کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۷۳۱
تاریخ خبر:

مخمصه‌ای که ‌‌سعادتمند برای خودش ساخت‌

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | کمتر از یک روز بعد از پیروزی استقلال در دربی نیمه نهایی جام حذفی، فرهاد مجیدی در پستی اینستاگرامی با انتقاد از سفر احمد سعادتمند به ایتالیا از هدایت استقلال کناره‌گیری کرد. او تلویحا مدعی شده بود که سعادتمند برای بازگرداندن استراماچونی به ایتالیا رفته اما مدیرعامل استقلال ادعا کرد که فقط برای توافق درباره شکایت استراماچونی به ایتالیا رفته بود و قصدی برای بازگرداندن این مربی ایتالیایی به استقلال نداشت.

بعد از گفت‌وگوی سعادتمند در برنامه ورزش و مردم، فرهاد مجیدی مصاحبه کوتاه دیگری کرد و مدعی شد که منظور او استراماچونی نبوده و مدیران استقلال با جانشین مجیدی در تهران مذاکره کرده و به توافق هم رسیده‌اند. مجیدی حتی به سعادتمند اخطار هم داد که در صورت پیروزی استقلال در فینال و قهرمانی در جام حذفی هم به فکر یک مربی دیگر باشد چرا که او قصد ندارد با این مدیریت به همکاری ادامه دهد .

اما بیانیه باشگاه استقلال بلافاصله پس از شکست این تیم در فینال جام حذفی نشان داد که سعادتمند مدت‌هاست به بازگرداندن استراماچونی فکر می‌کرده است. مجیدی هم مصاحبه طوفانی دیگری انجام داده بود و برخلاف ادعای قبلی خود که گفته بود جانشین او در تهران است، این بار مدعی شد که اگر سعادتمند استراماچونی را برنگرداند به استقلال خیانت کرده و باید پاسخگوی هواداران باشد.

*** قانونی که سعادتمند فراموش کرده بود
اما مدت‌ها قبل از این ماجراها، وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال رسما اعلام کرده بودند که تیم‌های لیگ برتری برای فصل آینده حق ندارند مربی و بازیکن خارجی جدیدی به خدمت بگیرند. این قانونی بود که اگر چه انتقادات زیادی به آن وارد بود اما به هر حال تصویب و به باشگاه‌ها ابلاغ هم شده بود.

ولی عجیب بود که احمد سعادتمند بدون توجه به این قانون، بعد از باخت استقلال به تراکتور در فینال جام حذفی، از آغاز مذاکرات باشگاه برای بازگرداندن استراماچونی خبر داد. درست بعد از این بیانیه رسمی باشگاه، فضای مجازی تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفت و جبهه‌گیری‌های مختلفی هم دیده شد. استقلالی‌ها خواهان لغو این قانون بودند و مدعی بودند که با توجه به شکایت استراماچونی از استقلال به فیفا، این باشگاه به هر حال باید مبلغ قابل توجهی را به او بپردازد، پس چه بهتر که برگردد و این مبلغ را با قبول هدایت استقلال دریافت کند.

از سوی دیگر تقریبا تمام تیم‌های دیگر با این ماجرا مخالف بودند و مدعی بودند که استقلال قصد دارد از قدرتی فراقانونی استفاده کند و با تحت فشار قرار دادن فدراسیون و وزارت ورزش از سوی هواداران، جوی ایجاد کند که این قانون لغو شود تا منعی برای بازگشت استراماچونی وجود نداشته باشد و این تبعیضی بود در حق تیم‌های دیگری که به دلیل تصویب قانون وزارت ورزش و فدراسیون، مجبور به عقد قرارداد با مربیان و بازیکنان داخلی شده بودند.

*** نامه به رئیس قوه قضائیه!
گمانه‌زنی‌ها در فضای مجازی به حقیقت پیوست و دیروز نامه‌ای از مهدی عبدیان یکی از اعضای هیات مدیره استقلال به رئیس قوه قضائیه در رسانه‌ها منتشر شد که در آن عبدیان با ارائه توضیحاتی به حجت‌الاسلام رئیسی خواهان دخالت و مساعدت او برای فراهم ساختن شرایط بازگشت آندره‌آ استراماچونی به استقلال شده بود. در سوی دیگر یک تجمع تازه هم از سوی هواداران استقلال مقابل ساختمان این باشگاه انجام شد و در آن هواداران با قاطعیت و جدیت خواهان بازگشت قطعی استراماچونی به استقلال شدند.

*** ناامیدی سعادتمند
حتی با وجود نامه‌نگاری با رئیس قوه قضائیه و فشار هواداران در فضای مجازی به نظر می‌رسد بازگشت استراماچونی به استقلال منتفی است و وزارت ورزش و فدراسیون زیر بار تغییر قانون خود نخواهند رفت. این نتیجه‌ای است که ظاهرا خود سعادتمند هم به آن رسیده است. او در جلسه سه‌شنبه شب هیات مدیره استقلال به سایر اعضا گفته به دنبال جذب استراماچونی بوده.

اما قوانین چنین اجازه‌ای به او نمی‌دهد. مدیر استقلال گفت اگر قانون اجازه بازگرداندن استراماچونی را ندهد باید به دنبال گزینه‌های دیگر برود. وقتی احمد سعادتمند گزینه‌های خود که به ترتیب الکس نوری، محمود فکری، رسول خطیبی و سهراب بختیاری‌زاده بودند را نام برد، یکی از اعضای هیات مدیره گفت قرار نیست از استراماچونی به سهراب بختیاری‌زاده برسیم!

*** هم تهدید و هم فرصت، پیش روی سعادتمند
البته هنوز دو فرض مطرح است. فرض اول اینکه احمد سعادتمند واقعا درصدد جذب دوباره استراماچونی برای استقلال است. با اعلام حمایت اعضای هیات مدیره از این تصمیم سعادتمند، فرصت بزرگی برای مدیر استقلال ایجاد شده است. او می‌تواند با عملی کردن وعده‌اش تبدیل به چهره محبوب هواداران استقلال شود. با توجه به شرایط موجود فوتبال ایران و باشگاه استقلال، بازگرداندن آندره‌آ استراماچونی حتی با کمک اعضای هیات مدیره کار کوچکی نخواهد بود.

فرض دوم می‌گوید هدف سعادتمند فقط مطرح کردن نام استراماچونی بوده تا فرهاد مجیدی را کنار بگذارد و هواداران استقلال را آرام کند. بازگشت استراماچونی دیگر فقط مطالبه هواداران استقلال نیست. حالا اعضای هیات مدیره هم از سعادتمند بازگشت استراماچونی را می‌خواهند. پیش از این هواداران استقلال گمان می‌کردند اعضای هیات مدیره با بازگشت استراماچونی مخالفند‌ اما با تصمیم اعضای هیات مدیره، دیگر توپ در زمین احمد سعادتمند است. اگر استراماچونی برنگردد، شرایط برای مدیر استقلال بسیار سخت خواهد شد.

*** دردسر تازه: استرا آماده بازگشت است!
اما چهارشنبه خبر عجیبی در برخی رسانه‌ها مطرح شد. خبر حاکی از این بود که طبق اخباری که از ایتالیا رسیده، آندره‌آ استراماچونی شرایطش برای بازگشت را به باشگاه اعلام کرده است. سرمربی ایتالیایی پیشنهادات خود را به مدیریت استقلال اعلام کرده و منتظر پاسخ رسمی باشگاه است. نکته عجیب ماجرا این است، برخی در تهران طوری وانمود می‌کنند که انگار استراماچونی کماکان پاسخ نداده و منتظر تصمیم این سرمربی هستند! مرد ایتالیایی تصمیمش را گرفته، شرایطش را اعلام کرده و اگر اراده‌ای برای بازگشت او باشد، آندره‌آ استراماچونی در لیگ بیستم روی نیمکت استقلال می‌نشیند.

*** این چه آشی بود که پختی آقای سعادتمند؟
در نهایت به نظر می‌رسد احمد سعادتمند اشتباه استراتژیک بزرگی انجام داده است. او در حالی که هواداران استقلال بعد از مدت‌ها آندره استراماچونی را فراموش کرده بودند، در بدترین زمان ممکن نام او را مطرح کرد و بر سر زبان‌ها انداخت تا جایی که هشتگ استراماچونی را بازگردانید در عرض دو روز تبدیل به هشتگ نخست ایران شود!

حالا که او با اشتباهی بزرگ و البته با همراهی فرهاد مجیدی، ناکامی تیم را در فینال جام حذفی رقم زدند، هواداران استقلال دیگر راضی به حضور مربی دیگری به جز استراماچونی روی نیمکت تیم‌شان نیستند. آنها فقط و فقط به مرد ایتالیایی فکر می‌کنند در حالی که قوانین اصلا چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد! حالا سعادتمند دو راه بیشتر ندارد.

او یا باید به هر شکلی که شده به وعده‌اش عمل کند و با فشار به وزارت ورزش و فدراسیون، آنها را مجبور به عقب‌نشینی از موضع خود کند و استراماچونی را به استقلال برگرداند، یا اینکه در صورت ناتوانی در انجام این کار از هواداران استقلال عذرخواهی کند که البته بعید است آنها به عذرخواهی خشک و خالی راضی شوند.

همین حالا تعدادی از پیشکسوتان استقلال و هنرمندان استقلالی در اینستاگرام خود سعادتمند را تلویحا تهدید کرده‌اند که اگر نتواند به وعده‌اش عمل کند و استرا را به ایران برگردد، خود او باید استعفا دهد و از این تیم برود! این البته مخمصه‌ای بود که خود سعادتمند برای خودش ساخت و حالا برای بیرون آمدن از آن کار بسیار دشواری در پیش دارد.

کدخبر: ۳۴۸۷۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر