کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۷۶۰۳
تاریخ خبر:

محتوا فیلم‌ها را می‌فروشد یا تبلیغ‌؟

روزنامه هفت‌صبح ، حسین کلهر | امسال سال پرفروشی برای سینمای ایران بوده. تا به امروز اما نکته جذاب امسال سینمای ایران بالا رفتن کیفیت و خلاقیت در تبلیغ فیلم‌هاست و این نشان دهنده آن است که تهیه کنندگان و پخش کنندگان فیلم‌ها دیگر مانند قبل به یک تیزر ساده و یک پوستر با ترکیب چهره‌های فیلم بسنده نمی‌کنند‌.
اگر نگاهی به تبلیغات سینما در‌ هالیوود بیندازیم متوجه خواهیم شد که هزینه تبلیغات در رسانه‌ها و ابزارهای تبلیغاتی بخش اعظم بودجه تولید فیلم را شامل می‌شود اما تا همین پارسال صاحبان آثار در صورتی که شهرداری به آنها بیلبورد برای تبلیغات می‌داد دیگر کاری برای فروش فیلمشان نمی‌کردند و فیلم با تبلیغ دهان به دهان مردم فروش می‌کرد‌.
اما ما اینبار می‌خواهیم به ۱۰ فیلم پرفروش امسال بپردازیم که به چه نحوی تبلیغات انجام داده‌اند و چه فیلم‌های خوبی که با برنامه‌ریزی غلط و تبلیغ نادرست می‌توانستند بیشتر از این بفروشند.
اسامی فیلم‌های پر فروش :
هزارپا ۳۷,۷۰۰,۵۹۸,۰۰۰
مصادره ۱۵,۶۹۱,۳۴۵,۰۰۰
لاتاری ۱۴,۸۰۱,۱۴۴,۰۰۰
تگزاس ۱۴,۴۲۴,۷۹۸,۰۰۰
به وقت شام ۱۳,۰۵۲,۶۰۷,۰۰۰
مغزهای کوچک زنگ زده ۱۲,۰۴۹,۴۴۶,۰۰۰
لونه زنبور ۹,۱۴۵,۸۹۲,۰۰۰
فیلشاه (انیمیشن) ۷,۹۰۶,۰۷۷,۰۰۰
لس آنجلس تهران ۷,۰۶۵,۳۱۴,۰۰۰
تنگه ابوقریب ۵,۶۳۹,۶۴۸,۰۰۰
در این لیست ۴ فیلم هزارپا/مصادره / مغزها… / لس آنجلس تهران از گروه تبلیغاتی لوتوس پلاس‌. تنگه ابوقریب و به وقت شام از گروه خانه طراحان انقلاب و ۴ فیلم دیگر از هم هرکدام به تنهایی تیم تبلیغات داشته‌اند.
حال نگاه می‌اندازیم به اینکه تمام این ۱۰ فیلم چه نکاتی را رعایت کرده‌اند :
- همه فیلم‌ها به غیر از تگزاس و لونه زنبور دارای هویت بصری و هویت ژانر هستند و بسته به ابزار انتشار تبلیغ مانند بیلبورد‌ها. تیزرهای تلویزیونی. تیزرهای مجازی و… رعایت شده است . به عنوان مثال مواد تبلیغاتی فیلم تنگه ابوقریب همگی به صورت نقاشی دیجیتال بوده‌اند یا فیلم مصادره تمام مواد تبلیغاتی‌اش به صورت طرح‌های دوبعدی قرمز و مشکی بوده.
- اکثر این فیلم‌ها موزیک ویدئوی جداگانه و با انتخاب خواننده دارند‌.
- همه این فیلم‌ها با توجه به شیب فروش هفتگی‌شان محتوای متفاوت داشته‌اند‌. به عنوان مثال فیلم مغزها روزشمار پایان اکران در فضای مجازی منتشر می‌کند و همین باعث شده تا هفته گذشته بازهم صدرنشین فروش هفتگی باشد.
- به غیر از دو فیلم، هیچکدام مراسم فرش قرمز نداشته‌اند و همگی متوجه شده‌اند که این مراسم‌ها در ایران فقط یک جشن محفلی برای خودی‌ها است و خرج اضافه‌ای روی تبلیغات است‌. تمام این فیلم‌ها لوگو تایپ خلاقانه داشته‌اند .

حالا نگاهی می‌اندازیم به فیلم‌های خوبی که هم پخش خوب داشته‌اند و هم تمام امکانات برایشان محیا بوده است و می‌توانستند خوب بفروشند اما با تبلیغ نادرست گیشه خوبی نداشته‌اند :
فراری / ماهورا / دلم میخواد / چهارراه استانبول
فراری : فیلمی که به نظر خیلی از سینمادوستان از بهترین کارهای داوودنژاد و از بازی‌های درخشان محسن تنابنده و ترلان پروانه است اما جزو کم‌فروش‌ترین فیلم‌هاست. شرایط عالی برای تبلیغ هم داشته است، مانند : همزمان با اکران این فیلم سریال پایتخت با بازی تنابنده در حال پخش بود و چه فرصتی بهتر از این‌!؟ محسن تنابنده برای این فیلم برنده بهترین بازیگر مرد جشنواره شد‌! حواشی مربوط به ترلان پروانه از همیشه بیشتر بود ! موضوع فیلم بسیار جذاب و تازه بود‌! اما ما با یک تیزر ضعیف و یک پوستر ضعیف‌تر طرف بودیم و از همه مهمتر تیم تهیه کننده این فیلم در فضای مجازی می‌توان گفت هیچ کاری انجام ندادند‌!
ماهورا : فیلمی با روایت واقعی و همچنین حمایت‌های خوب دولتی و صدا و سیما را به‌خاطر موضوع فیلم داشت و همچنین دو ستاره پرفروش سینما را هم همراه خود داشت یکی سعید سهیلی و دیگری بهاره کیان افشار ! اما اینبار هم ما نه هویت بصری درستی از کار می‌بینیم نه تیزر جذاب و نه حتی خواننده خوب!
دلم میخواد : فیلمی از بهمن فرمان آرا که سال‌ها اکران نشده بود‌! همین کافی بود برای اینکه تیم تبلیغ این فیلم کاری کنند که یکی از ۱۰ فیلم پرفروش سال باشند ! این فیلم تمام پتانسیل فروش را داشته! رضا کیانیان، مهناز افشار، محمدرضا گلزار، صابر ابر‌. سحر دولتشاهی‌! اما نه پوستر جذابی دارد و هیچکدام از این ویژگی‌ها برای مردم پر رنگ‌تر نشده است‌!
چهارراه استانبول : بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، رعنا آزادی‌ور، ماهور الوند را دارد ! داستان جذاب دارد ! خوش ساخت است ! طنز موقعیت دارد ! خواننده و آهنگ خوب دارد ! امااااا یکی از بدترین پوسترها و تیزرها برای این فیلم است ! اینجاست که هماهنگی در هویت بصری جای خالی‌اش دیده می‌شود ! یعنی تمام تیم تولید دقیق کار خود را انجام داده‌اند !‌اما تیم تبلیغات از هیچکدام به درستی استفاده نکرده است ! جالب اینجاست که این فیلم حمایت سازمان آتش نشانی را داشت و جلوی در‌ همه ایستگاه‌های آتش نشانی اجازه نصب بنر تبلیغاتی را داشت ! اما به شما قول می‌دهم حتی یکبار هم بنر فیلم را مقابل ایستگاه‌ها ندیده باشید ! چون بسیار بد است !
پس شما محتوای خوب داشته باشید اما تبلیغ خوب نداشته باشید‌! نمی‌فروشید !

کدخبر: ۲۳۷۶۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • yalda

    دقیقا همینطوره خیلی از فیلما رو قصد داشت م ببینم ولی اصلا متوجه نشدم کی اکرانش شر وع شد و کی تموم شد