کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۲۲۶۸
تاریخ خبر:

محمد تقوی‌ علیه فرهاد مجیدی؛ ‌حق با کیست؟

روزنامه هفت صبح | در استقلال همواره خیلی‌ها به صندلی سرمربیگری تیم چشم دارند. فرقی هم ندارد، همواره کسانی هستند که منتظرند سرمربی تیم با سر به زمین بخورد تا جای او را بگیرند. به کیفیت فنی این دوستان که چشم به نیمکت استقلال دوخته‌اند کاری نداریم اما این روزها پای محمد تقوی هم به این ماجراها باز شده است. او البته به واسطه فعالیت در شبکه ایران اینترنشنال، شانسی برای رسیدن به نیمکت استقلال نخواهد داشت اما انتقادهای فنی و حاشیه‌ای‌اش از وضعیت استقلال، جنجالی شده است.

تقوی از کجا آمد و به کجا رسید؟
او از تیم منتخب مازندران به تیم ملی ایران دعوت شد و کلا هفت بار برای تیم ملی به میدان رفت. قبل از بازی رفت مقابل چین در انتخابی جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا، سیروس قایقران، مجتبی محرمی، نادر محمدخانی و مهدی فنونی‌زاده، به دلایلی محروم شدند و سرمربی وقت تیم ملی که دچار کمبود مهره بود، مجبور شد تقوی را که هافبک راست بود در پست دفاع چپ جایگزین مجتبی محرمی کند. در آن بازی چین ۲برصفر برنده شد و هر دو گل از جایی به ثمر رسید که تقوی حضور داشت.

در بازی برگشت ایران ۳بر۲ پیروز شد و نتوانست از این مرحله صعود کند. تقوی مدتی بعد به هما و سپس به استقلال پیوست و چند سال برای این تیم در پست‌های مدافع راست، هافبک راست و حتی مهاجم به میدان رفت و در نهایت هم با پیراهن استقلال از فوتبال خداحافظی کرد. او جزو کم‌حاشیه‌ترین فوتبالیست‌های زمان خود بود و بعد از پایان دوران فوتبالش، به سرعت به دنبال مربیگری رفت. در عرض چند سال موفق شد مدارک معتبر مربیگری را به دست بیاورد و همین حالا هم مدرک A و B مربیگری یوفا را دارد.

او چند سال پیش به عنوان کارشناس فوتبال در برنامه‌های ورزشی شبکه بی‌بی‌سی فارسی حاضر می‌شد ولی در سال ۹۶ به ایران برگشت و مدیرفنی باشگاه پدیده مشهد شد. تاپایان فصل در این تیم حضور داشت و در ابتدای فصل بعد مدیرفنی تراکتوری شد که هدایتش را جان توشاک برعهده داشت! توشاک نتایج خوبی نگرفت و پس از چند هفته برکنار شد و تقوی به صورت موقت سرمربی تراکتور شد. چند نتیجه خوب باعث شد تا مدیران تراکتور دیگر درباره او از لفظ موقت استفاده نکنند اما در پایان نیم‌فصل تقوی از هدایت تراکتور استعفا کرد. از ایران رفت و حالا چند سالی است که کارشناس فوتبالی شبکه ایران اینترنشنال است.

گزینه همیشگی نیمکت استقلال
با مدارک معتبر مربیگری که کمتر مربی ایرانی به آنها دست یافته، محمد تقوی در سال‌های اخیر همواره گزینه نشستن روی نیمکت استقلال بوده است. در زمان حضور وینفرد شفر در استقلال، او گزینه دستیاری سرمربی آلمانی بود و بعد از آن هر بار نیمکت استقلال دستخوش تغییر شده، محمد تقوی یکی از گزینه‌های هدایت این تیم بوده است.

فارغ از اینکه او این روزها در شبکه اینترنشنال فعالیت می‌کند، باید پذیرفت که تقوی از نظر فنی یکی از مدرن‌ترین کارشناسان و مربیان فوتبال ایران است که از نظر اخلاقی هم کارنامه خوبی دارد. او در تراکتور هم با بسیاری از اتفاقات خارج از زمین در اطراف باشگاه مبارزه کرد و هرگز تن به قواعد نانوشته غیراخلاقی فوتبال ایران نداد. یکی از دلایل جدایی نابهنگام او از تراکتور هم همین مسائل بود.

او هم چشم به نیمکت استقلال دارد؟
حضور پرتعداد مربیان جوان استقلالی در لیگ برتر و لیگ دسته اول باعث شده تا تعداد مدعیان نشستن روی نیمکت این تیم همیشه زیاد باشد‌. اما ماجرا اینجاست که به دلیل فعالیت در ایران اینترنشنال، محمد تقوی عملا هیچ شانسی برای حضور در استقلال ندارد و نباید او را متهم به چشم دوختن به نیمکت این تیم کرد. او همواره در تحلیل‌هایش، به مسائل فنی می‌پردازد.

اما در صفحه اینستاگرام خود، هم از زاویه فنی به اتفاقات فوتبال ایران و مخصوصا استقلال می‌پردازد و هم از جنبه‌های مدیریتی و اتفاقات بیرون از زمین! طبیعی است که او به عنوان کارشناس، دقیق‌تر و بهتر از هواداران، ضعف و قوت‌ها را ببیند و به آنها بپردازد. او از زمانی که این فعالیت را شروع کرده، همواره بدون غرض و بدون توجه به اینکه چه کسی روی نیمکت استقلال نشسته، بازی‌های این تیم را کارشناسی و سعی کرده به تیم محبوبش کمک کند.

چرا مجیدی به تقوی بدبین است؟
محمد تقوی مدتی پیش با انتشار پستی از تلاش یکی از مربیان سابق استقلال برای برکناری محمود فکری گفته بود. او اگرچه نامی از کسی نبرده بود اما از پست او اینطور برداشت می‌شد که منظور او احتمالا فرهاد مجیدی است. ماجرایی که با واکنش سریع فرهاد مجیدی همراه شد و او با یک استوری تقوی را حسود خوانده بود.

اما تقوی تصویری از گفت‌وگویش با احمد سعادتمند و حمایتش از مجیدی منتشر کرد تا نشان بدهد که سرمربی استقلال درمورد او اشتباه می‌کند اما انتقادات فنی تقوی در ادامه، باعث شد تا مجیدی هیچ وقت دلش با او صاف نشود. از چند ماه پیش کار به جایی رسید که دوستداران مجیدی به پیج تقوی حمله کنند و همین باعث شد تا تقوی هم این اتفاق را کاملا برنامه‌ریزی شده و از سوی یک ارتش سایبری بداند.

مجیدی مدعی است که از ایران تا اروپا برخی به دنبال ناکامی و برکناری او هستند و مشخص است که یکی از این نفرات مدنظر مجیدی، محمد تقوی است. فرهاد مجیدی در مصاحبه‌ای، کانال‌ها و افراد منتشر کننده‌ اخبار دروغ برای استقلال را تهدید کرده بود که اگر به بازی‌های کثیف رسانه‌ای خود علیه آبی‌پوشان ادامه دهند، لیستی از آنها و اکانت‌های‌شان منتشر خواهد کرد تا هواداران استقلال آنها را در شبکه‌های مجازی ریپورت کنند و از قرار معلوم یکی از کسانی که مورد حمله هواداران استقلال قرار گرفته، محمد تقوی است.

بزرگ‌ترین افشاگری علیه مجیدی
در ویدئویی از یکی از برنامه‌های تقوی، او البته نامی از فرهاد مجیدی نمی‌برد اما کدهایی که او می‌دهد نشان‌دهنده این است که منظورش سرمربی فعلی استقلال است. او گفته: «به سایت‌ها پول می‌دهند تا از آنها حمایت کنند. فقط ۶۰۰ میلیون به یک سایت دادند و این پول‌ها از طریق دلالی بازیکن جبران می‌شود. وقتی مدیرعاملی هم پیدا می‌شود که مقابل آنها بایستد، هواداران را به جان او می‌اندازند و او هم مجبور می‌شود تا با آقایان همکاری کند.» احتمالا به زودی فرهاد مجیدی به این ادعاها هم واکنش نشان خواهد داد و چیزی که مشخص است، این است که تقوی به این سادگی کوتاه نخواهد آمد.

کدخبر: ۴۱۲۲۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر