کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۴۳۷۷
تاریخ خبر:

مدعی سقوط زیاد داریم اما مدعی قهرمانی نه!

روزنامه هفت صبح | شنبه شب هفته چهارم لیگ برتر ایران به پایان رسید. در حال حاضر در جدول استقلال با ۱۰ امتیاز صدرنشین است، سپاهان با ۹ امتیاز دوم است و گل‌گهر سیرجان و آلومینیوم اراک هم با ۸ امتیاز در رده‌های سوم و چهارم جدول قرار دارند. در سال‌های گذشته معمولا در همین چند هفته ابتدایی، مشخص می‌شد که کدام تیم‌ها مدعیان اصلی قهرمانی هستند اما در لیگ بیست و یکم انگار از این خبرها نیست. هیچ تیمی آنقدر خوب نبوده که از همین حالا مدعی اصلی قهرمانی باشد و برعکس، چند تیم هستند که به نظر می‌رسد رقابت تنگاتنگی برای فرار از سقوط خواهند داشت.

مدعی قهرمانی؟ گول خوردیم!
قبل از شروع فصل و با توجه به اتفاقاتی که در فصل نقل و انتقالات رخ داده بود، به نظر می‌رسید سپاهان و پرسپولیس مدعیان اصلی قهرمانی لیگ بیست و یکم باشند و البته به نظر می‌رسید تیم‌هایی مثل استقلال و گل‌گهر سیرجان هم می‌توانند به این رقابت اضافه شوند. سپاهان شروع خوبی داشت.

مس رفسنجان را در نقش جهان ۲برصفر برد و کار نفت مسجدسلیمان را در اهواز با سه گل در نیمه اول یکسره کرد. به نظر می‌رسید پیش‌بینی‌ها درباره مدعی بودن سپاهان درست باشد اما نمایش ضعیف و پیروزی سخت و یک گله مقابل تیمی که تازه از لیگ یک به لیگ برتر آمده، نگران‌کننده بود و در نهایت باخت مقابل ذوب‌آهن نشان داد که سپاهان هنوز برای قهرمان شدن در لیگ بیست و یکم کار دارد و اگر قرار باشد به این روند ادامه بدهد، احتمالا جایی در میان مدعیان قهرمانی نخواهد داشت.

استقلال برخلاف آنچه پیش‌بینی می‌شد شروع خوبی داشت. این تیم البته فقط نتایج خوبی می‌گرفت و نمایش‌هایش زیاد چنگی به دل نمی‌زد. شاگردان مجیدی ابتدا هوادار را با یک گل بردند، سپس ذوب‌آهن را در اصفهان با دو گل شکست دادند و در هفته سوم تراکتور را مغلوب کردند. این یکی از بهترین شروع‌های استقلال در تاریخ لیگ برتر بود و اگر آنها فجر را در شیراز می‌بردند، بهترین آغاز خود را در تاریخ لیگ برتر رقم می‌زدند. شاگردان مجیدی تا دقیقه ۹۰ به هدف خود رسیده بودند اما در آخرین ثانیه‌ها گل مساوی را دریافت کردند.

آنها فعلا در صدر جدول قرار دارند اما نمایش‌های‌شان در حد قهرمانی لیگ برتر نیست. پرسپولیس هم شروع خوبی داشت. این تیم پس از شکست مقابل الهلال، لیگ را با دو پیروزی مقابل فولاد و نساجی شروع کردند و به نظر می‌رسید به دنبال ششمین قهرمانی متوالی در لیگ برتر هستند.

اما باخت غیرمنتظره مقابل آلومینیوم در اراک و توقف مقابل گل‌گهر در تهران، آنها را در پایان هفته چهارم در رده ششم جدول قرار داده است! این تیم هم با این وضعیت مدعی قهرمانی نیست. آلومینیوم و گل‌گهر هم که با ۸ امتیاز سوم و چهارم هستند، اگرچه فراتر از انتظار نتیجه گرفته‌اند اما مشخص نیست بتوانند این روند را ادامه بدهند.

خوش‌نشین‌های کم‌تعداد
قاعدتا باید تعداد تیم‌هایی که از همان ابتدا برای ماندن در کمرکش جدول مبارزه می‌کنند زیاد باشد اما به نظر می‌رسد این بار و تا اینجای کار فقط یکی دو تیم هستند که نه ادعای قهرمانی دارند و نه احتمالا نگران سقوط به لیگ یک هستند. پیکان، نساجی و احتمالا ذوب‌آهن تیم‌هایی هستند که نشان داده‌اند از همین حالا راه خود را از تیم‌های پایین جدولی جدا خواهند کرد و دغدغه سقوط به لیگ یک را نخواهند داشت و احتمالا تا پایان فصل هم با همین فرمان پیش خواهند رفت.

نصف لیگ در تب و تاب سقوط!
مطابق استانداردهای یک لیگ حرفه‌ای ۱۶ تیمی، معمولا ۴ تا ۵ تیم هستند که از همان ابتدا برای فرار از سقوط و بقا در لیگ مبارزه می‌کنند اما با آنچه تا امروز در لیگ بیست و یکم دیده‌ایم، به نظر می‌رسد این بار حداقل نیمی از تیم‌های لیگ برتر در هول و هراس سقوط به لیگ یک باشند. پدیده مشهد با انواع و اقسام مشکلات مالی و مدیریتی و فنی و حتی کمبود بازیکن استاندارد دست و پنجه نرم می‌کند و اختلافات درون‌تیمی، این تیم را از همین حالا تبدیل به اولین و جدی‌ترین کاندیدای سقوط به لیگ یک کرده است.

مس رفسنجان، برخلاف فصل گذشته، ناامیدکننده شروع کرده و با وجود اینکه خریدهای خوبی داشته اما تا امروز فقط یک امتیاز کسب کرده و روندش هم رو به رشد نیست. صنعت نفت آبادان پس از سه باخت متوالی در سه هفته اول، بالاخره در هفته چهارم اولین پیروزی‌اش را به دست آورد اما کارنامه سرمربی این تیم و البته اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در این باشگاه تکرار شده، نشان می‌دهد که تیم دوست‌داشتنی آبادانی این بار کار سخت‌تری برای بقا در لیگ برتر خواهد داشت.

تراکتور با سه باخت از چهار بازی و استعفای سرمربی‌اش، بدترین شروع تاریخ خود از زمان بازگشت به لیگ برتر را رقم زده و با توجه به اینکه از نظر بازیکن هم شرایط خوبی ندارد، می‌تواند یکی از کاندیداهای غیرمنتظره سقوط به لیگ یک باشد. فولاد خوزستان، امروز تیمی نیست که دو ماه پیش قهرمان جام حذفی شد. سرمربی این تیم همین شنبه شب استعفا داد و تیمی را که از نظر بازیکن به شدت تضعیف شده رها کرد. فجرسپاسی شیراز هم برای لیگ برتر تقویت نشده و با این بضاعت باید تا پایان فصل در گیر و دار فرار از سقوط به لیگ یک باشد.

نفت مسجدسلیمان هم آنقدر مشکل در حوزه‌های مختلف دارد که نتواند تا پایان فصل در حاشیه امن جدول قرار بگیرد. هوادار هم اگر چه بازی‌های سختی را پشت سر گذاشته و نمی‌شود این تیم را ناکام تلقی کرد اما سیاستی که این باشگاه در پیش گرفته یعنی جذب بازیکنان خسته، معمولا مصدوم و بی‌انگیزه، می‌تواند این تیم را هم در جمع تیم‌های فانوس به دست لیگ بیست و یکم قرار دهد.

کدخبر: ۴۲۴۳۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر