کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۲۲۱۰
تاریخ خبر:

مروری بر مهم‌ترین اخبار در حوزه موسیقی ایران

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | آماده شدن خواننده‌ها برای اجرای کنسرت‌های تهران و شهرستان‌ها امیدوار‌کننده‌ترین خبری بود که بین اهالی موسیقی دست به‌دست می‌شد. هرچند که سویه جدید کووید ممکن است دوباره همه نقشه‌ها را نقش بر‌آب کند اما با وجود واکسیناسیون عمومی به‌نظر می‌رسد کرونا هم زورهای آخرش را می‌زند و نوای موسیقی قرار است دوباره از استیج‌ها به گوش برسد. خبر تاسیس یکی دو سایت بلیت‌‌فروشی شاید مهم‌ترین خبر در حوزه موسیقی ایران بود.

شاید به‌نظر خیلی‌ها این خبر چندان مهم نباشد اما اهالی موسیقی و آنهایی که به‌نوعی با اقتصاد این حوزه درگیر هستند، می‌دانند که رقابت در این بازار تا چه‌حد می‌تواند به موسیقی و اقتصاد آن در ایران کمک کند. تا امروز اکثر بلیت‌ها در سایت ایران کنسرت به‌فروش می‌رسید و حالا یک سایت دیگر هم پا به میدان گذاشته. سایتی به‌نام ملوتیک که در همان ابتدای کار بلیت کنسرت خواننده‌هایی مثل بابک جهانبخش، آرش و مسیح، بهنام بانی و… را برای فروش در سایت خود گذاشته.

یکی از نکات مثبت ملوتیک این است که صندلی‌های سالن را در نمایی باز و با قابلیت زوم‌دستی به شما نشان می‌دهد. روی هر صندلی می‌توانید قیمت بلیتش را ببینید و یکسری از این قبیل امکانات که واقعا می‌تواند به رقابتی شدن بازار کمک کند. گفته می‌شود سایت دیگری هم به‌نام هنر‌تیکت قرار است همین روزها فعالیت خود در حوزه فروش بلیت را از سر بگیرد.

درباره آهنگ‌هایی که با مضمون شب یلدا تولید شده، باید گفت تا امروز خواننده‌های زیادی سراغ این سوژه رفته‌اند. خواننده‌های نام‌آشنایی مثل حامی، سیامک عباسی، مازیار فلاحی، رستاک، گروه دنگ‌شو و خیلی‌های دیگر که اگر بخواهیم همه آنها را نام ببریم دو صفحه‌ای می‌شود. اما همه ما چند سالی است که محال است در شب یلدا آهنگ «شب طولانی (یلدا)» به گوشمان نخورد. آهنگی که حتی خیلی از ما خواننده آن را نمی‌شناسیم اما حالا دیگر آهنگش به شب یلدای ایرانی برچسب شده.

علی مولایی خواننده این قطعه است و اگر قرار است در شب یلدا آهنگش را دانلود کنید حتما آهنگ‌های دیگرش را هم گوش کنید، چون به‌نظر می‌رسد خواننده خوش‌سلیقه‌ای باشد و آهنگ‌هایش اگرچه ساده و همه‌فهم است اما تفاوتش با پاپ‌های مارکتی کاملا محسوس است. از این خواننده جز یکی دو مصاحبه، اطلاعات کامل‌تری در فضای مجازی وجود ندارد و خیلی از او چیزی نمی‌دانیم.

از کارهای تازه به بازار آمده هم باید بگویم کار جدید کامران تفتی را حتما گوش کنید. «خوب مردن» آهنگ جدید تفتی است که ترانه بسیار خوبی از میثم یوسفی در آن خوانده می‌شود. تنظیم جذاب سعید رضایی هم به زیبایی این قطعه حسابی افزوده. فرزاد فرزین هم کار جدیدی با عنوان «تا همیشه» منتشر کرده که به‌درد خیابان و جاده می‌خورد و جزو آهنگ‌هایی است که در رانندگی به شما می‌چسبد.

کار فرزین را میلاد هاشمی تنظیم کرده و تنظیم خوبی هم دارد و ترانه این قطعه هم از سامی شریف است و طبق معمول آهنگساز آن هم خود فرزاد فرزین بوده. نکته جالب درباره فرزین این است که نزدیک به ۲۰ سال است که می‌خواند و همچنان می‌تواند کار مدرن و به‌روز تولید کند و حسن‌سلیقه خوبی هم دارد. کار جدید رضا صادقی با نام «بمونی برام» هم در این هفته روی سایت‌های دانلود قرار گرفت. از آن دسته کارهای دلی است که با اولین‌بار گوش دادن به آن در عمق دلتان رسوخ می‌کند.

شبیه بسیاری دیگر از کارهای همین خواننده. نکات مثبت این کار به‌غیر از صدای گرم صادقی ترانه و ملودی مهرداد همایون‌فر، گیتار بی‌نهایت زیبای سجاد علیزاده و همخوان خوش‌صدایی است به‌نام مریم آگاه که به خوش احساسی این قطعه افزوده. از دیگر خواننده‌هایی هم که این هفته قطعه جدید داشتند باید به‌نام هوروش‌بند و شهرام شکوهی و محسن ابراهیم‌زاده اشاره کرد.

نیما رئیسی هم که حتما معرف حضورتان هست، یک کار دلی باحال منتشر کرده با ترانه‌ای از حسن علیشیری و آهنگسازی لطیف اشکان دباغ. تعداد قطعات جدید این هفته به نسبت هفته‌های گذشته بیشتر شده و امیدواریم با آغاز دوباره کنسرت‌ها بعد از دوران کرونا، خواننده‌ها انگیزه بگیرند و کارهای جدید بیشتر تولید کنند.

کدخبر: ۴۳۲۲۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر