کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۴۵۷۵
تاریخ خبر:

مربیانی که دیگر خواهان ندارند

روزنامه هفت صبح| چند تغییر روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری انجام خواهد شد اما از بعضی نام‌ها مدت‌هاست که دیگر خبری نیست. شش هفته از لیگ نوزدهم گذشته است. حالا که نیم‌فصل اول به نیمه‌های خود رسیده، زمزمه‌های تغییر روی نیمکت مربیگری بعضی از تیم‌ها به گوش می‌رسد. بگوویچ از گل‌گهر اخراج شده، مهاجری از هدایت نساجی استعفا داده، تارتار از حضور در نفت مسجدسلیمان کناره‌گیری کرده و شایعه یکی، دو تغییر دیگر هم منتشر شده است.

طبیعتا نام‌هایی به عنوان جانشینان احتمالی این مربی‌ها مطرح شده‌اند. علی دایی، مجید جلالی، علیرضا مرزبان و حتی افشین قطبی کسانی هستند که از آنها به عنوان مربیان بعدی در لیگ برتر نام برده می‌شود اما چند مربی دیگر که بیکار هستند و اتفاقا صاحبنام هم هستند و زیاد هم مصاحبه می‌کنند دیگر جایی در ذهن مدیران باشگاه‌ها ندارند و انگار دوره آنها خیلی زود گذشته است. تعدادی از آنها را مرور می‌کنیم.

*** پرویز مظلومی
مهاجم گلزن دهه ۶۰ استقلال پس از پایان دوران بازی، مربیگری را از اوایل دهه ۸۰ با تیم صباباطری آغاز کرد. البته او سال‌ها در استقلال دستیار مرحوم منصور پورحیدری هم بود. او در ادامه در تیم‌های صنعت‌نفت آبادان، تیم ملی ب ایران، ابومسلم مشهد، مس کرمان، استقلال، آلومینیوم هرمزگان و دوباره مس کرمان و استقلال مربیگری کرد. او در هفتمین دوره لیگ برتر، ابومسلم را در رده چهارم جدول قرار داد و بهترین رتبه تاریخ این تیم را به دست آورد.

سپس تیم ب ایران را قهرمان مسابقات غرب آسیا کرد. در لیگ هشتم مس کرمان را به مقام سوم رساند و سهمیه آسیا را برای این تیم گرفت. این نتایج باعث شد بالاخره سرمربی تیم محبوبش استقلال شود. مظلومی با استقلال یک نایب‌قهرمانی و یک مقام سومی لیگ برتر و یک قهرمانی جام حذفی را به دست آورد‌ اما قهرمان نشدن در لیگ برتر او را از استقلال جدا کرد و این آغاز دوران نزول مظلومی در مربیگری بود. او در تیم‌های آلومینیوم و مس نتایج بدی گرفت ولی دوباره به استقلال برگشت و وقتی نتوانست همان نتایج دوره قبلی خود در این تیم را به دست بیاورد دوباره جدا شد و رفت.

مظلومی از سال ۹۵ به بعد در هیچ تیمی مربیگری نکرده است. او در این مدت فقط یک بار تا آستانه سرمربیگری پدیده پیش رفت که در نهایت این اتفاق هم کنسل شد. نام مظلومی این روزها در لیست مربیگری هیچ تیم لیگ برتری نیست. او سال گذشته فقط در یک مقطع عضو کمیته فنی استقلال بود! حتی در تیم‌های لیگ یکی هم خبری از پیشنهاد به مظلومی نیست و به نظر می‌رسد او را دیگر روی نیمکت هیچ تیم مهم و بزرگی نخواهیم دید.

*** حمید درخشان
سرمربیگری را از پرسپولیس در سال ۱۳۷۳ شروع کرد، با آمدن یورگن گده در بهمن ۱۳۷۳ دستیاری او را نپذیرفت و از تیم جدا شد. در سال ۱۳۷۴ به پرسپولیس برگشت و دستیار استانکو شد. با رفتن استانکو در سال ۱۳۷۶ به طور موقت هدایت تیم را برعهده گرفت، ولی به دنبال آمدن ایوان متکوویچ دوباره دستیار سرمربی شد و تا مهر ۱۳۷۷ و بازگشت علی پروین در این سمت فعالیت کرد. او یک سال سرمربی تیم ملی فوتبال زیر ۲۰ سال ایران بود، از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲سرمربی تیم‌های سرخپوشان و هما شد، پس از چند سال وقفه و در سال ۱۳۸۸ به تیم پیکان رفت و هدایت این تیم را به عهده گرفت اما یک سال بعد به تیم شهرداری تبریز رفت.

او از اوایل تیر تا مهر ۱۳۹۰ سرمربی شاهین بوشهر بود. او مجددا برای پنج بازی به شاهین برگشت و دوباره استعفا کرد. درخشان در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ پس از برکناری عجیب و جنجالی علی دایی از سرمربیگری پرسپولیس به این تیم بازگشت و در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ از سمت خود استعفا کرد. در تاریخ ۳ فروردین ۱۳۹۵ او به سمت سرمربیگری تیم فوتبال دسته اولی خونه به خونه بابل برگزیده شد که در این تیم نیز کاری را از پیش نبرد و موفقیتی کسب نکرد و باعث سقوط چند پله‌ای این تیم شمالی شد.

در سال ۱۳۹۶ او به سرمربیگری نفت تهران انتخاب شد و جایگزین علی کریمی سرمربی وقت نفت شد اما پس از آن به علت تعویض شدن مالک باشگاه و با اعلام او درخشان برکنار شد. درخشان بعد از نفت دیگر هیچ تیمی را خواهان خود ندیده ولی در عرصه مصاحبه و انتقاد، یکی از پرکارترین‌ها در فوتبال ایران است.

*** صمد مرفاوی
بعد از پایان دوران بازی، در استقلال دستیار قلعه‌نویی شد. او در اولین دوره در لیگ برتر ۸۶-۸۵ به عنوان سرمربی سکان هدایت استقلال را برعهده گرفت، در آن فصل استقلال در حالی که تا چند هفته پایانی لیگ صدرنشین بود در پایان به رتبه چهارم بسنده کرد. او در فصل ۸۹-۸۸ برای دومین بار سرمربی استقلال شد. در انتهای فصل و در پایان آخرین بازی لیگ و پس از تساوی در برابر تیم پیکان و از دست دادن عنوان نایب‌قهرمانی، از سمت خود استعفا داد.

مرفاوی بعد از استعفا از سرمربیگری استقلال در خرداد ۱۳۸۹ سرمربیگری مس کرمان را برعهده گرفت. پس از استعفای گل‌محمدی از سرمربیگری صبای قم، مرفاوی به سمت سرمربیگری این تیم انتخاب شد. در پایان فصل، محمد مایلی‌کهن جانشین مرفاوی شد. اما دوباره در نیم‌فصل لیگ سیزدهم مرفاوی به تیم سابق خود بازگشت و به رتبه نهم رسید و قراردادش را یک فصل دیگر تمدید کرد. صبا در لیگ چهاردهم شروع خوبی داشت و در حالی که در رتبه ششم قرار داشت مرفاوی از سمت خود استعفا داد و به پیکان پیوست.

در نیم‌فصل لیگ برتر۹۳-۹۴ با استعفای مرفاوی از هدایت صبای قم و به دنبال برکناری منصور ابراهیم‌زاده، مرفاوی هدایت تیم پیکان تهران را برعهده گرفت اما موفق به بقا نشد و سقوط کرد. پس از به توافق نرسیدن مسئولان صبای قم با علی دایی هدایت این تیم مجددا به صمد مرفاوی سپرده شده، اما برای دومین بار در طول دوران مربیگری‌اش سقوط کرد. بعد از این دو سقوط او دیگر پیشنهاد خوبی از لیگ برتر نداشت و به نظر می‌رسد او هم پیش از رسیدن به ۵۵ سالگی، از دایره مربیان مورد توجه در فوتبال ایران خارج شده است.

کدخبر: ۲۸۴۵۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    استیلی رو هم که باالتماس آوردن!