دو بازی شامل یک باخت به استقلال و یک پیروزی بر ذوب‌آهن از هدایت این تیم استعفا داد! او از نیم فصل دوم در تراکتورسازی جانشین تونی اولیویرا شد و در حالی که تیم را در رده نهم تحویل گرفته بود توانست در پایان فصل این تیم را به رده چهارم جدول برساند. تیم او در مرحله نیمه نهایی جام حذفی هم در تبریز مغلوب استقلال شد و از راهیابی به فینال بازماند تا قلعه‌نویی برای سومین فصل پیاپی بدون جام بماند. با این حال مسئولان باشگاه تراکتورسازی از عملکرد او راضی بودند و تصمیم گرفتند او را برای فصل آینده هم حفظ کنند.

*** لیگ شانزدهم
تراکتور با قلعه‌نویی لیگ شانزدهم را فوق‌العاده آغاز کرد و در پایان نیم فصل در رده دوم جدول قرار داشت اما در نیم فصل دوم همه چیز تغییر کرد. تیمی که در نیم فصل اول فقط با یک شکست، پا به پای پرسپولیس پیش آمده بود، در نیم فصل دوم سه شکست از جمله باخت سنگین ۳برصفر به صبای ته جدولی را تجربه کرد و در پایان فصل پایین‌تر از استقلال در رده سوم قرار گرفت. تراکتور در این فصل تا فینال جام حذفی هم پیش رفت اما در فینال مغلوب نفت تهرانی شد که علی دایی را روی نیمکت داشت. به این ترتیب قلعه‌نویی برای چهارمین فصل پیاپی دستش به هیچ جامی نرسید.

*** لیگ هفدهم
قلعه‌نویی در لیگ هفدهم انتخاب غیرمنتظره‌ای داشت. او هدایت تیم ذوب‌آهن را برعهده گرفت.
نیم فصل اول اصلا مطابق انتظار قلعه‌نویی و مدیران باشگاه پیش نرفت. باخت ۲برصفر به سپاهان، ۳برصفر به پارس جنوبی جم و ۴برصفر به پرسپولیس، نتایجی بودند که باعث شدند هیات مدیره ذوب‌آهن تصمیم به قطع همکاری با قلعه‌نویی بگیرد اما در آخرین لحظات برنامه تغییر کرد و مدیران ذوب‌آهن تصمیم گرفتند به قلعه‌نویی اعتماد کنند. این اعتماد البته نتیجه خوبی به دنبال داشت. ذوب‌آهن در نیم فصل دوم زیر و رو شد و نتایج خوبی گرفت.

تیم قلعه‌نویی توانست سپاهان، تراکتورسازی، استقلال و پرسپولیس را هم شکست بدهد و در نهایت در رده دوم جدول رده‌بندی لیگ برتر قرار بگیرد. تیم او البته در جام حذفی در همان مرحله اول یعنی در روزهای افت تیم با باخت مقابل فجرسپاسی لیگ یکی حذف شده بود اما در آسیا نتایج خوبی گرفت و از گروهش هم صعود کرد اما در مرحله یک هشتم نهایی در مجموع دو بازی رفت و برگشت با نتیجه ۳بر۲ به استقلال باخت و حذف شد و قلعه‌نویی هم بعد از این باخت از ذوب‌آهن جدا شد.

*** لیگ هجدهم
او به قول خودش در لیگ هجدهم با خدا معامله کرد و به سپاهان رفت تا این تیم را احیا کند. او تیمی پرستاره را جمع‌آوری ‌ و رقابت نزدیکی را با پرسپولیس آغاز کرد. تیم او تا هفته نوزدهم شکست نخورد اما در این هفته به تراکتورسازی باخت و با چند تساوی غیرمنتظره و البته شکست خانگی مقابل استقلال در نهایت از کورس قهرمانی عقب ماند و در نهایت پرسپولیس بود که با پیروزی در هفته آخر باز هم قهرمان شد و سپاهان با قلعه‌نویی به نایب قهرمانی رضایت داد. سپاهان در این فصل در جام حذفی هم تا نیمه‌نهایی پیش رفت اما در این مرحله با شکست در یک بازی جنجالی مقابل پرسپولیس به فینال نرسید تا دست قلعه‌نویی باز هم از رسیدن به جام کوتاه بماند.

*** لیگ نوزدهم
به نظر می‌رسید این بار قلعه‌نویی بتواند طلسم خودش را بشکند. زیرا برانکو از پرسپولیس رفته بود و سپاهان هم تقویت شده بود. در هفته‌های ابتدایی همه چیز نشادن دهنده پایان دوران ناکامی قلعه‌نویی بود. تیم او تا هفته دهم حتی گل هم نخورده بود و مدعی اول قهرمانی بود اما ناگهان شرایط تغییر کرد.

چند نتیجه بد مثل باخت ۴بر۲ به صنعت‌نفت، حاضر نشدن در بازی مقابل پرسپولیس و شکست ۳برصفر در این بازی، باخت به تراکتور و چند مساوی مقابل تیم‌های پایین جدولی باعث شد تا در پایان هفته بیست و پنجم، شانس قهرمانی این تیم به صفر برسد! سپاهان حتی برای قطعی کردن سهمیه آسیایی خود هم کار سختی در پیش دارد. این تیم البته می‌تواند در جام حذفی به قهرمانی برسد و به سال‌های ناکامی قلعه‌نویی پایان بدهد اما ابتدا باید استقلال را شکست بدهد تا به مرحله نیمه نهایی برسد!

*** آیا دوره او به پایان رسیده است؟
قلعه‌نویی در فاصله بین سال‌های ۸۲ تا ۹۲ پنج قهرمانی و سه نایب قهرمانی کسب کرد و حتی با استقلال به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا هم رسید اما هفت سال است که قهرمان هیچ جامی نشده و کم کم به نظر می‌رسد ‌ دوران او به پایان رسیده است. البته قهرمانی در جام حذفی شاید بتواند او را احیا کند اما آیا او می‌تواند از سد تیم‌هایی مثل استقلال، پرسپولیس و تراکتور بگذرد و پس از سال‌ها یک قهرمانی دیگر به دست بیاورد؟

کدخبر: ۳۴۰۷۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر