کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۹۰۶
تاریخ خبر:

مراقبت از دلار ‌در بخش آی‌سی‌یو

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | دو روز گذشته دلار در سراشیبی افتاده و از قله ۲۶هزار و ۲۰۰تومان تا ۲۱هزار و ۵۰۰تومان عقب‌نشینی کرد و صرافی‌های بانکی قیمت آن را ۲۰هزار و ۶۰۰تومان اعلام می‌کردند. اتفاقی که می‌توان آن را تحت تاثیر اطلاعیه‌های پیاپی بانک مرکزی درباره حجم زیاد فروش دلار در بازار نیما و نزدیک شدن به پایان مهلت صادرکننده‌ها برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات دانست. امروز اول مردادماه آخرین مهلت برای فروش ارزی است که تاجران در دو سال گذشته آنها را در نیما نفروخته‌اند.

این چند روز خبرهای خوب زیاد داشتیم اما فردا و پس فردا باید منتظر اتفاقات سرنوشت‌سازی باشیم چون سناریوهای مختلفی پیش روی بازار ارز قرار دارد که هر کدام از آنها می‌تواند روی قیمت سکه و طلا تاثیر مستقیم بگذارد. خوشبینانه‌ترینشان می‌گوید دلار به محدوده ۱۸هزار تومان خواهد رسید و بدبینانه‌ترین آنها از دلار ۲۷هزار تومانی در آینده نزدیک خبر می‌دهد و دلار هر قیمتی که داشته باشد، سکه و طلا از روی آن تقلب خواهند کرد و خودشان را به رنگ بازار ارز در می‌آورند.

البته چاره‌ای هم جز این ندارند چراکه قیمت آنها به قدری در هم تنیده شده که هیچ کدام نمی‌توانند مستقل از آن یکی حرکت کند. ارزش طلا بر اساس اونس جهانی محاسبه می‌شود که نرخ تبدیل آن دلار است. برای همین بالا و پایین شدن دلار باعث افزایش یا کاهش قیمت طلا می‌شود. زمانی که طلا ارزان شود، ارزش سکه کاهش پیدا می‌کند و دیر یا زود حباب آن می‌ترکد. برای همین در هر سناریو بررسی کرده‌ایم تا ببینیم با تمام شدن نوسانات بازار ارز و آرام گرفتن دلار در یک کانال مشخص است، سکه و طلا چه قیمت‌هایی خواهند داشت.

*** سناریو خیلی خوشبینانه؛ دلار به ۱۸هزار تومان می‌رسد
قیمت دلار نیمایی که مربوط به خرید و فروش ارز بین صادرکننده‌ها و واردکننده‌هاست، این روزها در محدوده ۱۸هزار تومان قرار گرفته. بانک مرکزی چند اطلاعیه درباره بازار نیما منتشر کرده و از عرضه ۳۰۰میلیون دلار در دو روز اول هفته و فروش ۳۴۲میلیون دلار صرفا در روز دوشنبه خبر داده است. در خوشبینانه‌ترین سناریو، ممکن است قیمت دلار در بازار آزاد تا ارقامی نزدیک به دلار نیمایی یعنی ۱۸هزار تومان کاهش پیدا کند.

مهرماه ۹۷ هم تقریبا چنین اتفاقی در بازار افتاد. در چنین شرایطی می‌توان انتظار داشت با توجه به اونس هزار و ۸۲۰دلاری، ارزش هر گرم طلای ۱۸عیار تا ۷۹۰هزار تومان پایین می‌آید و قیمت آن ممکن است حتی تا ۷۵۰هزار تومان ارزان شود چراکه در چند ماه اخیر عموما قیمت طلا پایین‌تر از ارزش واقعی آن بوده. این اعداد و ارقام نهایتا ارزش واقعی سکه را به هشت میلیون تومان می‌رساند و حتی اگر حباب فعلی ۵۰۰هزار تومانی همچنان حفظ شود، سکه در محدوده هشت میلیون و ۵۰۰هزار تومان آرام خواهد گرفت.

*** سناریو خوشبینانه؛ دلار در مرز ۲۰هزار تومان متوقف می‌شود
همانطور که مرز ۲۰هزار تومان می‌توانست به عنوان سد مقاومت برای جلوگیری از افزایش قیمت دلار عمل کند، حالا این مرز می‌تواند در نقش سد حمایت برای دلار دربیاید. مرز روانی که جلوی ریزش دلار در سال ۹۷ را گرفت، ۱۵هزار تومان بود و از ارزان‌تر شدن آن جلوگیری کرد. بعضی معتقد هستند دلار به کمتر از ۲۰هزار تومان بازنخواهد گشت این‌بار نوبت این مرز است که جلوی دلخوشی‌هایمان را بگیرد.

آنها می‌گویند دلار حداقل برای مدتی در مرز روانی ۲۰هزار تومان باقی خواهد ماند. با فرض درست بودن این سناریو، قیمت طلا می‌تواند تا ۸۸۰هزار تومان ارزان شود. البته اگر اونس جهانی در همان محدوده هزار و ۸۲۰دلار باقی بماند و گران‌تر نشود. چنین اتفاقی ارزش سکه را به ۹میلیون تومان می‌رساند و احتمال دارد با احتساب حباب ۵۰۰هزار تومانی که این روزها در بازار سکه جا خوش کرده، قیمت هر سکه تمام بهار آزادی برای مدتی در محدوده ۹میلیون و ۵۰۰هزار تومان قرار بگیرد.

*** سناریو معمولی؛ دلار با نرخ ۲۲هزار تومان آرام می‌گیرد
بعضی از فعالان بازار کاهش قیمت دلار در دو روز گذشته را کافی می‌دانند. چنین دیدگاهی اگر در تعطیلات آخر هفته سراغ فعالان بازار ارز بیاید، آنها جلوی کاهش بیشتر قیمت دلار را در نبود صرافی‌ها و تعطیلی بازار رسمی خواهد گرفت و همینجا می‌تواند نقطه پایان ریزش دلار باشد. در چنین حالتی احتمالا باید تا چند روز با دلار ۲۲هزار تومانی سر کنیم.

اگر چنین اتفاقی بیفتد، ارزش واقعی طلا با احتساب نرخ جهانی اونس، حدود ۹۶۰هزار تومان محاسبه می‌شود و درنهایت به ارقامی کمتر از نرخ دیروز خواهد رسید. از طرف دیگر با دلار ۲۲هزار تومانی و طلای ۹۶۰هزار تومانی، ارزش واقعی سکه ۹میلیون و ۸۰۰هزار تومان محاسبه می‌شود و با احتساب حباب همیشگی، احتمالا برای مدتی شاهد سکه ۱۰میلیون تا ۱۰میلیون و ۳۰۰هزار تومانی در بازار باشیم. این سناریو نه خوشبینانه است و نه بدبینانه چراکه دیروز با نرخ‌های مشابهی روبه‌رو بودیم و چندان دست‌نیافتنی به نظر نمی‌رسند.

*** سناریو بدبینانه؛ دلار به ۲۵هزار تومان بازمی‌گردد
برخی فعالان بازار ارز، اتفاقاتی که باعث کاهش قیمت دلار شده را مسکن‌های موقتی می‌دانند. آنها اعتقاد دارند خبرهای بانک مرکزی از عرضه دلارهای حاصل از صادرات بالاخره اثرگذاری‌شان را از دست خواهند داد و با عادی شدن شرایط بازار نیما، دوباره دلار به محدوده ۲۵هزار تومان برمی‌گردد. بر اساس این سناریو بدبینانه، ادامه افزایش قیمت دلار در روزهای آینده احتمال دارد و از همین تعطیلات آخر هفته شروع خواهد شد.

اگر دلار به ۲۵هزار تومان برگردد، با توجه به نرخ هزار و ۸۲۰دلاری اونس جهانی، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار داخلی دوباره در محدوده یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان قرار خواهد گرفت. در چنین شرایطی ارزش طلای به کار رفته در ضرب سکه تا ۱۱میلیون و ۲۰۰هزار تومان افزایش پیدا می‌کند و بعید نیست شاهد فروش سکه با قیمت ۱۱میلیون و ۷۰۰هزار تومان باشیم چراکه در روزهای پرالتهاب بازار، سکه عموما در حد ۵۰۰هزار تومان حباب دارد و بالاتر از ارزش واقعی‌اش معامله می‌شود.

*** سناریو خیلی بدبینانه؛ دلار تا ۲۷هزار تومان گران می‌شود
آنهایی که خیلی نسبت به آینده دلار بدبین هستند، می‌گویند بازار ارز حتی از روزهای اول هفته هم شرایط بدتری را تجربه خواهد کرد. آنها اعتقاد دارند دلار دوباره به روند صعودی برمی‌گردد و این بار به راحتی از ۲۵هزار تومان فراتر خواهد رفت و به ۲۷هزار تومان خواهد رسید. آنها دلار ۳۰هزار تومانی را هم محتمل می‌دانند. در صورتی که شرایط همینقدر بدبینانه رقم بخورد و دلار به ۲۷هزار تومان برگردد، بعید نیست شاهد فروش هر گرم طلای ۱۸عیار با قیمت یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان در بازار باشیم.

چراکه با وجود اونس هزار و ۸۲۰دلاری، ارزش طلا در همین حدود خواهد بود. وقتی طلا به این رقم برسد، ارزش سکه تمام بهار آزادی ۱۲میلیون تومان خواهد بود و احتمالا با حباب ۵۰۰هزار تومانی، تا نزدیکی ۱۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان پیشروی خواهد کرد. این سناریو بدبینانه اگر منجر به دلار ۳۰هزار تومانی شود، باید خودمان را برای طلای یک میلیون و ۳۰۰هزار تومانی و سکه ۱۴میلیونی آماده کنیم. برای همین اصلا دلمان نمی‌خواهد این سناریو بدبینانه به واقعیت تبدیل شود.

*** تغییرات قیمت دلار در ۴۸ساعت پر اضطراب
ریزش دلار تقریبا از اولین ساعات روز دوشنبه شروع شد. زمانی که دلار باید کار خود را با نرخ ۲۵هزار و ۱۰۰تومانی آغاز می‌کرد ولی همان اوایل ظهر دوشنبه، اغلب منابع از کاهش چشمگیر قیمت دلار خبر دادند. روز موعود فرارسیده بود و فعالان بازار ارز با کاهش هزار تومانی قیمت دلار در کمتر از چند ساعت روبه‌رو شدند. ۲۴هزار و ۲۰۰تومان اولین قیمت دلار در روز دوشنبه به حساب می‌آید. همزمان صرافی‌ها تابلوهایشان را با نرخ ۲۳هزار و ۱۰۰تومان روشن کردند تا کاهش قیمت دلار رسما آغاز شود.

دلار در ادامه روز تا ۲۳هزار و ۵۰۰تومان ارزان شد و بعد از آن با بازگشت موقت به محدوده ۲۴هزار تومان در ساعات بعدازظهر، نهایتا عصر روز دوشنبه به رقم ۲۲هزار و ۸۵۰تومان رسید. صرافی‌ها که روند بازار ارز را مطلوب دیدند، در اواسط روز نرخ تابلوهایشان را دو مرتبه تغییر دادند و اول در اواسط ظهر دلار را به ۲۲هزار و ۹۰۰ و سپس در ساعت‌های پایانی به ۲۲هزار و ۶۰۰تومان کاهش دادند. دیروز ریزش دلار ادامه داشت. اولین نرخ بازار آزاد ۲۱هزار و ۶۰۰تومان بود و در اواسط ظهر کمی پایین‌تر آمد و به ۲۱هزار و ۵۰۰تومان رسید.

شرایط دیروز التهاب بیشتری نسبت به روز دوشنبه داشت و هر ساعت روند دلار تغییر می‌کرد. صرافی‌ها دیروز کار خود را با دلار ۲۰هزار و ۶۰۰تومانی آغاز کردند و بعدازظهر قیمت تابلوهایشان را تا ۲۰هزار و ۴۵۰تومان کاهش دادند. در همین ساعات دلار در بازار آزاد دوباره به کانال ۲۲هزار تومانی بازگشته بود و ۲۲هزار و ۵۰۰تومان فروخته می‌شد. تا آخرین ساعات روز گذشته و در لحظه نگارش این متن قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۲هزار و ۲۵۰تومان رسید که حدود ۶۰۰ تومان کمتر از نرخ روز دوشنبه بود.

کدخبر: ۳۴۰۹۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر