کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۵۵۱۷
تاریخ خبر:

مروری بر بازی ستاره‌های اکران آنلاین فیلم‌ها

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | در یک‌سالگی طرح اکران آنلاین فیلم‌ها توسط پلتفرم‌ها، نوروز امسال چهار فیلم «زیر نورکم»، «دیدن این فیلم جرم است»، «بعد از تو» و «پیشی میشی» به صورت آنلاین اکران شدند. «شنای پروانه» هم با چند روز تاخیر به جمع آنها پیوست. غیر از «شنای پروانه» که رکورددار اکران آنلاین شد و با وجود اکران عمومی و انتشار نسخه‌های قاچاق، به فروش بالایی دست پیدا کرد سایر فیلم‌ها آثار چندان موفقی در اکران نبودند و فروش زیادی نداشتند.

در این پرونده سراغ ستاره‌های اکران آنلاین رفته‌ایم و بازی هرکدام و نقشی را که در فیلم‌ها به عهده گرفته‌اند بررسی کرده‌ایم. از جواد عزتی و امیر آقایی و طناز طباطبایی در فیلم «شنای پروانه» گرفته تا مهدی زمین‌پرداز در «دیدن این فیلم جرم است» و رضا شفیعی‌جم در «پیشی میشی». بخشی از پرونده را هم به معرفی فیلم‌هایی اختصاص داده‌ایم که به زودی وارد اکران آنلاین خواهند شد.

*** جواد عزتی / شنای پروانه
جواد عزتی سال ۱۳۹۸ با پنج فیلم «شنای پروانه»، «خورشید»، «آتابای»، «دوزیست» و «مغز استخوان» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت. بازی او در «شنای پروانه» بیشتر از سایرین به چشم آمد اما آن سال فقط برای بازی در فیلم آتابای نامزد دریافت سیمرغ مکمل شد.

کیفیت نقش: «شنای پروانه» یک فیلم قهرمان محور است و حجت با بازی جواد عزتی هم قهرمان اصلی فیلم. قهرمانی که از یک طرف برای پایمال نشدن خون همسر برادرش و از طرف دیگر برای آزادی برادرش مجبور است یک تنه وارد میدان شود. قهرمان داستان در مسیر اثبات حقانیت به درک واقعیتی می‌رسد که باعث شده است زندگی‌اش زیر و رو شود. برادری که دارد برای آزادی‌ او تلاش می‌کند عامل اصلی تمام بدبختی‌هایش معرفی می‌شود و حالا باید تیر انتقام را اول از همه به سمت او بگیرد.

کیفیت بازی: نقش حجت جواد عزتی را در جایگاه متفاوتی قرار می‌دهد. او به عنوان یک پسر آرام و سربه‌راه و علاقه‌مند به همسر و زندگی، به ناچار در مسیری قرار می‌گیرد که باید منجی برادر لات و قاتلش شود. با روحیه‌ای کاملا متفاوت قدم به مسیر انتقام می‌گذارد و با آدم‌هایی طرف می‌شود که از جنس خودش نیستند. این دوگانگی به‌خوبی در بازی عزتی به چشم می‌آید. درخشان‌ترین بخش بازی عزتی را در پایان فیلم شاهد هستیم. زمانی که انتقام تمام زندگی‌اش را از برادرش می‌گیرد.

جایگاه در کارنامه: عزتی درحال حاضر یکی از مهم‌ترین و پرکارترین بازیگران سینماست.کمدینی که سال‌های اخیر در نقش‌های جدی خوش درخشیده است. او برای بازی در دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «رد خون» نامزد سیمرغ شده بود و سال ۹۸ هم برای بازی در «آتابای» نامزد سیمرغ شد. شاید نقش حجت «شنای پروانه» برای او موفقیتی در پی نداشت اما جزو نقاط مثبت کارنامه‌اش تلقی شد. او در این فیلم با شمایل یک قهرمان متفاوت به میدان آمد و بخش مهمی از موفقیت فیلم روی دوشش بود.

*** امیر آقایی / شنای پروانه و دیدن این فیلم جرم است
امیر آقایی در اکران آنلاین نوروز امسال با دو فیلم «شنای پروانه» و «دیدن این فیلم جرم است» حضور دارد. در هر دو فیلم نقشی کوتاه بازی کرده و مدت حضورش شاید از دو سه سکانس فراتر نرود. با این حال نقشش در «شنای پروانه» اثرگذار است.

کیفیت نقش:فیلم «شنای پروانه» پیش از اینکه در جشنواره فجر به نمایش دربیاید با یک ویدئوی کوتاه از امیر آقایی در نقش هاشم شناخته شد. هاشم به عنوان نماینده‌ لات‌های پایین‌شهری امروزی که اتفاقا به تکنولوژی هم دسترسی دارند مقابل دوربین نشسته بود و برای بچه‌محل‌هایش شاخ و شانه می‌کشید. سکانس ابتدایی در استخر و بلافاصله قتل پروانه، به سرعت پرده از شخصیت هاشم برمی‌دارد و ذهن‌ها را آماده‌ این مسئله می‌کند که قهرمان داستان قرار است به طرفداری از چه کسی به میدان بیاید.

کیفیت بازی: وقتی اولین ویدئو از بازی آقایی منتشر شد آنقدر طبیعی بود که خیلی‌ها اصلا او را نشناختند. خیلی‌ها هم گمان می‌کردند با ویدئویی از یک لات واقعی روبه‌رو هستند. بازی امیر آقایی در سکانس منتهی به قتل پروانه و همچنین دیالوگ‌هایی که در زندان با برادرش داشت تا او را برای دادخواهی راضی کند همگی در شکل‌گیری این شخصیت نزد مخاطب موثر بودند. در فیلم «دیدن این فیلم جرم است» اما با یک آقایی همیشگی روبه‌رو هستیم که مهم‌ترین نقطه قوتش همان حرکت و نگاه نقطه‌ پایانی است.

جایگاه در کارنامه:«شنای پروانه» متفاوت‌ترین بازی امیر آقایی از ابتدای بازیگری‌اش تاکنون به حساب می‌آید و از این جهت، در کارنامه بازیگری او اثرگذار است. ضمن اینکه آقایی برای بازی در این نقش سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از جشنواره فجر سی‌وهشتم گرفت. بازی در «دیدن این فیلم جرم است» اتفاق مهمی در کارنامه بازیگری‌ آقایی نبود. در یک چهارم انتهایی فیلم ظاهر شد و با این حال بازی خوبی از خودش به نمایش گذاشت.

*** طناز طباطبایی / شنای پروانه
طناز طباطبایی سال ۹۸ در دو تا از فیلم‌های مهم جشنواره فجر یعنی «شنای پروانه» و «خورشید» بازی داشت. با وجود اینکه در هر دو فیلم نقش‌هایی کوتاه به عهده داشت اما موفق شد بازی درخشانی از خودش به نمایش بگذارد.

کیفیت نقش:داستان فیلم درباره زنی به نام پروانه است که در حین آموزش شنا در استخر، کسی از او فیلم می‌گیرد و آن را در فضای مجازی منتشر می‌کند.شوهرش هاشم با وجود اینکه او را دوست دارد به خاطر نداشتن تحمل بی‌آبرویی او را می‌کشد. قتل پروانه توسط هاشم در ابتدای فیلم آن هم بعد از تحمل ترس و نگرانی، اولین اتفاق مهم فیلم را رقم می‌زند. حالا حجت باید به دنبال کسی باشد که این فیلم را از پروانه منتشر کرده. تا این فرد پیدا نشود امکان آزادی هاشم وجود ندارد.

کیفیت بازی: طباطبایی در «شنای پروانه» نقشی کوتاه دارد اما رد حضورش در کل فیلم جاری است. اتفاقی که برای او رقم می‌خورد تا آخر مخاطب را درگیر می‌کند. علاوه بر این، بازی طباطبایی شخصیت پروانه را در ذهن مخاطب زنده و ملموس کرده؛ چه جایی که با تضرع به همسرش نگاه می‌کند، چه جایی که بعد از انتشار فیلمش به‌خاطر ترس و آبرو، قالب تهی کرده است! او این اضطراب و درماندگی را چنان دقیق بازی می‌کند که تاثیرش را در تمام طول فیلم می‌گذارد.

جایگاه در کارنامه: طناز طباطبایی نقش‌های مهمی در کارنامه‌اش دارد که خیلی از آنها در ذهن مخاطبان مانده است.او دو بار به خاطر بازی در فیلم‌های «صداها»، «رخ دیوانه» و «خشم و هیاهو» نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده بود اما سیمرغ در دستانش قرار نگرفته بود. تا اینکه بالاخره به خاطر بازی خوبش در «شنای پروانه» موفق شد سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از آن خود کند. از این جهت «شنای پروانه» را می‌توان اثر مهمی در کارنامه طناز طباطبایی به حساب آورد.

دانلود PDF

کدخبر: ۳۸۵۵۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1618080451

    واقعا در فیلم “شنای پروانه” نقش خان طباط بایی چقدر هست که عکس ایشون رو تیتر روزنا مه ها و جراید هست؟!