کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۳۹۴۱
تاریخ خبر:

مروری بر بازی‌های نمایندگان ایران در آسیا

روزنامه هفت صبح | روز اول لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب برای نمایندگان ایران با دو پیروزی و دو تساوی به پایان رسید و اگر فولاد در آخرین دقایق گل نمی‌خورد، این آمار به سه پیروزی و یک تساوی تبدیل می‌شد. این در حالی است که قبل از شروع بازی‌ها کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که این نتایج خوب برای نمایندگان ایران رقم بخورد و شاید تنها به پیروزی پرسپولیس امیدوار بودیم. درباره بازی‌های نمایندگان ایران در روز اول و البته بازی‌های امروز پرسپولیس، تراکتور و فولاد نکاتی وجود دارد که آنها را مرور می‌کنیم.

*** پرسپولیس؛ همان همیشگی
پرسپولیس مقابل الوحده امارات با یک گل به پیروزی رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که شاگردان یحیی گل‌محمدی چند موقعیت مسلم گلزنی دیگر را به راحتی از دست دادند و این همان اتفاقی بود که در چند بازی گذشته این تیم در لیگ برتر هم رخ داده بود. به نظر می‌رسد پرسپولیسی‌ها واقعا در ‌ مقابل دروازه حریفان دچار استرس و مشکل و روحی روانی می‌شوند وگرنه خراب کردن این همه موقعیت مسلم گلزنی توجیه منطقی دیگری ندارد.

اگر این روند در بازی‌های بعدی ادامه داشته باشد ممکن است دردسرساز شود و امتیازات حساسی را از پرسپولیس بگیرد. یحیی گل‌محمدی باید هر چه زودتر این مشکل بزرگ را در تیمش برطرف کند. بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا جایی نیست که مهاجمان این تیم از روی خط دروازه حریف هم گل نزنند و اتفاقی نیفتد. امسال در لیگ قهرمانان آسیا تضمینی برای صعود دو تیم از یک گروه وجود ندارد و این فرصت‌سوزی‌ها شاید برای پرسپولیس گران تمام شود.

شاگردان یحیی گل‌محمدی امشب در دومین بازی خود به مصاف الریان خواهند رفت. تیم قطری که لوران بلان را روی نیمکت خود می‌بیند، در اولین بازی مقابل گوای هند به تساوی بدون گل رسید. این نتیجه می‌تواند فریبنده باشد. یا الریان ضعیف‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد ‌یا گوا تیمی خوب است که شانس صعود از گروه را هم دارد. در هر صورت پرسپولیس امشب کار آسانی نخواهد داشت. حتی اگر الریان ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌ها باشد، برای عقب نماندن از کورس صعود، مقابل پرسپولیس خطرناک و هجومی ظاهر خواهد شد و پرسپولیسی‌ها که گل زدن را فراموش کرده‌اند باید مراقب باشند که از این تیم گلی دریافت نکنند.

*** فولاد خوزستان؛ شگفتی‌سازی ادامه دارد
یکی از بهترین نتایج را در روز اول برای ایران، فولاد خوزستان گرفت. این تیم مقابل تیم پرستاره و رویایی السد که ژاوی را روی نیمکت خود می‌دید و بدون شکست قهرمان لیگ ستارگان قطر شده بود، تا دقایق پایانی پیروز شده بود و اگر مدافعان این تیم در آن صحنه هوشیارتر عمل می‌کردند الان با پیروزی بر مدعی اول قهرمانی منطقه غرب، صدرنشین گروه خود بودند.

نمایش جسورانه، محکم و کم‌نقص شاگردان نکونام در برابر السد، نشان داد که این تیم توانایی صعود از این گروه را دارد. چیزی که بیشتر از هر چیز در بازیکنان فولاد به چشم آمد، بازی هماهنگ و البته تعصب مثال‌زدنی آنها بود که حتی تحسین ژاوی را هم برانگیخت. او در نشست خبری خود بعد از بازی با اشاره به دوستی‌اش با جواد نکونام گفت: «تیم‌های ایرانی با قلب‌شان فوتبال بازی می‌کنند و شکست دادن آنها خیلی‌خیلی سخت است.»

از همان ابتدای مربیگری جواد نکونام در فوتبال ایران، بسیاری سبک مربیگری او را با کارلوس کی‌روش مقایسه می‌کردند و حالا به نظر می‌رسد این مقایسه کاملا درست بوده و نکونام هم مثل کی‌روش توانسته سبک مورد نظرش را به خوبی در تیم پیاده کند و نتیجه هم بگیرد. فولاد امشب در دومین بازی خود مقابل الوحدات اردن قرار می‌گیرد. تیم اردنی مدعی صعود به نظر نمی‌رسید.

اما در بازی اول خود تیم قدرتمند و پرستاره النصر عربستان را با تساوی بدون گل متوقف کرد تا مشخص شود زنگ تفریح نیست. حالا شاگردان نکونام باید هوشیار باشند و از کوچک‌ترین فرصت‌ها استفاده کنند. دقیقا همان کاری که لوسیانو پریرا مقابل السد انجام داد. البته فولاد نشان داده که در انجام این کار تخصص دارد و می‌تواند با کمترین حملات بهترین نتایج را بگیرد.

*** تراکتور؛ خط حمله عالی، دفاع افتضاح
تراکتور پس از یک نیمه ضعیف، نیمه دوم بازی با پاختاکور را عالی آغاز کرد و دو گل متوالی زد اما خیلی زود ضعف‌های دفاعی‌اش عیان شد. پاختاکور چند بار تلاش ناموفقی برای گلزنی داشت اما در نهایت در دقیقه ۶۹ توسط چران به گل اول رسید. در این صحنه مدافعان تراکتور به راحتی اجازه شوت‌زنی به این بازیکن را دادند همانگونه که در دقیقه ۷۵ چنین اجازه‌ای را به موخیدینف دادند تا با شلیکی غیرقابل مهار گل دوم را برای نماینده ازبکستان به ثمر برساند.

بدترین صحنه مربوط به عملکرد دفاعی تراکتور روی گل سوم تیم پاختاکور بود. جایی که یک تعارف بی‌مورد میان بازیکنان این تیم باعث شد تا اریکینف با اخباری تک به تک شده و گل سوم را به ثمر برساند. در ادامه عباس‌زاده بازی را به تساوی کشاند تا تراکتور از شکست بگریزد اما عملکرد مدافعان و دیگر ارکان دفاعی این تیم یک زنگ خطر جدی برای رسول خطیبی بود.

تراکتور امشب در دومین بازی رودرروی الشارجه امارات قرار می‌گیرد. تیم اماراتی در بازی اول خود توانست با یک گل نیروی هوایی عراق را شکست بدهد و سه امتیاز باارزش را کسب کند. این امتیازات در گروهی که هر چهار تیم در یک سطح قرار دارند ارزش فوق‌العاده‌ای دارد و اگر تراکتور می‌توانست پیروزی‌اش در برابر پاختاکور را حفظ کند امروز با آرامش بیشتری مقابل حریف قرار می‌گرفت.

با این حال شاگردان خطیبی نشان داده‌اند که به خصوص در فاز هجومی به شدت خطرناک هستند و همین می‌تواند برگ برنده تراکتور در بازی امشب باشد. فقط کافی است این تیم در خط دفاع هم کمی مطمئن‌تر ظاهر شود تا از بازی امشب برنده بیرون بیاید.

*** استقلال؛ سزاوار و البته کمی خوش‌شانس
کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد استقلال در بازی اول خود مقابل الاهلی با نتیجه ۵بر۲ به پیروزی برسد. حتی نتایج ضعیف تیم عربستانی هم باعث نمی‌شد تا این تیم را دستکم بگیریم و به چنین نتیجه‌ای فکر کنیم اما شاگردان مجیدی شبی فوق‌العاده را در خط حمله پشت سر گذاشتند و توانستند سنگین‌ترین شکست تاریخ الاهلی در لیگ قهرمانان را به این تیم تحمیل کنند.

نمایش آبی‌ها باعث شد تا آنها به عنوان بهترین تیم هفته اول رقابت‌ها انتخاب شوند و در میان پنج بازیکن برتر هفته اول، نام سه بازیکن این تیم یعنی مهدی قایدی، محمد نادری و فرشید اسماعیلی به چشم بخورد. با وجود اینکه دروازه رشید مظاهری در این بازی یک بار از روی نقطه پنالتی و یک بار هم در جریان بازی باز شد تا سنگربان ملی‌پوش آبی‌پوشان موفق به ثبت کلین‌شیت در شب اول نشود‌ اما این دروازه‌بان باتجربه، با چهار سیو موفق، بهترین عملکرد را در بین همه دروازه‌بان‌هایی که در روز اول به میدان رفتند از خود بر جا گذاشت.

در این بازی مسعود ریگی هم درخشش فوق‌العاده‌ای داشت و چندین بار در فاز دفاعی ناجی تیمش شد. البته تصمیمات داور هم در این بازی تاثیرگذار بود. پنالتی برای الاهلی سختگیرانه به نظر می‌رسید. گل سوم استقلال در شرایطی به ثمر رسید که ارسلان مطهری در آفساید قرار داشت و البته یک پنالتی مسلم هم روی مهدی قایدی صورت گرفت که داور آن را نادیده گرفت.

در مجموع استقلال در فاز حمله ترسناک ظاهر شد اما در خط دفاع هم مشکلاتی داشت که اگر برطرف نشوند ممکن است مقابل تیمی مثل الدحیل منجر به نتیجه‌ای غیرمنتظره شود. البته دومین بازی استقلال در این مرحله مقابل الشرطه عراق برگزار می‌شود که به الدحیل ۲برصفر باخته است.

کدخبر: ۳۸۳۹۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر