کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۴۲۱۶
تاریخ خبر:

مردمان آهنربایی در عصر بعد از واکسن؟

روزنامه هفت صبح | ماجرا فقط مربوط به ایران نیست که بگوییم باز هم هموطنان یک شوخی دسته جمعی بزرگ را شروع کرده‌اند. از دیروز ویدئوهایی از شهروندان ایران و کشورهای دیگر جهان منتشر می‌شود که در آنها ادعا می‌کنند بعد از دریافت واکسن آسترازنکا بدنشان خاصیت آهنربایی پیدا کرده است. حتی شهروز ابراهیمی، بازیگر نه چندان قدیمی‌ سریال های تلویزیونی هم در ویدئویی می‌گوید که فیلمی به دستش رسیده که نشان می‌دهد فردی بعد از دریافت واکسن کرونا قاشق‌ها را به بدنش می‌چسباند و این قاشق‌ها نمی‌افتند.

اول فیلم برایش مسخره به نظر می‌رسد اما بعد با خودش می‌گوید بد نیست که او هم ماجرا را امتحان کند اما نتیجه او را شوکه می‌کند. وقتی ابراهیمی‌ می‌خواهد ما را در تعجبش شریک کند یک قاشق را به بخش‌های مختلف سینه‌اش می‌چسباند و از قضا قاشق نمی‌افتد و سر جایش باقی می‌ماند. ابراهیمی‌ می‌گوید که قبلا این اتفاق برایش نمی‌افتاد و بعد از دریافت دُز اول واکسن بدنش خاصیت آهنربایی پیدا کرده است.

حتما برایتان قابل پیش‌بینی است که ویدئوهای مشابه توانسته چه جنجالی در شبکه‌های اجتماعی به راه بیندازد و بازار ادعاهای همراه با فیلم هر لحظه داغ‌تر می‌شود.در توئیتر و اینستاگرام دائما ویدئوهای جدید آپلود می‌شوند که در اغلب آنها جوان‌ها زنان و مردان مسن اطرافشان را که واکسن زده‌اند از نظر چسبندگی به آهن امتحان می‌کنند و کلید و قاشق به تن آنها می‌چسبد.

*** امکان ندارد
به موازات انتشار ویدئوهایی که بدن‌های آهنربا شده بعد از دریافت واکسن را نشان می‌دهند حدس و گمان‌ها در این مورد شروع شد. عده‌ای اعلام کردند که از مواد تشکیل‌دهنده آسترازنکا جیوه است، بعضی‌ها هم پای نیکل و کبالت را وسط کشیدند و گفتند که با تزریق واکسن مقدار این فلزات در بدن مردم زیاد شده و آنها خاصیت آهنربایی پیدا کرده‌اند.

حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا جزو اولین کسانی بود که دیروز به این موضوع واکنش نشان داد. او در یادداشتی اینستاگرامی به شبهه افکنی پیرامون وجود فلزات در واکسن کرونا پاسخ داده است.

* یک: آهنربا همانطور که از اسمش پیداست آهن را جذب می‌کند و هیچ‌کدام از واکسن‌های موجود تولید شده اصلا آهن در ترکیب خود ندارند.

* دو: برای اینکه حداقل چنین جذبی صورت بگیرد حدود یک گرم آهن نیکل یا کبالت لازم است تا از زیر پوست یا داخل عضله بتواند این جذب صورت بگیرد.

* سه: از مجموع فلزات، مقدار بسیار بسیار ناچیزی از ترکیبات آلومینیوم وجود دارد که آن هم به هر مقدار جذب آهنربا نمی‌شود.

* چهار: مقداری حتی کم آهن در بدن انسان وجود دارد که می‌تواند آهنربا را جذب کند.

* پنج: برخی افراد بدنشان می‌تواند تا حدودی فلزات به خصوص آهن را به خود جذب کند که ربطی به واکسن ندارد. شما قبل از آمدن واکسن هم می‌توانستید از این کلیپ‌ها در اینترنت ببینید.

* شش: بنده خودم آهنربای کوچکی را به عضله دلتویید هردو بازو نزدیک کردم که بدون اینکه واکسنی تزریق کرده باشم از دو بازو آهنربا به پوست چسبید.

* هفت: گاه چسبیدن فلزات ناشی از رطوبت بدن یا شیب بدن دارد و آهنربایی در بدن وجود ندارد.در تهیه آهنربا باید ویژگی‌های آن را شناخت.

وقتی که ماده‌ای در یک میدان مغناطیسی خارجی قرار می‌گیرد پس از حذف میدان خارجی، مقداری از مغناطیس خود را حفظ می‌کند. به این مغناطیس باقیمانده در ماده، پسماند مغناطیسی گفته می‌شود. هرچه پسماند بزرگ‌تر باشد آهنربا قوی‌تر است. حرکت الکترون‌ها می‌توانند باعث مغناطیس شوند.البته چیزی هم به‌نام مغناطیس بدن انسان داریم.

مغناطیس انسانی به توانایی مورد ادعای برخی از اشخاص اطلاق می‌شود که در آن، اجسام به پوست بدن آنها جذب می‌شود. به افرادی که به گفته خودشان دارای چنین توانایی هستند، آهنربای انسانی گفته می‌شود.هر چند اکثر این افراد، قادر هستند اجسام فلزی را به پوست خود بچسبانند؛ با این حال علاوه بر فلز، اجسامی‌ از جنس‌های گوناگون شیشه، چوب و پلاستیک نیز امکانِ چسبیدن به پوستِ این افراد را دارد. افزون بر این، اجسامی‌ بدون خواص فرومغناطیس همچون برنج و آلومینیوم نیز چنین قابلیتی دارند.»

*** روی موضوع کار می‌کنیم
در حالی که بعضی از متخصص‌ها سعی می‌کردند ارتباط بین واکسن و خاصیت آهنربایی را جدی نگیرند، عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی‌ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرد که گروهی مامور بررسی موضوع شده‌اند. او گفت: «واقعیت این است خود ما هم در حال کار کردن روی این موضوع هستیم. این عارضه فقط در ایران رخ نداده است. این قضیه در هر برندی می‌توانست رخ دهد. حتی گروهی گذاشتیم بر این موضوع کار کنند و توجیه علمی‌ داشته باشیم.

فرضیه ما این است که هیدروکسید آلومینیوم یا جیوه در این واکسن شاید توجیه این موضوع باشد. برخی هم گفتند اصلا شاید این موضوع ربطی به واکسن نداشته باشد. این موضوع خطرناک نیست و موقت خواهد بود و مرگ و میر به دنبال نداشته است. تئوری‌هایی داریم اما باید صبر کنیم بررسی کامل شود. اگر بدانیم بروز خاصیت ذکرشده به خاطر واکسن است، شاید لازم باشد تعدیلاتی در ساختار واکسن رخ دهد اما این احتیاج به تحقیق و مستندات دارد.»

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۹۴۲۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر