کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۶۸۹۷
تاریخ خبر:

محصولات پروتئینی محبوب بدنسازها و مکمل‌بازها

روزنامه هفت صبح | یک زمانی ورود به باشگاه بدنسازی آغاز همنشینی با شانه تخم‌مرغ و عدسی و خوراک لوبیا بود. بدنسازی که بعد از تمرین حداقل پنج تا سفیده تخم‌مرغ بالا نمی‌انداخت و نیم ساعت بعد یک کاسه بزرگ عدسی نمی‌خورد و شام هم فیله مرغ به بدن نمی‌زد، اصلا در جمع بدنسازها راه پیدا نمی‌کرد حالا هم نه اینکه اوضاع خیلی عوض شده باشد اما از وقتی پای پودرهای مکمل به ایران باز شد و باشگاه رفتن و بدنسازی کردن عمومیت بیشتری پیدا کرد، از حجم بوی تخم‌مرغ آبپز در باشگاه‌ها هم کم شد.

همزمان خوردن خوراکی‌هایی که با یک ماده مفید غنی شده بودند محبوبیت پیدا کرد،به همین دلیل هم شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مواد غذایی سراغ تولید خوراکی‌هایی رفتند که نه تنها بتوانند پروتئین مورد نیاز ورزشکارها را تامین کنند بلکه خودشان را در دل مکمل بازها هم جا کنند.

البته این وسط مد شدن رژیم‌های لاغری که توصیه خوردن پروتئین زیاد به جای نان و برنج می‌کردند هم در داغ شدن بازار این خوراکی‌ها بی‌تاثیر نبود.در بین مشتری‌های این خوراکی‌ها مادرانی که می‌خواهند بچه‌های قوی‌تری داشته باشند یا بچه‌هایشان در مقابل خوردن گوشت مقاومت می‌کنند هم جای خوبی دارند.چندتایی از این محصولات را با هم مرور می‌کنیم.

*** کاله، پرچم‌دار
برندهای زیادی مشغول تولید خوراکی‌هایی هستند که با پروتئین غنی شده‌اند اما بین آنها کاله چه در تنوع محصولات چه در زمان ارائه آنها به بازار از بقیه جلوتر است.در بین این دسته از خوراکی‌های برند کاله، شیر و بستنی پروتئینی که به ترتیب با اسم پرومیلک و بلیسیمو تولید می‌شوند بیشتر از بقیه با اقبال عمومی مواجه شده‌اند و حالا اغلب سوپرمارکت‌ها این دو محصول را دارند.

پرومیلک کاله ۴۰گرم پروتئین دارد و یک ورزشکار برای رساندن این مقدار پروتئین به بدنش باید هفت تخم‌مرغ کامل یا ۱۴سفیده تخم‌مرغ بخورد.بستنی پروتئینی کاله سبک‌تر است و ۱۵ گرم پروتئین دارد یعنی تقریبا به اندازه سه تا تخم‌مرغ کامل اما کوچک.از مزه این خوراکی‌ها اگر پرسیده باشید باید بگویم که همه چیز به سلیقه شما بستگی دارد اما کاله تا اندازه‌ای توانسته با اضافه کردن اسانس‌های شکلات و وانیل به این محصولات مزه پروتئین را تا اندازه‌ای تحت تاثیر قرار دهد.

با همه این توصیف‌های مثبت، مصرف‌کننده‌های این دسته از محصولات کاله انتقاداتی هم دارند که یکی از آنها بسته‌بندی ضعیف پرومیلک و بلیسیمو است در حالی که هر دوی آنها به نسبت شیر و بستنی معمولی گران‌تر هستند.ضعف کاله در بسته‌بندی این کالاها باعث می‌شود که مصرف‌کننده‌ها در نگهداری طولانی مدت آنها شک داشته باشند.

*** میهن، همیشه حاضر
میهن هم به تازگی به تولید محصولاتی که با پروتئین غلیظ شده‌اند پیوسته و از قضا موفق هم بوده است.میهن سعی کرده سراغ محصولی برود که جایگاه پررنگ‌تری در سفره ایرانی‌ها دارد یعنی ماست.البته قبلا هم بعضی از شرکت‌ها ماست پروتئینی تولید کرده بودند اما میزان پروتئین موجود در آنها آنقدر نبود که بتوان گفت نوعی مکمل محسوب می‌شوند.

حالا ماست یوگوفیت میهن که طرح روی بسته‌بندی‌اش هم نشان می‌دهد با هدف جلب ورزشکاران تولید شده،به بازار آمده است.ماست یوگوفیت میهن یک مزیت دیگر هم دارد و اینکه توانسته طعم پروتئین خالص را بهتر در ماست حل کند،البته شاید حجم زیاد آن نسبت به میزان پروتئینش در این کار تاثیر داشته است.هر ظرف ۴۰۰ گرمی این ماست، ۳۶گرم پروتئین دارد برای همین شاید بتوان گفت این ماست بیشتر از اینکه برای ورزشکاران گزینه خیلی خوبی باشد، به درد خانواده‌هایی می‌خورد که می‌خواهند سهم پروتئین را در سفره غذایشان بالا ببرند یا در حال گرفتن رژیم لاغری هستند.

*** تلاونگ، متخصص تخم مرغ
از آنجایی که ورزشکارها هنوز هم به سفیده تخم‌مرغ به عنوان یک منبع خیلی خوب تامین پروتئین زود هضم وفاداری زیادی دارند خیلی طبیعی است که شرکت‌های تولید و عرضه‌کننده تخم‌مرغ به سرعت جای خودشان را در بازار عرضه خوراکی‌های مناسب برای ورزشکاران و پروتئین‌دوست‌ها باز کنند.

بین این شرکت‌ها تلاونگ زودتر از بقیه شروع کرده و حالا محصولاتی تولید می‌کند که مشتری‌های خاص خودشان را دارند.در بین تمام خوراکی‌های پروتئین داری که تا اینجا شمردم شاید بتوان گفت که خوراکی‌های تلاونگ بین افراد عادی و بدنسازها محبوب‌تر شده‌اند؛از ساندویچ سفیده تخم‌مرغ تلاونگ گرفته که بیشتر از ۲۰گرم پروتئین دارد تا رول سفیده تخم و مایع سفیده تخم مرغ. ساندویچ سفیده تخم‌مرغ تلاونگ در دو مزه معمولی و تند تولید می‌شود و تقریبا تمام سوپرمارکت‌ها آن را می‌فروشند .

اما مایع و رول سفیده تخم‌مرغ را سخت‌تر پیدا می‌کنید.در این بین مایع سفیده تخم‌مرغ تلاونگ بین کسانی که کیک و شیرینی می‌پزند و معمولا نمی‌دانند با زرده به جا مانده از کارشان چه کنند، محبوبیت زیادی دارد.تلاونگ ساندویچ فیله مرغ هم تولید می‌کند که کمتر از بقیه محصولات تلاونگ بین ورزشکارها محبوب است اما به هر حال نمی‌شود نادیده‌اش گرفت.کسانی که رژیم لاغری دارند هم مشتری‌های پر و پا قرص این ساندویچ‌ها محسوب می‌شوند چون کالری آنها پایین است اما به نسبت مدت زمان بیشتری آنها را سیر نگه می‌دارد.

*** شکلات یادتان نرود
احتمالا تعجب کنید اما صنعت وارد کردن پروتئین به خوراکی‌های مختلف سال‌هاست سراغ شکلات‌ها هم رفته و از عشق آدم‌ها به این خوراکی برای رساندن پروتئین بیشتر به بدن آنها و البته به دست آوردن فروش بیشتر استفاده کرده است اما تا همین چند سال پیش نوع ایرانی این محصول تولید نمی‌شد و خارجی‌ها هم خیلی گران بودند.

حالا اما چند شرکت شروع به تولید شکلات‌های پروتئینی کرده‌اند مثل کیمیا اسنک که با نام بایوتک و شوکو پرو،شکلات پروتئینی تولید می‌کند و شرکت کارن ایران. قیمت نوع ایرانی شکلات پروتئینی هم چندان کم نیست، به همین دلیل هم ورزشکارها اگر دنبال تنوع نباشند یا هوس شکلات نکرده باشند ترجیح می‌دهند که پروتئین مورد نیاز بدنشان را طور دیگری تامین کنند.

کدخبر: ۳۷۶۸۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر