کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۵۲۰۱
تاریخ خبر:

بازخوانی ‌اختلافات فرهاد مجیدی و جواد نکونام

روزنامه هفت صبح، نادر ‌نامدار | لیگ برتر با بازی عقب افتاده فولاد خوزستان و استقلال دوباره آغاز خواهد شد. این بازی تقابل جذاب جواد نکونام و فرهاد مجیدی روی نیمکت دو تیم هم هست. مجیدی و نکونام در دوران فوتبال‌شان مشکلاتی با هم داشتند و هرگز با هم صمیمی نشدند. به بهانه جدال آنها، چند پرده از روابط این دو نفر را بررسی می‌کنیم.

*** جنجال کاپیتانی در استقلال
استقلال در سال‌های اخیر بارها با مشکل انتخاب کاپیتان مواجه بوده است. در مقطعی چند بازیکن بزرگ و باسابقه در این تیم حضور داشتند که هر کدام‌شان حتی می‌توانستند کاپیتان تیم ملی هم باشند. سال ۹۱ اما بزرگ‌ترین جنجال بر سر بازوبند کاپیتانی استقلال ایجاد شد. در آن مقطع فرهاد مجیدی، جواد نکونام، مجتبی جباری، سیدمهدی رحمتی، پژمان منتظری، آندرانیک تیموریان، امیرحسین صادقی و … در استقلال همبازی شدند و انصافا انتخاب کاپیتان برای چنین تیمی کار سختی بود.

دعوای اصلی هم بین مجیدی و نکونام بود. البته این دو نفر هرگز رودررو درباره بستن بازوبند بحثی نکردند اما مشخص بود که هیچ یک قصد نداشت در مقابل دیگری کوتاه بیاید. این دو نفر تقریبا همزمان به استقلال پیوستند و دقیقا از همان لحظه عقد قرارداد بحث کاپیتانی پیش آمد. مجیدی در مصاحبه‌ای گفت: «مذاکره ما اصلا طولانی نبود. چون من اصلا بحث مالی نداشتم‌ اما در نهایت آقای فتح‌الله‌زاده به نقل از سرمربی اعلام کرد که حتی با حضور من هم کاپیتان تیم نکونام خواهد بود.» فرهاد درباره اینکه چرا شرط کاپیتانی نکونام را نپذیرفته هم گفته: «پذیرفتن این شرط توهین به تاریخ استقلال بود. من به احترام هواداران استقلال و شخصیت خودم و از همه مهم‌تر پیشکسوتان استقلال این شرط را نپذیرفتم.

تاریخ استقلال مملو از بازیکنان بزرگ و موفق است و همیشه بازوبند کاپیتانی در استقلال چند کاندیدای مطرح و استقلالی داشته است.» نکونام هم گفت: «مشکل من بازوبند کاپیتانی نیست. هیچ وقت در استقلال دنبال بازوبند نبوده و نیستم. مشکل من در استقلال چیز دیگری است. همه مسئولان تیم هم می‌دانند که مشکل من بازوبند نیست. آنها از همه چیز خبر دارند و مشکل واقعی من را می‌دانند. مشکل من این است که دوست ندارم یکسری حرمت‌ها شکسته شود. نباید یکسری ارزش‌ها از بین برود. بی‌شک اگر این حرمت‌ها شکسته شود و ارزش‌ها از بین برود، نه برای باشگاه خوب است و نه برای شخص من.»

*** ناراحتی از خداحافظی مجیدی
با وجود اختلافات پیدا و پنهان بین این دو نفر، وقتی فرهاد مجیدی از فوتبال خداحافظی کرد، نکونام واکنش جالبی نشان داد. او در بیانیه‌ای نوشت: «فرهاد عزیز و کاپیتان محبوب استقلال! بی‌شک بازوبند استقلال تا ابد بوی تو را خواهد داد؛ همان‌طور که تو در زمین همیشه بوی گل می‌دادی. خداحافظی‌ات نه‌تنها برای هواداران بلکه برای همبازیانت هم شوک بزرگی بود. هنوز باور ندارم که دیگر قرار نیست در کنار ما و برای استقلال بازی کنی. به عنوان یکی از محبوب‌ترین بازیکنان استقلال دوستت داشته و همیشه به یاد تو خواهیم ماند.»

او در مصاحبه‌ای هم گفت: «خیلی ناراحت شدم که مجیدی به یک‌باره از فوتبال خداحافظی کرد. خداحافظی برای یک فوتبالیست تصمیم بسیار سختی است که بالاخره باید یک روز گرفته شود‌ اما مجیدی هنوز می‌توانست به فوتبالش ادامه دهد. مجیدی بهترین مهاجم ایران است و معتقدم همچنان می‌تواند بازی کند و کمک حال استقلال باشد. او می‌توانست به فوتبالش ادامه بدهد اما باید به تصمیم او احترام بگذاریم. ما همه از این اتفاق شوکه شدیم و از این تصمیم مجیدی ناراحت هستیم.»

*** طعنه مستقیم مجیدی به نکونام
در اواخر سال ۹۶ شایعاتی درباره احتمال سرمربیگری جواد نکونام در استقلال شنیده می‌شد. این شایعات باعث شد تا فرهاد مجیدی واکنشی عجیب و طعنه‌آمیز نشان بدهد. او در مصاحبه‌ای گفت: «کسانی که یک سال در استقلال بودند و پول میلیاردی گرفتند، مدعی نیمکت این تیم هستند.» کاملا مشخص بود که منظور مجیدی، جواد نکونام بود که مدت کوتاهی در استقلال بازی کرد و قرارداد میلیاردی هم با این تیم بست. قراردادی که فتح‌الله‌زاده هم آن را تایید کرده بود.

*** حمله به قلعه‌نویی با کمک مجیدی!
روابط جواد نکونام و امیر قلعه‌نویی معمولا خوب نبوده و نیست. این دو نفر همواره در مصاحبه‌های‌شان به یکدیگر طعنه می‌زنند. در سال ۹۳ اما اتفاق جالبی رخ داد و جواد نکونام در اینستاگرام خود، تصویری از خودش و فرهاد مجیدی را منتشر کرد و نوشت: کاپیتان فرهاد! این کار او البته با انتقاداتی مواجه شد. حتی برخی که به پشت پرده‌های فوتبال بیشتر آگاه بودند، مصاحبه او با دشمنان رسانه‌ای قلعه‌نویی را هدایت شده و از پیش برنامه‌ریزی شده دانسته‌اند و تاکید کردند که در زمان حضور او در استقلال چرا سر بازوبند با فرهاد مجیدی و سیدمهدی رحمتی درگیری داشته ‌ و حالا که با آنها دشمن مشترک پیدا کرده است می‌خواهد از آنها سوء استفاده کند! نکونام بعدها یکی، دو بار دیگر هم این کار را تکرار کرد.

*** مجیدی هم‌تیمی نکونام مقابل لالیگایی‌ها!
در سال ۹۵ قرار شد یک بازی بین تیم دوستان جواد نکونام در لالیگا و تیم منتخب همبازیان او در ایران برگزار شود. ستاره‌های زیادی از لالیگا برای این بازی دعوت شدند و یک بازی خاطره‌انگیز هم در ورزشگاه آزادی برگزار شد. نکته جالب این بازی دعوت نکونام از فرهاد مجیدی بود. مجیدی در این بازی در تیم دوستان ایرانی نکونام قرار گرفت و دقایقی در کنار او بازی کرد.

*** یک وجه اشتراک؛ رفیقان نیمه‌راه
مجیدی و نکونام اگرچه همواره روابط سینوسی و نامشخصی با هم داشتند اما یک وجه اشتراک مهم و البته ناخوشایند دارند و آن ترک کردن استقلال در مقطعی حساس است. جواد نکونام به عنوان کاپیتان تیم ملی در لیگ دوازدهم از اوساسونا با استقلال قرار داد امضا کرد تا به گفته فتح‌الله‌زاده شاه‌ماهی فصل نقل و انتقالات به تور آبی‌ها بیفتد. او از همان ابتدا که با استقلال قرارداد امضا کرد بحث‌هایی در مورد کاپیتانی در این تیم در گرفت.

در آن زمان فرهاد مجیدی هنوز به استقلال نیامده بود و نکونام به عنوان کاپیتان تیم ملی به همراه مجتبی جباری و سید مهدی رحمتی برای یک تکه پارچه (به قول قلعه‌نویی) به جان هم افتادند. در آن سال نکونام اصلا رابطه خوبی با رحمتی، مجیدی و بعدها امیر قلعه‎نویی نداشت و به‌رغم اینکه نقش مهمی در صعود استقلال به مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی داشت، در اواسط فصل راهش از این تیم جدا ‌ و مجبور شد راهی لیگ کویت ‌شود.

رفاقت مجیدی و استقلال هم در دو مقطع نیمه‌کاره ماند. استقلال پرویز مظلومی در لیگ یازدهم در نیم‌فصل ‌اول با اختلاف فاحش نسبت به تیم‌های دیگر صدرنشین بود و فتح‌الله‌زاده مدیرعامل وقت این باشگاه خود را آماده یک جام قهرمانی دیگر می‌کرد اما بند عجیبی که در قرار‌داد فرهاد مجیدی وجود داشت باعث شد او در نیم‌فصل دوم استقلال را به مقصد الغرافه قطر ترک کند. در آن فصل هیچ کس متوجه نشد این چه بندی بود که در قرارداد این بازیکن وجود داشت و باعث شد مجیدی به این راحتی بتواند استقلال را در حساس‌ترین برهه فصل رها کند. مجیدی یک بار دیگر هم در زمان قلعه‌نویی استقلال را در اواسط فصل با خداحافظی از فوتبال تنها گذاشت.

*** شایعه دستیاری نکونام در استقلال
فصل گذشته بعد از اینکه وینفرد شفر از استقلال اخراج شد، فرهاد مجیدی به طور موقت هدایت استقلال را برعهده گرفت. خیلی زود شایعه‌ای عجیب منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است نکونام دستیار او شود اما نکونام این شایعه را تکذیب کرد و گفت: «قرار نیست به عنوان دستیار فرهاد مجیدی به استقلال بیایم. برای این تیم آرزوی موفقیت می‌کنم و در این روزها بیشتر تمرکزم افزایش دانش مربیگری‌ام است.»

کدخبر: ۳۳۵۲۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر