کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۹۵۷۸
تاریخ خبر:

مردی‌ که‌ بارسلونا‌ و‌ رئال‌ را به آمریکا آورد

روزنامه هفت صبح | چه کسی پشت ال‌کلاسیکوی لاس‌وگاس بود و از این مسابقه چقدر پول درآورد؟ چرا بارسلونا و رئال حاضر شدند اردوی پیش از فصل خود را در آمریکا برگزار کنند و چقدر گیرشان آمده است؟ این روایت را بخوانید. روایت سرمایه‌دارهای آمریکایی که حالا پس از تصاحب بخشی از باشگاه‌های اروپایی بدشان نمی‌آید که آن‌ها را هم دست‌کم هر تابستان با پول به ایالات متحده بکشانند.

یک: از سال ۲۰۱۳ جامی در آمریکا برگزار شد به‌نام جام قهرمانان بین‌المللی که در آن تیم‌های مشهور اروپایی حضور داشتند و با هم بازی می‌کردند. مثل خیلی چیزهای دیگر، کرونا (و البته برخی دلایل اقتصادی مثل تورم و مبالغ بالایی که باشگاه‌ها درخواست داشتند) این بساط را هم به‌هم زد و آخرین دوره این رقابت‌ها در سال ۲۰۱۹ برگزار شد. در آخرین دوره آن بنفیکای پرتغال توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد. این جام توسط شرکتی به‌نام Relevent Sports Group یا RSG برگزار می‌شد که در نیویورک مستقر بود و موسس و رئیس آن استفن راس نام داشت.

دو: از وقتی این شرکت عرصه را خالی کرد؛ یک شرکت دیگر در این طرف آمریکا یعنی در لس‌آنجلس کار را دست گرفت. شرکتی به‌نام AEG که البته نباید با آن شرکت آلمانی اشتباهش بگیریم. یک شرکت پیشرو در حوزه ورزش و سرگرمی که گفته می‌شود بزرگترین مالک تیم‌های ورزشی و رویدادهای ورزشی در جهان است و گفته شده که پس از شرکت Live Nation، دومین مجری بزرگ موسیقی زنده و رویدادهای سرگرمی در جهان است.

سه: AEG، توری به‌نام قهرمانان فوتبال را راه‌اندازی کرده که در جریان آن قرار است پنج مسابقه از ۲۲ تا ۳۰ ژوئیه برگزار شود. در این مسابقات برخی از باشگاه‌های شورشی سوپر‌لیگ اروپا یعنی رئال‌مادرید، اف‌سی بارسلونا و یوونتوس و نیز برخی تیم‌های لیگ آمریکا حضور داشتند. رئال و بارسلونا برای نخستین‌بار بعد از سال ۲۰۱۹ و یوونتوس برای اولین‌بار بعد از سال ۲۰۱۸ به آمریکا می‌روند و رئال و بارسا دومین ال‌کلاسیکو در خاک آمریکا را بعد از ال‌کلاسیکوی میامی در تابستان ۵ سال پیش برگزار کردند. آن مسابقه ۶۶ هزار تماشاگر داشت و درآمد مستقیمی که از آن بازی به‌دست آمد، ۳۸‌میلیون دلار بود.

چهار: البته در کنار این شرکت، شرکتی دیگر هم به‌نام فلوریدا سیتروس اسپرت، جام فلوریدا که هر سال در آمریکا برگزار می‌شد را این‌بار با حضور برخی باشگاه‌های اروپایی مثل آرسنال و چلسی برگزار کرده است.

پنج: اما بارسلونا و رئال، با دریافت چه مبالغی حاضر شدند پا به این مسابقات بگذارند؟ به گفته یک منبع آگاه، هم بارسلونا و هم رئال برای چهار بازی خود در آمریکا ۱۰ میلیون دلار دریافت می‌کنند. چلسی ۲٫۵ میلیون دلار در هر بازی دریافت می‌کند، در حالی‌که آرسنال در هر بازی ۲ میلیون دلار درآمد دارد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ گفته می‌شد RSG برای هر بازی ۳٫۲۵ میلیون دلار به باشگاه‌ها پول می‌‌دهد.

شش: با این حال گفته می‌شود که دو بازی Soccer Champions Tour، ۹۰ هزار طرفدار خواهد داشت و حداقل ۱۳۷ میلیون دلار تاثیر اقتصادی دارد. بنابراین مبالغی که پرداخت می‌شود؛ برمی‌گردد.

هفت: این پول‌ها به جیب چه کسی می‌رود؟ فیلیپ فردریک آنشوتز ۸۳ ساله، تاجر میلیاردر آمریکایی و جزو ۱۰۰ ثروتمند آمریکا با ثروت حدود ۱۰ میلیارد دلار است که در سبد سرمایه‌گذاری خود از انرژی و راه‌آهن تا روزنامه و ورزش را دارد. اصل درآمد او از ثروت پدرش است که در صنعت نفت و نیز سرمایه‌داری از طریق مالکیت املاک بود ولی بعد از آن در عرصه‌های دیگر و به‌طور مشخص در فوتبال سرمایه‌گذاری کرد، یکی از اصلی‌ترین موسسان Major League Soccer شد و باشگاه‌هایی مثل لس‌آنجلس گلکسی را در اختیار دارد. او همچنین یکی از سهامداران تیم لس‌آنجلس لیکرز در NBA است. او همچنین ۷ هزار سالن سینما دارد و دومین شرکت در حوزه سینماهای زنجیره‌ای جهان را مدیریت می‌کند و مالک برخی رسانه‌ها مانند رسانه واشنگتن اگزماینر بود که البته حالا تعطیل شده است.

هشت: جالب است بدانید که او شخصیتی کاملا محافظه‌کار دارد، از نظارت والدین بر تلویزیون‌ها و اعتراض برخی از آنان به محتوای ناشایست تلویزیون در آمریکا حمایت می‌کند، برخی فیلم‌ها با موضوعات مسیحی را تهیه‌کنندگی کرده، حامی مالی برخی از کمپین‌های ضدهمجنسگراها و ضد‌سقط جنین است و یکی از اصلی‌ترین حامیان مالی موسسه محافظه‌کار و نزدیک به جمهوری‌خواه آمریکن اینترپرایز و بنیاد هریتیج است. او یکی از حامیان مالی دانشگاه کلرادو است و دانشکده پزشکی این دانشگاه به افتخارش به‌نام آنشوتز نامگذاری شده است.

‌۹: فیلیپ با همسر خود نانسی در ۱۶‌سالگی آشنا شده و تاکنون زندگی می‌کند و آن‌ها سه فرزند دارند.

۱۰: او به‌شدت از رسانه‌ها دوری می‌کند و گفته شده از ۴۳ سال پیش تاکنون فقط سه مصاحبه رسمی داشته است.

کدخبر: ۴۶۹۵۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر