کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۴۷۱۵
تاریخ خبر:

محبوب‌ترین و پرمتقاضی‌ترین خودروهای داخلی

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو | درست است واقعا در مرحله‌ای نیستیم بتوانیم در بازار جهانی خودرو سری داخل سرها دربیاوریم و از تولیدات داخلی سخن بگوییم اما در بازار داخل همچنان خودروهای پرطرفداری داریم که چند سال است متقاضیان خود را دارد و به هرحال امتحان خود را یک جورهایی در جاده و خیابان پس داده‌اند. یعنی از پیکان و پژو۴۰۵ و پراید عبور کرده‌ایم و لیست پرطرفدارها هم اضافه شده است. در این گزارش شش خودروی پرمتقاضی داخلی که همچنان خریدار دارند و در صدر لیست محبوب‌ترین‌های داخلی قرار گرفته‌اند را مورد بررسی قرار می‌دهیم. به هرحال استهلاک خودرو، شرایط فنی و قیمت در این محبوبیت بی‌تاثیر نیست.

پژو پارس مدل اتوماتیک LX TU5 / قیمت ۳۶۸ میلیون تومان
پژو پارس یکی از خودروهای بسیار محبوب ایران خودرو که از سال ۱۳۷۹ تولید آن در کشور ما آغاز شده است. این اتومبیل با الهام از پژو ۴۰۶ و بر روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است و به عنوان فیس لیفتی برای پژو ۴۰۵ محسوب می‌شود. پژو پارس تا اوایل سال ۱۳۸۲با نام پرشیا شناخته می‌شد اما بعدها کارخانه ایران خودرو نام این خودرو را به پارس تغییر داد با این وجود هنوز در بازار این خودرو به نام پرشیا شهرت دارد.

پژو پارس ال ایکس از موتور تی یو فایو بهره می‌برد که این موتور ۱۶سوپاپ و ۱۶۰۰سی سی حجم دارد و ۱۱۰اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های جلو می‌فرستد. این انتقال توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی انجام می‌شود که البته پژو پارس اتوماتیک با همین موتور گیربکس چهارسرعته اتوماتیک ای ال فور هم دارد. نکته قابل توجه درباره این موتور آن است که موتور تی یو فایو یکی از بهترین موتور‌هایی است که در ایران می‌توان بر روی خودرو‌ها نصب کرد، یک موتور کم مصرف، کم صدا و با توان نسبتا قابل قبول است. این خودرو در سیکل ترکیبی حدودا ۷.۵ لیتر مصرف بنزین دارد که به طور میانگین دولیتر کمتر از موتورهای معمولی است و در بلند مدت می‌تواند از لحاظ هزینه‌ها خیلی به نفع شما باشد.

دنا پلاس/ مدل توربو دنده‌ای / قیمت ۴۷۷ میلیون تومان
دنا پلاس را با ارفاق می‌توان بهترین ماشین ایرانی برای خرید دانست. این خودرو یک سروگردن بالاتر از دیگر تولیدات وطنی است. ایران خودرو در ساخت دنا پلاس، نهایت دست و دلبازی را به خرج داده و خودرویی مورد قبول تولید کرده است. از نظر ظاهری با خودرویی اسپرت روبه‌رو هستیم که با وجود خطوط تهاجمی و منحنی، از طراحی‌های یکنواخت خودروهای داخلی فاصله دارد.دنا پلاس مجهز به سانروف است و این به جذابیت ظاهری خودرو افزوده است. کابین دنا پلاس شباهت زیادی به کابین سمند دارد. صندلی‌ها راحت و مجهز به تنظیم کننده برقی ۸ جهت هستند.

جلو داشبورد با شباهت کمی به جلو داشبورد سوناتا، با قطعات چوبی و دو رنگ تصویری زیبا در مقابل چشم شما قرار می‌دهد. کروز کنترل، دوربین دید عقب، مانیتور، چراغ خوشامد، ردیاب ماهواره‌ای و بسیاری امکانات مدرن در دنا پلاس جمع شده‌اند.این خودرو مجهز به موتوری ۴ سیلندر است که با قدرت ۱۱۵ اسب‌بخار نسبت به سایر خودروها است. یک نکته در مورد دنا پلاس، سیستم ایمنی آن است. این خودرو با ۶ کیسه هوا و ۴ ستاره ایمنی خودرویی کاملاً مطمئن است و با وجود سیستم ایموبلایزر پیشرفته، تقریباً هیچ دزدی حریفش نیست.هرچند دنا پلاس چندان بدون ایراد هم نیست و عایق‌بندی ضعیف کابین آن همواره مورد انتقاد بوده است. نرم بودن فرمان برقی در سرعت‌های بالا نیز یکی دیگر از نقاط ضعف این خودرو به شمار می‌رود. با این حال، در بازار تولیدات داخلی نباید انتظار بنز و ب‌ام‌و و تویوتا داشت.

کوییک دنده‌ای/ مدل دو رنگ/ قیمت۲۱۷ میلیون تومان
اواخر سال ۹۵ بود که وزیر صنعت (دولت دوازدهم) در کنار رئیس مجلس (دوره دهم) از جدیدترین محصول سایپا به‌نام کوییک پرده‌برداری کرد؛ خودرویی که به گفته کارشناسان یکی از پرآپشن‌ترین محصولات تولید داخلی در ایران است. کوییک هرچند پاسخ دیرهنگام سایپا برای ۲۰۶ ایران خودروست، اما از ارتفاع بیشترش نسبت به تیبا هاچ‌بک، اضافه‌شدن باربند، زه پلاستیکی گلگیرها و حک‌شدن لوگوی CROSS در زیر آینه‌هایش، می‌توان فهمید که سایپا اصرار دارد تا کوییک را در سگمنت کراس‌اوورهای کوچک قرار دهد و آن را با H30 Cross رقیب کند. همچنین استفاده از جعبه‌دنده CVT آن هم روی محصولی داخلی، اتفاقی بزرگ در بازار خودروهای اقتصادی کشورمان محسوب می‌شود. تجهیزات کوییک همان تجهیزات تیبا هاچ‌بک است به‌علاوه چندین ویژگی جدید مانند: نمایشگر لمسی با دوربین و نویگیشن، استارت دکمه‌ای و فرمان اسپرت با دکمه‌های کنترلی.

البته کوییک آر با نام کوییک دو رنگ نیز شناخته می‌شود. شاید این خودرو محبوب دل خیلی‌ها نباشد اما در طرح‌های پیش فروش، یک خودرو پر طرفدار است. کیفیت ساخت این خودرو چندان مطلوب نیست اما هزینه نگهداری بسیار پایینی دارد. کوییک‌ یک جورهایی جایگزین تیبا به حساب می‌آمد. در ابتدای عرضه کوییک، انتقادهایی به طراحی آن وارد شد و برخی به‌دلیل عدم هماهنگی فرم تخم مرغی بدنه با شکستگی‌های خشن دماغه، چهره کوییک را مقداری ناهماهنگ می‌دانستند؛ اما گذر زمان ثابت کرد که طرفداران این طراحی بیشتر از مخالفانش هستند، به‌خصوص که در این رده قیمتی هیچ خودرو جذاب و خوش قیافه‌ای نداریم که یارای رقابت با ظاهر نسبتاً جدید محصول سایپا را داشته باشد. در واقع ارزان‌ترین خودرو جذاب بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ است که آن هم در رده قیمتی متفاوتی از تیپ پایه کوییک قرار می‌گیرد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵/ قیمت ۳۵۵ میلیون تومان
یکی دیگر از بهترین خودروهای ایرانی برای خرید پژو ۲۰۶ است. پژو ۲۰۶ سال‌هاست که روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد. این خودرو در تیپ‌های مختلفی تولید شده، اما با کیفیت‌ترین تیپ این خودرو که ارزش خرید دارد، تیپ ۵ آن است. تا چند سال پیش برای ساخت تیپ ۵ از قطعات فرانسوی استفاده می‌شد اما حالا کیفیت قطعات به شدت افت کرده است. پس اگر طالب خرید پژو ۲۰۶ هستید، نسخه‌های قدیمی‌تر مطمئن‌تر هستند.پژو ۲۰۶ تیپ ۵ خودروی زیبایی است. طراحی ظاهری این خودرو هنوز هم قدیمی نشده و هنوز طرفداران خودش را دارد که کم هم نیستند. وقتی کسی سؤال می‌کند ماشین ایرانی چی بخرم؟ یکی از جواب‌ها حتماً پژو ۲۰۶ است.این خودرو ترمزهایی مطمئن، شتابی خوب و مصرف سوختی مناسب دارد.

اگر با فضای محدود داخل کابین و عایق بندی نسبتاً ضعیف این خودرو و امکانات بسیار کم رفاهی آن مشکلی نداشته باشید، می‌توانید سواری لذت بخش و پر هیجانی را با پژو ۲۰۶ تجربه کنید.بزرگ‌ترین حسن این خودرو این است که مانند پول نقد در بازار عمل می‌کند و همیشه خریدار دارد. همین موارد است که ۲۰۶ را به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید خودروی ایرانی تبدیل می‌کند و البته زیباترین ماشین ایرانی.البته پژو۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ از نظر امکانات تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. تیپ ۵ پژو ۲۰۶ با موتور ۱.۶ لیتری یکی از خودروهای پر فروش است. ظاهر جذاب و جوان پسندانه این خودرو سبب شده که محبوبیت آن در بین جوانان ادامه دار باشد. ایران خودرو در سال ۹۸ اقدام به حذف سنسور دنده عقب و CDخور سیستم صوتی از روی این خودرو کرد.

رانا پلاس / قیمت ۳۰۰ میلیون تومان
ایران خودرو در هشتمین سال عرضه رانا، نسخه جدید این خودرو را با نام «رانا پلاس» معرفی کرد؛ خودرویی که هرچند در زمستان ۹۸ برای اولین‌بار رونمایی شد اما از پاییز ۱۳۹۹ به‌دست مشتریان رسید. رانا پلاس با اینکه فیس‌لیفت رانا محسوب می‌شود اما بهتر است آن‌را نسخه ارتقایافته رانا بدانیم چراکه هم استاندارد آلایندگی موتورش بهتر شده، هم به امکانات بیشتری مجهز شده و هم اینکه، چندین تغییر ظاهری را تجربه کرده است. به‌عنوان مثال گرافیک چراغ‌های جلو و عقب تغییر کرده و به دی‌لایت نئونی مجهز شده‌اند. همچنین قاب آینه‌ها تغییر کرده و حالا راهنمای LED هم دارند. همرنگ‌شدن دستگیره‌ها و زه‌جانبی با رنگ بدنه، طرح جدید جلوپنجره و تغییر قالپاق‌ها از دیگر ویژگی‌های جدید رانا پلاس هستند.

اما در کابین رانا پلاس، حجم تغییرات بسیار بیشتر است؛ اولین چیزی که در کابین جلب توجه می‌کند، استفاده از همان فرمانی است که قبلا در پژو ۲۰۷ سری جدید دیده بودیم. این فرمان جدید، که دکمه‌های کنترلی (برای سیستم صوتی و کروز کنترل) روی آن وجود دارد، در قسمت پایینی دارای روکش نقره‌ای رنگی است تا حس اسپرت بیشتری به راننده القا شود. طرح جدید رودری‌ها، صندلی‌های جدید (مشابه ۲۰۷) با روکش جدید، صفحه کیلومتر جدید، دسته راهنما و دسته برف پاک کن جدید (مشابه ۲۰۶) و همچنین رادیوپخش جدید (بدون سی دی پلیر) با بلوتوث ازجمله تغییرات مهم در کابین خودروست. در قسمت فنی، ارتقا آلایندگی موتور به استاندارد یورو۵، تنها حرف جدید رانا پلاس است ولی با این حال، ایران خودرو چند تغییر مختصر دیگر را هم انجام داده مانند بهبود مقاومت فن رادیاتور، عایق جدید کاپوت برای کاهش صدا و بهبود ایربگ‌های جلو.

رنو ساندرو اتوماتیک/مدل ۹۸/ قیمت ۶۷۰ میلیون تومان
ساندرو اتوماتیک یکی دیگر از محصولات رنو در بازار کشورمان است که برخی از صاحبانش از آن به عنوان یکی از بهترین ماشین‌های ایرانی برای خرید یاد می‌کنند.ساندرو اتوماتیک هم بر پایه خودروی ال ۹۰ طراحی شده و از نظر فنی هم شباهت‌های زیادی به این خودرو دارد. رنو ساندرو نیز مانند تندر ۹۰ از لحاظ آپشن‌ها و امکانات خودروی فقیری محسوب می‌شود، اما این خودرو مزایایی هم نسبت به ال ۹۰ دارد.

برخلاف طراحی تندر ۹۰، رنو ساندرو خودرویی هاچ‌بک است که حال و هوای اسپرت دارد که این اسپرت بودن در نسخه استپ‌وی آن بیشتر هم به چشم می‌آید.رنو ساندرو اتوماتیک خودرویی ۴ سیلندر است که توان تولید قدرتی معادل ۱۰۵ اسب بخار را دارد. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرم‌کن، چراغ مه‌شکن جلو و قفل مرکزی به همراه کنترل از راه دور اشاره کرد.نسخه اتوماتیک رنو ساندرو در بین خودروهای ایرانی یکی از گیربکس‌های اتومات را دارد که رانندگی با آن را در میان این نوع تولیدات لذت‌بخش‌تر می‌کند. در هر صورت اگر به دنبال خرید بهترین ماشین ایرانی هستید، بد نیست به رنو ساندرو اتوماتیک نیز نیم نگاهی داشته باشید.

کدخبر: ۴۶۴۷۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر