کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۲۲۹
تاریخ خبر:

مرسدس فاتح رقابت فرمول یک سوچی روسیه ‌

روزنامه هفت صبح، متین نصیری | این هفته پیست سوچی میزبان جایزه بزرگ روسیه بود؛ جایی که به خاطر مسیرهای مستقیم متعدد،‌ در میان پیست‌های سرعتی قرار می‌گیرد. بنابراین خودروهایی که موتور قدرتمندی داشته باشند، شانس بیشتری هم برای پیروزی دارند. چالش اصلی سوچی، بخش‌های خیابانی و باریک آن است و می‌تواند موجب تصادف‌های بزرگی شود.

اتفاقی که در رقابت امسال هم شاهدش بودیم و در همان ابتدا جریان مسابقه را برای رانندگان میان رده تغییر داد. باتوجه به نتایجی که تا اینجای فصل دیده‌ایم، پیش از شروع رقابت به نظر می‌رسید که رانندگان مرسدس باز هم دست برتر را داشته باشند و مثل همیشه رده‌های پودیوم را از آن خود کنند. اما ردبول با تغییراتی در موتورش به پیست سوچی آمد تا توازن قوا را بر هم بزند.

هوندا به عنوان تامین‌کننده پاور یونیت این تیم اتریشی، سیستم‌های الکترونیکی موتور را برای مسابقه روسیه به‌روزرسانی کرد تا بار دیگر مانند اتفاقی که در جایزه بزرگ توسکانا برای مکس ورستپن افتاد، موتور خودرو دچار مشکل نشود.تمرین‌ها با پیشتازی مرسدس همراه بود و دو راننده رنو یعنی ریکاردو و اوکُن توانستند پشت سر پیکان‌های نقره‌ای رده‌های برتر را کسب کنند.

در دور تعیین خط رانندگان فراری به علت ضعف پاور یونیت عملکرد مناسبی نداشتند و تصادف سباستین فتل در پیچ ۴ هم مزید بر علت شد تا قرمزها نتوانند در میان شش تیم برتر حضور یابند. گرچه این اتفاق تاثیر بدی روی زمان‌گیری لوئیس همیلتون داشت اما او توانست پل پوزیشن یا جایگاه نخست شروع را از آن خود کند.

در روز مسابقه راننده اول مرسدس رده خود را حفظ کرد اما به دلیل انجام تمرین استارت در خارج از محدوده، ۱۰ ثانیه جریمه شد و حتی داوران ۲ نمره منفی به گواهینامه‌اش دادند. البته بعد از مسابقه و مقصر دانستن تیم مرسدس، این نمره منفی به پرداخت ۲۵ هزار دلار جریمه از سوی مرسدس تقلیل یافت. لوئیس پس از پیت استاپ به دلیل زمان زیادی که از دست داده بود و همچنین ترافیک پیش‌رویش، ۱۴ دور طول کشید تا به سکوی پودیوم برسد.

مکس هم پس از چندین بار کناره‌گیری از رقابت‌های فصل ۲۰۲۰، بالاخره به جایگاه دوم در رقابت سوچی رسید. همچنین باید به پیروزی والتری بوتاس، راننده دوم تیم مرسدس اشاره کرد که بالاخره با شکست طلسم، در جایگاه نخست و پیروز جایزه بزرگ روسیه ایستاد.

*** چرا فراری کند است؟
این سوالی است که اخیراً طرفداران و بینندگان فرمول یک می‌پرسند. برای پاسخ به این سؤال که به علت توافق محرمانه فدراسیون جهانی اتومبیلرانی و فراری نمی‌توان جواب دقیقی داد، دو احتمال مطرح می‌شود. برخی می‌گویند که سال قبل قرمزها با استفاده از خلأ قانونی و سوزاندن روغن، قدرت موتور را افزایش می‌دادند.

برخی دیگر هم می‌گویند که آن‌ها با دستکاری در میزان جریان سوخت، موتور را طوری تنظیم کردند که در مسیرهای مستقیمی بنزین بیشتر و در پیچ‌ها بنزین کمتری وارد محفظه احتراق شود به‌طوری‌که میانگین میزان جریان سوخت در حد ۱۰۰کیلوگرم بر ساعت ثابت بماند. نتیجه هر دو این احتمالات، قدرت موتور بیشتر بود که به گفته توتو ولف، مدیر تیم مرسدس، تا ۷۰ اسب بخار قدرت بیشتری در اختیار تیم فراری می‌گذاشت.

حالا که دیگر خبری از آن قدرت افسانه‌ای نیست، خودرو SF1000 قرمزها حتی از تیم‌های میان رده عملکرد بدتری دارد و نتیجه آن، جز ناکامی فراری در مسابقات نیست. برخی این اتفاق را یکی از دلایلی می‌دانند که باعث شده سباستین فتل برای سال آینده به تیم استون مارتین برود.

کدخبر: ۳۵۲۲۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر