کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۷۵۷۲
تاریخ خبر:

مدیرعامل صبا ایده در گفتگو با هفت‌صبح:صداوسیما به پخش زنده بازی نگاه سنتی دارد

روزنامه هفت صبح | سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ محمدجواد شکوری مقدم، مدیرعامل هلدینگ صبا ایده با انتشار یک ویدئو اعلام کرد سرویس «آپارات گیم» این شرکت که امکان استریم بازی را برای گیمرها فراهم می‌کند از روز جمعه ۱۸ شهریور تعطیل می‌شود. شکوری مقدم دلیل این تصمیم را سخت‌گیری‌های صداوسیما و ساترا عنوان کرد و گفت از جنگ رسانه‌ای با آنها خسته شده‌اند. او بیان کرد: «این میدان را به خودشان واگذار می‌کنیم. می‌توانند روی تلوبیون، سرویس استریمینگ راه‌اندازی کنند.» به گفته شکوری «آپارات گیم» یک ماژول از یک پورتال گیم عربی خواهد شد.

اما غروب جمعه هجدهم شهریور، آپارات اعلام کرد که در پی اطلاعیه اخیر مرکز ملی فضای مجازی و اصرار این مرکز در خصوص به تعویق انداختن تصمیم تعطیلی سرویس آپارات گیم تا زمان حصول نتیجه و رسیدگی به اختلاف تنظیم‌گری در حوزه پخش زنده کاربر محور، این سرویس همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در بیانیه مرکز ملی فضای مجازی آمده بود:‌ «در پی اختلافات حوزه پخش زنده کاربر محور و سرویس آپارات گیم، این موضوع در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مرکز ملی فضای مجازی در سال مزین به شعار تولید دانش بنیان، ضمن تاکید بر التزام به سند راهبردی فضای مجازی و پرهیز از اتخاذ تصمیمات خارج از این راهبرد کلان از همگان می‌خواهد به حمایت از بسترهای تولید و نشر محتوا و سکوهای داخلی بپردازند. همچنین این مرکز با تاکید بر اصل نظارت دقیق بر انتشار محتوا و لزوم پایبندی به قوانین اصرار دارد تا شرکت صبا ایده (ارائه دهنده سرویس آپارات گیم) جهت حفظ حقوق عامه کاربران فضای مجازی تا زمان بررسی موضوعات اختلافی و حصول نتیجه، تصمیم خود را برای تعطیلی این سرویس به تعویق انداخته و به خدمت رسانی به کاربران تداوم بخشد.»

همچنین در همین رابطه انجمن تجارت الکترونیک تهران بیانیه‌ای در خصوص حواشی ایجاد شده برای آپارات گیم منتشر کرد. متن این بیانیه به این شرح است: «خبر تعطیلی آپارات گیم در روزهای گذشته، موجی از تشویش و نگرانی را در بدنه‌ اکوسیستم استارتاپی ایران پدید آورد. وجود اختلاف نظرها و رویه‌های غیر شفاف در قانون‌گذاری و تنظیم‌گری،‌ بازیگران مختلف حوزه محتوا را دلسرد ساخته و کار در این عرصه را دشوارتر از همیشه کرده است.

تصمیم آپارات گیم به خروج از زمین رقابت شاید اولین مصداق باشد، اما به نظر می‌رسد در صورت عدم تغییر در رویه‌های تنظیم‌گری و نظارتی، باید شاهد خروج بازیگران دیگر حوزه محتوا از فضای کسب‌وکار باشیم. انجمن تجارت الکترونیک تهران، ورود مرکز ملی فضای مجازی به این مسئله را به فال نیک گرفته و امیدوارانه، منتظر مشاهده‌ تغییرات عینی در این بخش است. همچنین از مدیران آپارات گیم که با به تعویق انداختن تصمیم خود در تعطیل کردن این سرویس، فضای گفت‌وگو و مطالبه‌گری را باز گذاشتند، استقبال و حمایت می‌کنیم.»

شکوری، مدیرعامل صباایده در گفت‌و‌گو با هفت صبح
محمد‌جواد شکوری، مدیر‌عامل هلدینگ صباایده در گفت‌وگو با هفت‌صبح از نحوه نظارت بر محتوای آپارات گیم و بیانیه ساترا گفته ‌است که متن آن را می‌خوانید:

* همه محتواهای منتشر شده در این سرویس در لایه اول بر‌اساس سیستم هوش مصنوعی مورد پایش قرار می‌گیرند. در لایه دوم این محتواها به‌صورت همزمان و موازی از سوی یک تیم پایش انسانی ۲۴‌ساعته ارزیابی می‌شوند. لایه سوم نظارتی همچون عرف همه پلتفرم‌های دنیا، گزارش کاربران است و لایه چهارم نیز مطابق ماده ۲۳ جرایم رایانه‌ای گزارش‌های کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است. البته هیچ‌یک از این لایه‌ها تقدم و تاخری نسبت به یکدیگر ندارند و همه مراحل به‌صورت همزمان بر محتواها نظارت می‌کنند.

* در ۳۰ روز گذشته ۴‌میلیون و ۳۰۰ هزار فریم پخش زنده گیم توسط سیستم پردازش تصویر آپارات گیم بررسی شده است و از میان محتواهای بررسی شده، ۳ هزار و ۱۰۰ مورد خلاف شئونات تشخیص داده شده.

* سیستم هوش مصنوعی ناظر بر محتواهای آپارات گیم همان سیستمی است که بر روی سرویس آپارات از سال ۹۳ فعال است.

* عمده کاربران این سرویس در رنج سنی ۱۶ تا ۲۳ سال هستند. به‌هر‌حال رفتار و علائق این رنج سنی که با عنوان نسل z در دنیا شناخته می‌شوند با پیش‌فرض ذهنی بسیاری از مسئولان و حتی نسل‌های نزدیک به خودشان متفاوت است و طبیعی است محتوای مورد‌پسند این نسل هم اندکی متفاوت باشد. مسئولان کشور باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند سرویس ایرانی ارائه‌دهنده خدمات به این نسل داشته باشند و یا اینکه می‌خواهند آنها را نادیده بگیرند.

* در طی این ۵ سال به درک مشترک و ارتباط موثری با کمیته تعیین مصادیق مجرمانه دادستانی و وزارت ارشاد به عنوان نهادهای ناظر این حوزه رسیده بودیم، متاسفانه با تغییر پر‌ابهام رگولاتور این حوزه و ورود صدا‌و‌سیما، ما با ساختاری مواجه شدیم که می‌خواست با رویکردهای سنتی با این پدیده برخورد کند.

* صدا و سیما ابتدا باید نسبت به ساختارهای نظارتی چیده شده در این ۵ سال آگاهی پیدا می‌کرد و سپس وارد عمل می‌شد؛ اما متاسفانه در اولین قدم با بولتن‌سازی و جریان‌سازی خبری سعی در مواجهه سلبی در این حوزه داشت.

* در بیانیه ساترا دوستان اعلام کردند که «تذکرات سودمندی» به آپارات گیم در حوزه نظارت ارائه کرده‌اند، در حالی که حتی یک مورد هم در این خصوص به ما ابلاغ نشده است و دوستان می‌توانند برای نشان دادن صدق گفتار خود، نامه‌های ابلاغی خود را منتشر کنند.
با توجه به کاربر محور بودن این سرویس، ما مدعی نیستیم که کلیه محتواهای آپارات گیم بدون اشکال است؛ اما نکته مهم این است که ما از همه ظرفیت خود برای ایجاد یک اکوسیستم سالم و پویا استفاده کرده‌ایم. همانطور که صدا و سیما هم بعد از سال‌ها فعالیت و با این ساختار عریض و طویل هنوز هم گاف‌هایی در محتوای منتشر شده غیر‌کاربر‌محور خود دارد.

* در بیانیه ساترا اعلام شده که پخش زنده فقط در انحصار صدا و سیماست، این در حالی است که موضوع پخش زنده با ورود شبکه‌های اجتماعی و رویدادهای آنلاین سال‌هاست دیگر در انحصار کسی نیست و به یک پدیده فراگیر و در دسترس همگان تبدیل شده است، بسیاری از کنفرانس‌ها، آموزش‌های آنلاین، مجامع بورسی و هزاران کاربرد ریز و درشت پخش زنده جزو زندگی روزانه مردم شده است و لابد ساترا و صدا و سیما انتظار دارند برای هر کدام از ایشان مجوز گرفته شود! این اظهار‌نظر یعنی اینکه آقایان خودشان را به خواب زده‌اند و نمی‌خواهند با واقعیت روبه‌رو شوند.

کدخبر: ۴۷۷۵۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر