کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۶۷۶۵
تاریخ خبر:

مروری برحواشی پیش آمده در کنسرت‌های یک ماه اخیر

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | در یک ماه گذشته و با شروع آغاز فصل تابستان، شاهد افزایش روند اجراهای زنده بودیم. کنسرت‌هایی که حالا دیگر کمتر پیش می‌آید حاشیه‌ای از آنها به بیرون درز نکند و ویدئوهایشان وایرال نشود. فالش‌خوانی و پلی‌بک هم که دیگر عادی شده و اکسپلور اینستاگرام‌ پر شده از صداهای ناکوک و خواننده‌هایی که روی استیج دابسمش می‌کنند! در سه چهار هفته اخیر اما این حواشی به اوج خود رسید.

از لباس عجیب ماکان‌بند گرفته تا اتفاقات روی استیج گرشا رضایی و انتشار فیلم فالش‌خوانی در کنسرت کانادا مسیح و آرش، همه حکایت از این دارد که مارکت موسیقی روزهای عجیبی را طی می‌کند که شاید تا امروز نظیرش را ندیده‌ایم. در این شماره چند اتفاق مهم یک ماه اخیر و حاشیه‌هایی که روی استیج کنسرت‌ها ایجاد شد را زیر ذره‌بین‌مان برده‌ایم. تا یادمان نرفته بگوییم که این یکی دو هفته آهنگ‌های جدید هم کم داشتیم که اکثرشان قابل معرفی نیستند. بنابراین این هفته از خیر معرفی موزیک‌های جدید بگذرید.

گرشا رضایی
حاشیه ایجاد شده در کنسرت گرشا رضایی را دیگر همه خوب می‌دانند. جمعه (۱۰ تیر) کنسرتی را در زاهدان برگزار کرد. در این کنسرت که فیلم آن به‌تازگی منتشر شده، یک مخاطب حاضر در سالن داد می‌زند و از این خواننده درخواست می‌کند که پلی‌بک نخواند. در پاسخ به این درخواست گرشا رضایی از فرد می‌پرسد آیا می‌دانی پلی‌بک چیست؟ و زمانی‌که با پاسخ مثبت این فرد مواجه می‌شود می‌گوید: «پسر خوبم، کوچولوی من، عمو، کلاس چندمی؟» اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود و چند دقیقه بعد، گرشا رضایی با لحن تمسخر جمله مخاطب منتقد اجرا را تکرار می‌کند.

در دقایق پایانی کنسرت هم این خواننده می‌گوید: «بعضی‌ها می‌خواهند بگویند ما هم بلدیم، همین الان این فرد را بیاورم روی استیج و دو سوال از او بپرسم، ایزی‌لایف لازم می‌شود». ماجرا باز هم به همین‌جا ختم نمی‌شود. ویدئویی دیگر از کنسرتی دیگر از این خواننده منتشر می‌شود که در آن می‌گوید: «من جایی نمی‌روم؛ حالا هی داستان خاله‌زنکی درست کنید؛ خاک تو سرتون! خیلی زشت است که به سرمایه‌های فرهنگی کشور حمله می‌کنید و می‌نویسید پلی‌بک خواندن خواننده فلان، خب کوری بیا بنشین گوش کن!»

البته ویدئوی عذرخواهی ضمنی او هم منتشر می‌شود که در آن اشاره می‌کند که فردی که آن سوال را از او پرسیده قصد شانتاژ داشته و از ابتدای اجرا نظم را برهم می‌زده. فارغ از هر قضاوتی باید گفت آیا این وظیفه خواننده است که از روی استیج نظم سالن را با توهین و تحقیر برقرار کند؟ آیا خواننده باید روی استیج شاخ و شانه بکشد؟

و این‌که اساسا با چه معیاری خودتان را سرمایه فرهنگی قلمداد می‌کنید؟ جواب همه اینها سر‌راست است. اگر کسی نظم سالن را به‌هم می‌زند از حراست بخواهید او را بیرون کند و دوم این‌که آقای خواننده، شما سرمایه فرهنگی نیستید. شما در مارکتی فعالیت می‌کنید که هدفش ایجاد سرگرمی است.

مجید رضوی
بعد از حادثه ویولن در کنسرت آرون افشار این‌بار نوبت کودتای ویولن در کنسرت مجید رضوی بود. ۶تیر ماه و در سانس دوم اجرای رضوی در سالن میلاد در قسمتی از اجرا ویولنیست این اجرا «امید قدسی» در حال تک‌نوازی است که ناگهان برای لحظه‌ای کوتاه آرشه از دستش می‌افتد اما صدای سازش همچنان می‌آید. همین اتفاق باعث وایرال شدن ویدئوی این لحظه خاص بود.

مشخص نیست پلی‌بک فقط مربوط به لاین ویولن بود یا خود رضوی هم پلی‌بک می‌کرد اما هرچه که بود خود رضوی و شرکت اکسیر نوین تا این لحظه واکنشی نسبت به این اتفاق نداشته‌اند و تنها فردای این اتفاق امید قدسی در توضیحی گفت که نوازنده دیگری هم به‌جز او روی استیج بوده. اما تا آنجایی‌که از تصاویر کنسرت مشخص است، قدسی تنها نوازنده این ساز بوده است.

محمد معتمدی
محمد معتمدی هم از‌جمله خوانندگان حاشیه‌ساز این ماه بود. انتشار خبر پلی‌بک در کنسرت «عبور» توسط گروه موسیقی «همنوازان حصار» به آهنگسازی «علی قمصری» و خوانندگی محمد معتمدی در استان یزد از آن خبرهای شوکه‌کننده یک ماه اخیر بود. مجتبی حبیبی رئیس انجمن موسیقی یزد از اولین افرادی بود که نسبت به این اتفاق اعتراض کرد و با انتشار متنی از معتمدی انتقاد و از مسئولین اداره کل ارشاد استان یزد خواست تا نسبت به پلی‌بک معتمدی پاسخگو باشند.

چندی بعد خود معتمدی واکنش نشان داد و ماجرا را به این صورت شرح داد: «فقط صدای سازهای ویولن با روش‌های جدید تقویت شدند و به‌جز بخشی از صدای ویولن‌ها، اجرای من و تمام نوازنده‌های سازهای دیگر به‌صورت زنده انجام شده است.» توضیحات معتمدی به این چند جمله محدود نیست و او داستان این اتفاقات را کامل شرح داده که با یک جست‌وجو در گوگل می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

اما بعد از انتشار خبر پلی‌بک کنسرت معتمدی و انتشار نامه مجتبی حبیبی، صحبت‌های فاطمه موسوی‌زاده معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد هم مهر تاییدی بر گفته‌های معتمدی بود. موسوی‌زاده اعلام کرد: «گروه اجازه اجرا به‌صورت پلی‌بک را نداشته و این موضوع توسط کارشناسان در حین اجرا رصد شده است .اینکه برنامه یاد شده به‌صورت زنده نبوده است، صحت ندارد و زنده بودن اجرای قطعات توسط تیم نظارت تایید شده است.»

کدخبر: ۴۶۶۷۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر