کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۸۰۲
تاریخ خبر:

مروری بر‌گزینه‌های سرمربیگری استقلال

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | طبق شنیده‌ها قرار است سرمربی جدید استقلال امروز انتخاب و معرفی شود. این مربی قطعا خارجی نیست و مسئولان باشگاه استقلال چاره‌ای جز انتخاب یک مربی
داخلی ندارند، اما ماجرا اینجاست که دست مدیران برای این انتخاب اصلا باز نیست.

تعداد مربیانی که در این شرایط بحرانی بتوانند هدایت استقلال را برعهده بگیرند زیاد نیست، اما همان‌ها هم که هستند، با تیم‌های دیگر قرارداد دارند. بااین‌حال شایعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است استقلالی‌ها با یکی از همین مربیان به توافق برسند. با هم گزینه‌های موردنظر استقلالی‌ها و شانس آنها برای هدایت این تیم را مرور می‌کنیم.

*** فرهاد مجیدی: پس از انتخاب مددی به عنوان سرپرست، نام چند گزینه برای هدایت استقلال در این فصل مطرح شد که یکی از این گزینه‌ها فرهاد مجیدی است. گویا فردی در باشگاه با فرهاد تماس گرفته تا شرایط بازگشتش به کار را جویا شود، اما شنیده می‌شود مجیدی به این درخواست پاسخ منفی داده است. البته هنوز صحت و سقم این موضوع مشخص نیست و اطرافیان باشگاه نیز در حد شنیده‌ها در موردش بحث می‌کنند.

اما به نظر می‌رسد این مربی به دنبال روشن شدن تکلیف تیم مدیریتی است و دیگر حاضر نیست با هر مدیری در باشگاه کار کند. او گزینه مورد اعتماد هواداران است و اگر قانون عدم جذب سرمربی خارجی پابرجا بماند، فرهاد حتی برای بازگشت روی نیمکت استقلال، حمایت پیشکسوتان را هم پشت‌سر خود می‌بیند، اما باید دید در ادامه چه اتفاقی رخ می‌دهد. گفتنی است مجیدی به دلیل اختلافات با سعادتمند و اعتراض به سفر بی‌موقع مدیرعامل پیشین باشگاه به ایتالیا به بهانه مذاکره با استراماچونی، از این تیم استعفا داد و حالا طرفداران استقلال در انتظار تعیین‌تکلیف نیمکت تیم محبوب خود هستند.

مجیدی در میان گزینه‌های موجود یکی از محبوب‌ترین‌هاست و حالا که حضور مربیان خارجی در فوتبال ایران ممنوع شده، او بیشترین شانس را برای سرمربیگری استقلال دارد، اما فعلا همه‌چیز مربوط به تعیین‌تکلیف مدیریت باشگاه و نوع رابطه مجیدی با مدیرعامل یا سرپرست است.

*** الکس نوری: بعد از اینکه مشخص شد هیچ راهی برای بازگشت استراماچونی به استقلال وجود ندارد، مدیران استقلال به گزینه الکس نوری رسیدند که به دلیل داشتن یک رگ ایرانی، مانعی برای حضور در ایران و هدایت استقلال بر سر راهش وجود نداشت. خیلی زود مذاکراتی آغاز شد و همانطور که قابل پیش‌بینی بود، بزرگ‌ترین مشکل بر سر آغاز این همکاری، خواسته مالی نوری بود.

او به دنبال بستن یک قرارداد دلاری بود، اما استقلالی‌ها خواهان امضای قرارداد ریالی با او بودند. بعد از مدتی مذاکره و چانه‌زنی، احمد سعادتمند ناگهان مدعی شد که با نوری به توافق نهایی رسیده و حالا همه‌چیز به نظر هیأت‌مدیره استقلال بستگی دارد. درحالی‌که به نظر می‌رسید نوری نزدیک‌ترین گزینه به هدایت استقلال است، اما ابتدا مدیربرنامه‌هایش و سپس خود او توافق با استقلال را تکذیب کردند. البته آنها منکر مذاکره با سعادتمند نشدند.

اما به صراحت اعلام کردند که فعلا توافقی حاصل نشده است. مدیربرنامه‌های نوری هم در اینستاگرامش نوشت: «درحال‌حاضر هیچ‌گونه مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم در هیچ سطحی وجود ندارد و همان‌طور که آقای نوری هم گفتند، تا به امروز با هیچ تیمی توافقی انجام نشده است. الان هم فقط ۲۰ روز تا آغاز رقابت‌های فصل جدید باقی مانده و دیگر بعید است اتفاق خاصی بیفتد.» به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد یکی از بهترین گزینه‌های استقلالی‌ها، از جمع گزینه‌ها خط خورده است.

*** جواد نکونام: نام نکونام بعد از منتفی شدن حضور الکس نوری جدی‌تر از قبل مطرح شد. از نکونام بعد از استعفای مجیدی به عنوان گزینه استقلال نام برده شده بود، اما در آن مقطع این خبر جدی نبود، ولی در این یکی، دو روز شایعه حضور نکونام در استقلال آن‌قدر جدی شد که سعید آذری هم مجبور به واکنش شد. او گفت: این خبر را فعلا تکذیب می‌کنم.

جواد با تیم فولاد در اردوی کردان است. مذاکره‌ای با ما و جواد نشده است. مدیرعامل شوخ‌طبع فولاد در واکنش به این جمله که به کار بردن واژه «فعلا» در مورد نکونام و استقلال مشکوک است، گفت: «منظورم از فعلا تا آخر لیگ است!» البته در اینکه نکونام از حضور روی نیمکت استقلال استقبال خواهد کرد شکی نیست، اما با توجه به خلق‌وخو و ویژگی‌های شخصیتی نکونام، به نظر می‌رسد در شرایط فعلی او علاقه‌ای به سرمربیگری در استقلال ندارد.

او نشان داده که اهل کار کردن با هر مدیری نیست. نکونام حتی با آذری هم که موفق‌ترین مدیر فوتبالی سال‌های اخیر ایران است، در یکی، دو مقطع به مشکل خورد. قطعا در شرایطی که تکلیف مدیریت باشگاه استقلال مشخص نیست و هیچ‌کس نمی‌داند در روزهای آینده کدام فرد فوتبالی یا غیرفوتبالی همه‌کاره این باشگاه خواهد شد، نکونام ریسک نخواهد کرد و احتمالا با فولاد وارد لیگ بیستم خواهد شد.

*** محمود فکری: یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی سرمربیگری استقلال محمود فکری است. او یک نیم‌فصل فوق‌العاده را در نساجی سپری کرد و توانست توجه بخش بزرگی از هواداران استقلال را به خود جلب کند. درواقع فکری در چند سال گذشته هرگز این‌قدر به نیمکت استقلال نزدیک نبوده است. اما نکاتی وجود دارد که او را از نیمکت استقلال دور می‌کند.

اول اینکه او با باشگاه نساجی قرارداد دارد و در صورتی که بخواهد به استقلال بیاید، باید موافقت مدیران نساجی را جلب کند. نکته دوم فرم بازی تیم‌های محمود فکری است. تیم‌های او معمولا زیبا بازی نمی‌کنند و با بازی درگیرانه و دوندگی و جنگندگی زیاد، بیشتر به دنبال نتیجه‌گیری حداقلی هستند. این چیزی نیست که هواداران استقلال به دنبال آن باشند. آنها در دو سال گذشته بازی‌های زیبایی از تیم‌های شفر و استراماچونی و در مقاطعی فرهاد مجیدی دیده‌اند و خواهان تیمی هستند که هم زیبا بازی کند و هم خوب نتیجه بگیرد.

چنین فاکتورهایی در تیم‌های محمود فکری کمتر دیده می‌شود و به همین دلیل احتمالا هواداران استقلال، مربیان دیگری را به او ترجیح خواهند داد. اما با توجه به وضعیت بحرانی استقلال، گران بودن سایر گزینه‌ها و سخت‌گیری بیشتر آنها، نمی‌توان فکری را برای هدایت استقلال بدون شانس قلمداد کرد و در شرایطی خاص ممکن است نام او در نهایت به عنوان سرمربی جدید استقلال اعلام شود.

*** امیر قلعه‌نویی: او جنجالی‌ترین گزینه احتمالی حضور در استقلال است. البته با قراردادی که به ادعای خودش سفید است، هدایت گل‌گهر سیرجان را برعهده گرفته و حتی بازیکنان موردنظر خودش را هم برای این تیم جذب کرده است. مدیران این باشگاه هم صراحتا اعلام کرده‌اند که قلعه‌نویی سرمربی این تیم است و استقلال اجازه ندارد با او وارد مذاکره شود.

اما سابقه نشان داده که در مورد امیر قلعه‌نویی هیچ احتمالی غیرممکن نیست. او به قول خودش قبلا بارها ایثار کرده و با خدا معامله کرده است! یک روز بعد از پایان قراردادش با ذوب‌آهنی که آسیایی شده بود، هدایت سپاهان بحران‌زده را، البته با قراردادی بسیار بالاتر قبول کرد. چندسال قبل هم درحالی‌که لیست خریدش را به مدیران تراکتورسازی داده بود، ناگهان سر از استقلال درآورد. همین سال گذشته، پیشنهاد نشستن روی نیمکت تیم ملی را قبول کرد.

اما مدیران باشگاه سپاهان به او این اجازه را ندادند. امروز هم اصلا بعید نیست که او با استقلالی‌ها مذاکره کند و به توافق برسد و همه‌چیز را به توافق نهایی بین مدیران استقلال و گل‌گهر واگذار کند. البته او بخش زیادی از محبوبیت خود را در میان هواداران استقلال از دست داده، اما نباید فراموش کرد که او همچنان امیر قلعه‌نویی، پرافتخارترین مربی داخلی لیگ برتر است.

کدخبر: ۳۵۲۸۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر