کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۲۶۱
تاریخ خبر:

مرسدس در سودای سبقت از تسلا با ‌‌EQS‌

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | شاید بین سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ روی تقویم فاصله زیادی نباشد اما در صنعت خودرو تسلا مدل S در همین مدت زمان کم توانست جایگاه خود را به عنوان بهترین سدان پریمیوم برقی جهان تثبیت کند؛ جایگاهی پرشکوه که در وسط آن یکی از عجیب‌ترین خودروهای زمانه ما وجود دارد که همزمان سبز بودن، قدرتمند بودن، لوکس ‌بودن و هوشمند بودن را به حد اعلی در خود جمع کرده است.

تسلا در طول این سال‌ها با وجود قیمت بالایش طرفدار زیادی پیدا کرد. فراموش نکنید که این خودرو توانست در سال ۲۰۱۸ رکورد فروش ۲۹ هزار و ۹۵۰ دستگاهی را فقط در خاک ایالات متحده به ثبت برساند اما شاید طوفان مرسدس بنز را بتوان پایان این افسانه شیرین دانست؛ به خصوص وقتی که کاهش فروش تسلا مشهود است اما کدام یک از این دو خودرو برترند؟

طراحی: مرسدس بنز EQS با نسخه کانسپت خود تفاوت زیادی دارد و همین تاحدی بنز دوستان را ناامید کرده است اما به همین صورت فعلی هم EQS یک سدان عالی است. در نمای جلو چرغ‌های کشیده بنز با جلوپنجره سه‌بعدی بزرگ به هم متصل می‌شوند. عقب آن کمتر هیجان‌برانگیز است و با یک رشته چراغ LED کپی‌برداری بنز از طراحی روز را گوشزد می‌کند. در نمای جانبی شباهت EQS به خودروهای فست‌بک و البته رقیب خود تسلا است که مشهود است. تسلا S در بازطراحی مدل S به تغییر رینگ‌ها و تغییرات جزئی در جلو اکتفا کرده است.

کابین: کابین EQS حکایت از خودرویی تمام ‌هوشمند دارد. بخش اعظم کنسول را یک صفحه نمایش بسیار بزرگ ۵۶ اینچی به نام MBUX اشغال کرده که با تکنولوژی OLED ساخته شده است. پشت آمپر نیز به صورت دیجیتالی است و از صفحه نمایش ۱۲٫۳ اینچی استفاده شده. یک نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی هم در برابر دیدگان سرنشین کناری تعبیه شده تا او هم از صفحه اختصاصی خود لذت ببرد!

بد نیست بدانید برای اینکه محتوای نمایشگر مخصوص سرنشین کناری باعث حواس‌پرتی راننده نشود، یک دوربین همواره چشمان او را زیر نظر می‌گیرد. اگر سیستم‌های کامپیوتری متوجه شوند که راننده حین رانندگی قصد نگاه کردن به نمایشگر کناری را دارد، بلافاصله آن را خاموش می‌کنند!

در مدل جدید خودروی تسلا خبری از صفحه ‌نمایش پرتره نیست و به‌ جای آن شاهد صفحه‌نمایشی لمسی هستیم که شباهت بیشتری به صفحه‌نمایش خودروهای تسلا مدل ۳ و مدل Y دارد، البته با حاشیه‌های بسیار کمتر، مشابه آنچه پیش‌تر در نمونه‌ی اولیه‌ سایبرتراک دیده بودیم. تسلا مدل اس ۲۰۲۱ میزبان فرمان پروانه‌ای U-شکل است که شباهت زیادی به نسل دوم خودروی مورد انتظار تسلا رودستر دارد.
به‌علاوه صفحه‌ نمایشی در پشت کنسول مرکزی برای مسافران صندلی عقب خودرو قرار گرفته است.

پیشرانه‌: مرسدس با شعاع ۷۷۰ کیلومتری‌اش حیثیت تسلا مدل S که نهایت برد باتری‌اش ۵۴۷ کیلومتر است را بر باد داده است. با این حال در زمینه شتاب هنوز هم تسلا به ۲٫۵ ثانیه‌اش بودنش می‌نازد. این در حالیست که نسخه قوی‌تر بنز با کد ۸۰ که توان تولید ۵۱۶ اسب بخار را دارد، در نهایت می‌تواند در ۴٫۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد.

کدخبر: ۳۸۴۲۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر