کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۵۲۰۸
تاریخ خبر:

مروری بر تاریخچه پادکست‌ها به‌بهانه پادکست جدید مگان مارکل

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| بن همرزلی، ستون‌نویس روزنامه گاردین عادت داشت از آیپاد برای شنیدن موزیک و فایل‌های صوتی استفاده کند. او از گسترش فایل‌های صوتی شخصی و برنامه‌های رادیویی اینترنتی جدید که اغلب در خانه‌ و کوچه و خیابان و توسط افراد آماتور تهیه شده بود و سبک جدیدی در برنامه‌سازی به‌شمار می‌رفت، به‌وجد آمده بود و تصمیم گرفت گزارشی از این برنامه‌های نوظهور در گاردین کار کند. همرزلی به‌دنبال یک نام مختصر برای اطلاق به این‌ گونه جدید در گزارشش می‌گشت.

او در نهایت واژه پاد که برگرفته از آیپادش و کست که بر گرفته از واژه broadcast که به‌معنای پخش وسیع به‌ویژه به منظور پخش وسیع رادیویی است را به‌هم چسباند و واژه پادکست را متولد کرد. گسترش روزافزون قابلیت‌ تلفن‌های همراه هوشمند هم به سازندگان پادکست‌ها کمک کرد که برنامه‌های بیشتر و متنوع‌تری بسازند و هم سبب شد پادکست‌ها با مخاطبان بیشتری ارتباط بگیرند و امروز صدها میلیون شنونده ثابت در جهان داشته باشند.

باشگاه اولین‌ها
آدام کیوری و دیو وینر اولین افرادی بودند که از واژه ابداعی همرزلی استقبال کردند و برنامه خود به‌نام «متن‌باز» را با پیشوند پادکست منتشر کردند و به این ترتیب اولین پادکست دنیا پا به عرصه گذاشت. جالب است بدانید پادکست متن‌باز از سال ۲۰۰۴ تا‌کنون در حال پخش است و تا امروز لقب طولانی‌ترین پادکست دنیا را نیز یدک می‌کشد. یک سال بعد اولین مراسم جایزه سال پادکست‌ها برگزار شد و پادکست «این هفته با فناوری» توانست اولین جایزه بهترین پادکست سال را ببرد.

با استقبال روز‌افزون مخاطبان از پادکست‌ها، نگاه سیاستمداران نیز به این پدیده نو به‌عنوانی محلی برای تبلیغ و تبیین آرا و نظراتشان جلب شد. در روزگاری که از توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی برای جولان سیاستمداران خبری نبود، جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا اولین سیاستمداری بود که از پادکست به‌عنوان راه ارتباطی با مردم آمریکا استفاده کرد و هر هفته در قالب یک قسمت از پادکست اختصاصی خود درباره برنامه‌ها و چالش‌های دولتش با مردم کشورش حرف می‌زد.

استیو جابز، مدیر اجرایی باهوش و ریزبین کمپانی اپل که شاهد استقبال روزافزون مردم از پادکست‌ها و ظرفیت این مدیوم جدید بود، ترتیبی را فراهم داد که در نسخه‌های جدید برنامه‌های گاراژبند و کینوت که برنامه‌های مختص محصولات اپل هستند، شرایط برای تهیه و تولید پادکست‌های خانگی فراهم شود. در همین سال فرهنگ لغات آکسفورد به‌عنوان کامل‌ترین فرهنگ زبان انگلیسی جهان اعلام کرد واژه پادکست که در همین سال به فرهنگ لغات جهان افزوده شده بود، به‌عنوان واژه سال برگزیده شد.

سلام بر پدیده نو
بر‌اساس آخرین گزارش‌‌ها، امروز پادکست‌ها بیش از ۳۸۳.۷ میلیون نفر شنونده ثابت دارند. شنونده ثابت به این معناست که در هر ۲۴‌ساعت حداقل یک‌بار به سراغ شنیدن پادکست‌ها می‌روند. نمودار مخاطبان این پدیده نو افزایشی است و پیش‌بینی می‌شود تعداد مخاطبان ثابت پادکست‌ها تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۴۲۴ میلیون نفر برسد. این در حالی است که تعداد افرادی که در طول سال حداقل یک‌بار به سینما می‌روند ۳۴۸.۳ میلیون نفر بود که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۲ با کاهش جدی مواجه شود و به ۲۶۴.۷ میلیون نفر برسد.

آمریکایی‌ها بیشترین تعداد شنونده‌های پادکست در جهان را با ۱۶۲ میلیون مخاطب به‌خود اختصاص داده‌اند. پلتفرم‌های متنوع و مختلفی برای دسترسی به پادکست‌ها و شنیدنشان موجود است. در آمریکا اسپاتیفای محبوب‌ترین پلتفرم شنیدن پادکست است. ۲۵‌درصد مخاطبان آمریکایی که بیش از ۴۰ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند، شنونده پادکست‌های این پلتفرم هستند. ۲۱‌درصد مخاطبان آمریکایی پادکست‌ها را از پادکست اپل و ۱۶‌درصد نیز از گوگل دنبال می‌کنند.

امپراطور اسپاتیفای
تا هفته گذشته پادکست «مکاشفه جو روگن» در اسپاتیفای که توسط جو روگن، کمدین و سخنران مشهور آمریکایی تهیه و پخش می‌شد، پر‌شنونده‌ترین پادکست آمریکا بود. این پادکست گفت‌وگو‌محور توانست با دعوت از مهمانان خاص و ویژه و همچنین برقراری یک گفت‌وگوی ناب و چالشی با آن‌ها، نظرات را به‌خود جلب و رکورد بیش از ۱۱ میلیون شنونده را به‌نام خود ثبت کند. از ادوارد اسنودن، ایلان ماسک، سناتور برنی سندرز و تالسی گابارد می‌توان به‌عنوان سرشناس‌ترین مهمانان روگن نام برد.

همچنین برنامه‌های موضوعی روگن درباره دارک وب و واکسن‌های کرونا از تاثیرگذارترین و جنجالی‌ترین پادکست‌های او به‌شمار می‌روند که در ساعات اولیه انتشار بیش از ۵ میلیون بار شنیده شدند. گفتنی است اسپاتیفای یک برنامه موبایلی و کامپیوتری است که استفاده از آن هزینه‌ای برای مخاطب ندارد اما با پرداخت هزینه اشتراک ویژه می‌تواند دسترسی وسیع‌تری به امکانات این برنامه داشته باشد.

پادکست دوشس ساسکس
مگان مارکل، همسر شاهزاده هری و بازیگر و مدل سابق آمریکایی جدیدترین عضو سرشناس اسپاتیفای به‌عنوان سازنده پادکست است. ۳ روز پیش اولین قسمت از پادکست مارکل به‌نام «آرکتایپ» یا همان کهن الگو در اسپاتیفای بارگذاری شد. مهمان اولین قسمت از این پادکست سرنا ویلیامز، تنیس‌باز سرشناس و پرافتخار و البته سیاه‌پوست تیم زنان آمریکا بود.

آرکتایپ یک پادکست زنانه است و قرار است زنان الهام‌بخش را فارغ از شهرتشان به برنامه دعوت کند و در گفت‌وگو با آن‌ها سعی کند چهره‌ای از زنان تاثیرگذار امروز و راهی که برای به ثمر نشستن اهدافشان طی کرده‌اند، به مخاطبانش ارائه دهد. این پادکست تاکنون با ثبت بیش از ۱۱‌میلیون شنونده رکورد جو روگن را کمی جابه‌جا کرد و لقب پر‌شنونده‌ترین پادکست را به‌خود اختصاص داد. البته پیش‌بینی می‌شود تعداد شنوندگان این قسمت از آرکتایپ در روزها و هفته‌های جاری نیز به افرایش خود ادامه دهد و یک رکورد تاریخی را ثبت کند.

دخل و خرج پادکست‌ها
پلتفرم‌های انتشار پادکست‌ها مانند اسپاتیفای که در کشور ما به کست‌گیرها نیز مشهورند، پولی به سازندگان پادکست‌ها بابت انتشار برنامه‌هایشان پرداخت نمی‌کنند. درآمد پادکست‌ها بر دو پایه اصلی استوار است؛ حامی مالی و تبلیغات. میزان حمایت مالی یا تبلیغاتی که به یک پادکست سپرده می‌شود رابطه مستقیم با مخاطبان آن دارد. پرمخاطب‌ترین موضوعات پادکست در آمریکا به‌ترتیب پادکست‌های کمدی، تحلیلی-خبری، جنایی، ورزشی و سلامت هستند.

هرچند سازندگان پادکست‌های پرمخاطب پول خوبی به جیب می‌زنند اما این مدیوم برای افراد تازه‌کار درآمد چندانی در بر ندارد و بسته به این‌که پادکست خود را در کدام پلتفرم بارگذاری می‌کنید به‌ازای هر ۱۰‌هزار شنونده ۵۰۰ تا ۹۰۰ دلار درآمد نصیب سازندگان پادکست می‌شود. این در حالی است که جو روگن برای هر قسمت از پادکست خود ۱۰۰ هزار دلار از حامیان مالی‌اش دریافت می‌کند. پس از روگن، سازندگان پادکست‌های «معتادان به جرم و جنایت» با ۵.۹ میلیون شنونده، «قاتل محبوب من» با ۲.۸ میلیون شنونده و «برنامه بن شاپیرو» با ۲.۶ میلیون شنونده بیشترین درآمدها را دارند.

کدخبر: ۴۷۵۲۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر