کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۵۶۹
تاریخ خبر:

مروری بر تقابل‌های ‌شش امتیازی ‌لیگ‌ برتر

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | فردا در یک بازی فوق‌العاده حساس و مهم استقلال در تقابلی شش امتیازی به مصاف سپاهان خواهد رفت. این البته تنها بازی شش امتیازی لیگ نوزدهم نیست و تا انتهای این مسابقات حداقل شش بازی از این دست وجود دارد که پیروزی در آن برای تیم برنده در واقع شش امتیاز به همراه خواهد داشت. این بازی‌ها را مرور می‌کنیم.

*** استقلال-سپاهان (هفته بیست و هفتم)
این احتمالا مهم‌ترین بازی باقی‌مانده لیگ نوزدهم در بالای جدول است. شرایط دو تیم تا حدود زیادی شبیه ‌ هم است. هر دو تیم ۴۵ امتیازی هستند و استقلال فقط به دلیل گل زده و تفاضل گل بیشتر در رده دوم قرار دارد و سپاهان تیم سوم جدول است. این بازی در هر شرایطی یک بازی حساس، جذاب و احتمالا جنجالی است و با توجه به شرایط دو تیم در جدول پیش‌بینی می‌شود این بار هم باید منتظر یک بازی از همین نوع باشیم.

باختن در این بازی برای هر کدام از دو تیم نه‌تنها به معنای از دست دادن سه امتیاز، بلکه عقب افتادن سه امتیازی از حریف هم هست و جبران این اختلاف سه امتیازی در سه هفته باقی مانده اصلا کار آسانی نیست. سرمربیان دو تیم هم در وضعیت تقریبا یکسانی قرار دارند. مجیدی که از نیم‌فصل دوم هدایت استقلال را بر‌عهده گرفته، در این مدت فقط ۱۶ امتیاز برای تیمش کسب کرده و نتوانسته انتظارات را برآورده کند، تا جایی که هواداران استقلال با حضور در صفحه مدیرعامل باشگاه خواهان بازگرداندن آندره‌آ استراماچونی شده‌اند.

در طرف مقابل، امیر قلعه‌نویی در نیم‌فصل دوم فقط ۱۴ امتیاز برای سپاهان گرفته و شرایط برای او آنقدر دشوار شده بود که بعد از پیروزی تیمش بر صنعت‌نفت دچار حمله عصبی شد و چند روزی را در بیمارستان به سر برد. در این مدت هواداران سپاهان هم به شدت از او و سیاست‌ها و تصمیمات فنی‌اش انتقاد کردند و عده‌ای از آنها هم خواهان پایان همکاری با او در پایان فصل شدند.

مجیدی و قلعه‌نویی در چنین وضعیت پیچیده‌ای به مصاف هم خواهند رفت، البته اگر وضعیت جسمی قلعه‌نویی به او اجازه نشستن روی نیمکت تیمش را بدهد. می‌توان گفت برنده این بازی به احتمال زیاد نایب‌قهرمان لیگ نوزدهم خواهد شد و تیم بازنده حتی ممکن است سهمیه آسیا را هم از دست بدهد.

*** شهرخودرو-استقلال (هفته بیست و هشتم)
این بازی هم می‌تواند برای هر دو تیم بازی مرگ و زندگی باشد، اگر در بازی قبلی خود نتیجه نگرفته باشند. شهرخودرو قبل از این بازی باید در آبادان به مصاف صنعت‌نفت برود و اگر در این بازی برنده نشده باشد، قطعا بازی با استقلال را در رده‌ای پایین‌تر از این تیم آغاز خواهد کرد و این احتمالا آخرین شانس این تیم برای آسیایی شدن خواهد بود.

استقلال هم اگر قبل از شهرخودرو، سپاهان را برده باشد، با خیالی آسوده مقابل شهرخودرو قرار خواهد گرفت اما اگر مقابل این تیم با مساوی یا باخت متوقف شده باشد، چاره‌ای جز پیروزی بر میزبان مشهدی خود نخواهد داشت. با مرور وضعیت دو تیم در جدول، به نظر می‌رسد تقابل این دو تیم، در هر وضعیتی یک بازی حساس خواهد بود که تساوی در آن به منزله باخت برای هر دو طرف ا‌ست. قوی‌ترین احتمال اما این است که در پایان این بازی، یکی از دو تیم دیگر شانس چندانی برای آسیایی شدن نخواهد داشت.

*** سپاهان-شهرخودرو (هفته بیست و نهم)
حساسیت این بازی هم بسته به نتایج دو تیم در دو هفته آینده، متغیر خواهد بود. هر دو تیم در این مدت با استقلال بازی کرده‌اند و یک بازی شش امتیازی را پشت سر گذاشته‌اند‌ اما با هر اتفاق که قبل از این بازی برای این دو تیم رخ داده باشد، این بازی می‌تواند آخرین شانس یکی از آنها برای آسیایی شدن باشد، به خصوص اگر قبل از این تقابل امتیاز از دست داده باشند.

البته شهرخودرو همین حالا هم دو امتیاز کمتر از سپاهان دارد و قطعا در هر وضعیتی به مصاف این تیم بیاید، راهی جز پیروزی بر میزبان خود نخواهد داشت. نکته مهم تفاوت شرایط مربیان دو تیم در این تقابل است. امیر قلعه‌نویی با کوله‌باری از تجربه احتمالا وضعیت بهتری نسبت به سهراب بختیاری‌زاده خواهد داشت. سهراب تازه دو هفته است که روی نیمکت شهرخودرو نشسته و البته حضورش در این تیم با استقبال هواداران هم روبه‌رو نشده است. نتیجه این بازی حتی می‌تواند روی سرنوشت سرمربیان دو تیم در فصل آینده هم تاثیر بگذارد.

*** فولاد-تراکتور (هفته سی‌ام)
این آخرین جدال شش امتیازی لیگ نوزدهم در بالای جدول خواهد بود. البته این بازی در شرایط فعلی یک بازی شش امتیازی به حساب می‌آید و ممکن است وقتی هفته سی‌ام از راه برسد، وضعیت با امروز متفاوت باشد اما با توجه به اینکه جدال‌های شش امتیازی دیگری هم تا قبل از این بازی انجام شده، به احتمال زیاد، در بازی فولاد و تراکتور هم باید منتظر رقابتی بر سر کسب آخرین سهمیه آسیایی باشیم. بازی عقب‌افتاده فولاد مقابل نفت مسجدسلیمان هم می‌تواند وضعیت شاگردان نکونام را در ادامه مشخص‌تر کند. در هر وضعیتی به نظر می‌رسد حساس‌ترین بازی هفته آخر لیگ نوزهم و یک فینال غیررسمی باشد.

*** پارس جنوبی-شاهین (هفته بیست و هفتم)
این اولین فینال پایین جدولی لیگ نوزدهم در هفته‌های باقی مانده است. البته پارس‌جنوبی همین حالا هفت امتیاز بیشتر از شاهین بوشهر دارد اما ماجرا اینجاست که سایر تیم‌های پایین جدولی هم تقریبا همین اختلاف را با تیم بوشهری دارند و پارس جنوبی با وجود داشتن اختلاف هفت امتیازی، اصلا حاشیه امنیتی ندارد.

پیروزی در این بازی برای تیم پارس‌جنوبی گام بلندی برای بقای این تیم در لیگ برتر خواهد بود اما همین نتیجه می‌تواند سقوط شاهین را تا حدود زیادی قطعی کند. در واقع اگر دیگر تیم‌های لیگ برتری هم در هفته بیست و هفتم پیروز شوند، می‌شود شاهین را اولین سقوط کننده لیگ نوزدهم دانست. به همین دلیل حساسیت این بازی قطعا برای شاهین بیشتر است و آنها برای پیروزی در این بازی هر کاری خواهند کرد و این می‌تواند برای تیم پارس به شدت خطرناک باشد و آنها را به رده‌های پایین‌تر جدول هل بدهد.

*** گل‌گهر-ذوب ۳۰
این آخرین بازی شش امتیازی لیگ نوزدهم در پایین جدول است. هر دو تیم در حال حاضر ۲۵ امتیازی هستند و ممکن است تا قبل از مصاف با هم، شرایط دیگری داشته باشند اما در هر وضعیتی، می‌توان پیش‌بینی کرد که بقای آنها و شاید حداقل یکی از آنها در لیگ نوزدهم، به هفته آخر و تقابل در برابر یکدیگر کشیده شود.

ذوب‌آهن قبل از این بازی باید مقابل نفت مسجدسلیمان، پرسپولیس و نساجی قرار بگیرد که قابل پیش‌بینی است امتیاز گرفتن از این سه بازی برای این تیم اصفهانی اصلا کار آسانی نیست، گل‌گهر هم باید در ادامه به ترتیب با فولاد، نفت مسجدسلیمان و پرسپولیس روبه‌رو شود و حریفان تقریبا مشابهی با ذوب‌آهن دارد که کار را برای این تیم سخت خواهد کرد. می‌توان پیش‌بینی کرد که بازنده و ناکام این بازی، دومین سقوط‌کننده لیگ نوزدهم به لیگ آزادگان باشد.

کدخبر: ۳۴۲۵۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر