کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۸۷۰۰
تاریخ خبر:

محبوب‌ترین کالاهای ایرانی معرفی شدند

تبدیل شدن دیجی‌کالا از یک بستر خرده‌فروشی آنلاین به بازاری که هر فروشنده‌ای می‌تواند کالای خود را در بستر آن به فروش برساند، هر چقدر برای خود دیجی‌کالا دردسر داشت، خواسته و ناخواسته باعث قیاس خدمات و کیفیت فروشنده‌ها برای کاربران شد.
حال گفته می‌شود بیش از ۸۰ درصد کالاهای ارائه شده در دیجی‌کالا را بیش از ۱۰ هزار فروشنده ارائه‌دهنده محصول در فضای اصطلاحا «مارکت‌پلیس» می‌فروشند و سهم کالاهای خرده‌فروشی خود دیجی‌کالا کمتر از ۲۰ درصد است.
همچنین، فروشنده‌هایی که در این رقابت رقم کمتری را ارائه کنند، باکس قیمت اصلی محصول را از آن خود می‌کنند و باقی فروشنده‌ها که حتی ممکن است خود دیجی‌کالا در این میان باشد، با توجه به خدمات و میزان امتیازدهی مخاطبان در نهایت می‌توانند برای فروش کالای خود رقابت کنند، مگر اینکه قیمت کمتری را در روزهای آتی برای فروش محصول ارائه دهند.
«مارکت‌پلیس» شدن دیجی‌کالا حال وضعیتی شبیه کافه‌بازار را برای این استارتاپ فراهم آورده است. هر چقدر آمار فصلی کاربران کافه‌بازار نشان‌دهنده دقیق و جامعی از وضعیت بازار گوشی‌های اندرویدی و سلیقه و انتخاب کاربران اندرویدی در ایران است، حال آمار و نظرسنجی‌های دیجی‌کالا با توجه به طیف وسیع کاربران و نفوذش در فروش در کشور، می‌تواند آینه‌ای از سلیقه و انتخاب تمامی خریداران آنلاین ایرانی باشد.
این استارتاپ ایرانی شنبه شب در حرکتی متفاوت، دست به معرفی برترین برندهای ایرانی از نگاه کاربران در رویداد ۹۷ دیجی‌کالا زد که نتایجی قابل توجه با خود به همراه داشت. گرچه این چهارمین دوره جام برترین‌های دیجی کالامگ بود که برگزار شد، اما این برای اولین بار بود که در ۹ گروه، برندها و محصولات مختلف به رای گذاشته شدند. در هر کدام از این گروه‌ها، ۹ نامزد برتر به رای گذاشته شده بودند که کاربران باید برترین‌ها را از بین این نامزدها انتخاب می‌کردند. در این دوره بیش از ۴۶ هزار نفر در جام برترین‌های دیجی‌کالا مگ شرکت کردند و در مجموع بیش از ۴۱۰ هزار رای به نامزدهای ۹ گروه داده شد تا برترین‌های هر دسته مشخص شود. با هم عناوین برترین‌ها را در ادامه مرور می‌کنیم:
در میان برندهای برتر ایرانی تولیدکننده لوازم خانگی سال، نام و لوگوی سه برند اسنوا، پارس خزر و ایکس‌ویژن در این رویداد روی پرده نمایش رفت و عنوان برترین تولیدکننده داخلی لوازم خانگی به شرکت اسنوا با حدود ۲۵ هزار رای رسید؛ پارس خزر هم با ۱۳هزار رای در جایگاه دوم ایستاد. در میان برندهای برتر ایرانی تولیدکننده پوشاک و اکسسوری سال، نام و لوگوی سه برند چرم مشهد، نوین چرم و هاکوپیان روی پرده نمایش رفت و عنوان برترین به هاکوپیان با حدود ۱۵ هزار رای رسید. در میان برندهای برتر ایرانی تولید‌کننده کالاهای سوپرمارکتی سال سه برند مشهور کاله، میهن و سافتلن روی پرده نمایش رفت؛ سه برندی که بخش عمده‌ای از بازار مصرف روزانه کشور را در اختیار خود دارند و از صادرکنندگان خوشنام کشور هم به شمار می‌آیند.
در نهایت نام و لوگوی برند کاله با اختلاف رای بسیار به عنوان برترین برند ایرانی تولید‌کننده کالاهای سوپرمارکتی روی پرده نقش بست؛ کاله ۱۸ هزار رای را دریافت کرد و میهن در رتبه بعدی، ۱۰ هزار رای. این مهمانی البته محدود به برندهای ایرانی نبود و کاربران ایرانی موفق‌ترین کمپانی حوزه فناوری دیجیتال سال را نیز انتخاب کردند؛ در غیاب نام و لوگوی سامسونگ روی پرده از سه برگزیده نهایی موفق‌ترین کمپانی حوزه‌ فناوری دیجیتال، نام شرکت‌های آمازون، هوآوی و اپل در میان برترین‌ها عنوان شد که اپل، عنوان موفق‌ترین کمپانی حوزه فناوری دیجیتال را به نام خود زد، آن هم صرفا با ۲۳ رای بیشتر در مقیاس ۱۴ هزار رای از رقیب اصلی خود، هوآوی؛ سامسونگ، به مقامی بهتر از ششمی دست پیدا نکرد.
عنوان بهترین بازی ویدئوی سال هم به بازی «گاد آف وار» رسید. همچنین در جذابترین رویارویی کالاهای خارجی، تصویر سه گوشی برتر پرچم‌دار سال روی پرده رفت که در میان این سه، هوآوی و سامسونگ و اپل، آیفون XS مکس عنوان برترین را با ۱۶ هزار رای از آن خود کرد و بعد از آن هوآوی میت ۲۰ پرو با ۱۲۱۸۳ رای و سامسونگ گلکسی نوت ۹ با ۱۲۱۰۶ رای رتبه دوم و سوم را به ترتیب به خود اختصاص دادند.
عنوان مقرون به‌صرفه‌ترین گوشی سال به «آنر ۹ لایت» با ۲۱ هزار رای و بعد از آن رتبه دوم به شیائومی میA2 با ۸هزار رای رسید. خلاقانه‌ترین نوآوری کالاهای الکترونیک مصرفی سال نیز در سال ۲۰۱۸ به فناوری شارژ بی‌سیم معکوس هوآوی میت ۲۰ پرو رسید. عنوان خواندنی‌ترین کتاب الکترونیک سال هم با قریب ۱۰ هزار رای به «دروغ‌های کوچک بزرگ» رسید که مجموعه تلویزیونی برگرفته از آن یک‌سال پیش از کانال اچ‌بی‌او پخش شد و مورد استقبال گسترده قرار گرفت.
این شاید اولین نمونه ملموس از آمارهای واقعی خریداران بازار آنلاین ایرانی باشد که خود می‌تواند به شفافیت بیشتر سطح محبوبیت برندها در آینده، کمک بسیار کند.

کدخبر: ۲۳۸۷۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر