کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۰۰۱
تاریخ خبر:

مردم عادی دیگر به بورس اعتماد ندارند؟

روزنامه هفت صبح | شاخص بورس چهارشنبه برای دومین روز پیاپی صعودی بود؛ این اتفاقات پس از جلسه شورای‌عالی بورس در ۲۰شهریورماه پیش‌بینی می‌شد. چهارشنبه شاخص حدود ۳۹هزار و ۵۰۰واحد پیشرفت کرد و استحکامات قبلی خود در ارتفاع یک میلیون و ۷۰۰هزار واحد را پس گرفت. با وجود بازگشت روند صعودی به بورس، باید به این موضوع مهم اشاره کرد که حدود ۱۰۴نماد در بازار سرمایه همچنان صف فروش دارند.

در معاملات چهارشنبه صبح بزرگترین صف‌های فروش برای نماد‌های وملی، ثشاهد، وشهر، لکما و ثعمرا تشکیل شد و بعد از آنها، بزرگترین صف‌های فروش در نماد‌های لپارس، کسعدی، کیسون، فاهواز، وبرق، بکام، تپمپی و قنیشا مشاهده می‌شود.

به‌شکلی که ارزش کل صف‌های فروش در ابتدای معاملات روز چهارشنبه حدود دو هزار و ۷۰۰میلیارد تومان برآورد می‌شد. این موضوع نشان می‌دهد اعتماد مردم و به‌طور خاص آنهایی که در همین دوره اخیر روانه بازار سرمایه‌ شده‌اند، ضربه شدیدی خورده است و امکان دارد آنها تصمیمات هیجانی و مخربی بگیرند. نتایج یک نظرسنجی که توسط پرس‌لاینیک انجام شده این موضوع را تایید می‌کند.

* یک: ۷۸.۲درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی پیش‌بینی می‌کنند که ریزش بورس ادامه خواهد داشت تا جایی که کل بورس فرومی‌پاشد. ۵۵درصد از این گروه، ریزش بالای ۶۰درصد در چهار هفته آینده را پیش‌بینی می‌کنند. ۳۳درصد از این گروه، ریزش بالای ۴۰درصد در دو هفته آینده را پیش‌بینی کرده‌اند.

* دو: ۸۱.۷درصد از شرکت‌کنندگان نظرسنجی پیش‌بینی می‌کنند که در هر صورت، شاخص tedpix در بین سه تا چهار ماه، کاهش ۵۰درصدی دارد و رسیدن به کمتر از ۹۰۰هزار واحد را پیش‌بینی می‌کنند.

* سه: حدود ۸۳درصد از شرکت‌کنندگان نظرسنجی پیش‌بینی می‌کنند ریزش شدید باعث تنگ‌تر شدن وضع اقتصادی‌شان خواهد شد و شرایط معیشت و زندگی روزمره سخت‌تر خواهد شد. حدود ۲۵درصد از شرکت‌کنندگان نظرسنجی پاسخ دادند که وضعیت اقتصادی‌شان با ادامه ریزش‌ها به‌ جایی خواهد رسید که توانایی مخارج روزمره را نخواهند داشت. تنها ۴.۵درصد از شرکت‌کنندگان نظرسنجی در پاسخ گفتند که وضعیت بازار بورس بر توانایی مالی آنها هیچ اثری نخواهد گذاشت.

* چهار: ۹۴.۵درصد از شرکت‌کنندگان اصلا به فکر سرمایه‌گذاری جدید در بورس نیستند.

* پنج: بیش از ۶۵درصد از سختی‌ها و مشکلات در دستور فروش سهام از سبد خود خبر دادند. اکثر شرکت‌کنندگان؛ یعنی حدود ۵۵درصد، محدودیت‌های نهادهای نظارتی دولتی را که سعی می‌کنند سقوط را عقب بیندازند، مقصر سختی‌های اخیر می‌دانند. این نظرسنجی نشان می‌دهد که دلیل سختی فروش سهام، همکاری محدود کارگزاران، اشکلات مکرر و عمدی در سامانه‌های مجازی خریدوفروش و کمبود خریدار است.

* شش: بیش از ۸۰درصد از شرکت‌کنندگان اعتقاد دارند گزارش‌های شرکت‌های بورسی غیرقابل پذیرش هستند و گزارش‌های مالی شرکت‌ها حقیقت را پنهان می‌کنند.

* هفت: بیش از ۶۰درصد از شرکت‌کنندگان پیش‌بینی می‌کنند سقوطی که در راه است، باعث بحران نقدینگی سنگینی در صندوق‌های بازنشستگی خواهد شد.

* ۹: بیش از ۶۳درصد از شرکت‌کنندگان پیش‌بینی می‌کنند سقوط آتی بورس اوراق بهادار، کل سیستم بانکی را به بی‌ثباتی می‌رساند.

* ۱۰: نتایج نظرسنجی نشان می‌دهند که حدود ۷۲درصد از شرکت‌کنندگان پیش‌بینی می‌کنند که دولت مردم را با زور تشویق کرد که در بورس سرمایه‌گذاری کنند و به همین دلیل مسئولیت کامل ضرر‌ها را برعهده دارد. ۲۴درصد از سرمایه‌داران معتقد هستند که دلیل سقوط بورس، دستکاری‌های غیرقابل‌قبول نهادهای مالی بوده که به بالا رفتن مصنوعی نرخ سهام کمک کردند. تنها هفت درصد از شرکت‌کنندگان خودشان را مسئول ضرر خود می‌دانند.

* ۱۱: ۴۳درصد معتقد هستند سرمایه‌گذاری در دلار بهترین سرمایه در مدت یک سال آینده است. ۳۳درصد ملک را بهترین نوع سرمایه‌گذاری می‌دانند و ۱۷درصد سرمایه‌گذاری روی طلا را انتخاب کرده‌‌اند.

* ۱۲: فقط سه‌ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعتقاد دارند بورس بهترین سودآوری را در طول سال آینده خواهد داشت.

کدخبر: ۳۵۰۰۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Msina

    این ١٠۴ تا نماد و ٢٧٠٠ میلیارد، فقط تک ن ماد “وملی”، یک تنه یک پنجم ارزش صف فروش رو داشته.

  • _user_1568312485

    نظر سنجی بسیار مزخرف و کاملا غیر واقعی ب ود.درسته اعتماد مردم کم شده اما بورس همچ نان یکی از بهترین سرمایه گذاری هاست.