کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۷۹۷۹
تاریخ خبر:

محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین موتورسیکلت‌های کلاس اسکوتر

روزنامه هفت صبح،‌ سیدمحمدرضا دادگستر| این روزها بیش از هر وقت دیگری در خیابان‌ها اسکوتر می‌بینیم. با ورود موتورسیکلت‌های طرح اسکوتر متنوع و جذاب با هر بودجه‌ای دیگر دوره تسلط بلامنازع موتورسیکلت‌های طرح هوندا ۱۲۵ بر خیابان‌ها گذشته و مشتریان زیادی به دلیل جذابیت این موتورها به سراغ‌شان می‌روند. برای کنترل اسکوتر فقط به دست‌های‌تان نیاز دارید.

در واقع اهرم تعویض دنده پایی، جای خود را به یک گیربکس اتوماتیک CVT داده و پدال ترمز پایی هم به روی دسته انتقال یافته است. سواری اسکوترها به دلیل زین بزرگ و پهن آنها لذت‌بخش است و اگر به محفظه‌ای برای حمل اشیا و خریدهایتان نیاز دارید می‌توانید به راحتی زین را بالا داده و از فضای زیر آن استفاده کنید‌ اما از بین اسکوترهای داخلی و خارجی بهتر است سراغ کدام بروید؟ در این گزارش چند مدل نسبتاً محبوب و پرفروش بازار را بررسی کرده‌ایم که اگر می‌خواهید اسکوتر بخرید، بد نیست به آنها هم فکر کنید.

۷۹ میلیون تومان / هوندا کلیک ۱۵۰ - مدل ۱۴۰۰


کلیک هوندایی است که چندان هوندای اصیل نیست! یعنی نباید فکر کنید با یک هوندای ژاپنی طرفید بلکه کلیک تولید تایلند است‌ اما با این حال یکی از پرطرفدارترین اسکوترهای بازار است که با طراحی خشن و تندوتیز خود در کنار ترکیب رنگ‌های جذابش توانسته فروش بالایی را تجربه کند. نسبت به اسکوترهای دیگر زین کلیک چندان راحت نیست و احتمالاً خشکی سیستم تعلیق هم اذیت‌تان کند اما سواری آن بی‌صدا و بدون لرزش است. کلیک از نظر شتاب و سرعت بالا نیز اسکوتری خوشنام است و با آن به راحتی از سرعت ۱۲۰ کیلومتر هم رد می‌شوید. از معایب این اسکوتر تایلندی می‌توان به استهلاک بالای قطعات و گرانی آنها اشاره کرد. تاب برداشتن زین کلیک مشکلی معمول در این اسکوتر است. استارت-استاپ و سنسور جک از آپشن‌های خوب هوندا کلیک هستند. جالب است بدانید قیمت کلیک با توجه به رنگ‌بندی آن فرق می‌کند.

قدرت: ۱۶٫۷ اسب بخار
گشتاور: ۱۲٫۸ نیوتن‌متر
گیربکس: ۵ سرعته اتوماتیک
حجم مخزن سوخت: ۶ لیتر
وزن: ۱۱۰ کیلوگرم
حجم موتور: ۱۵۰ سی سی


۵۳ میلیون / اس وای ام گلکسی J200 - مدل ۱۴۰۰


برند تایوانی اس وای ام در دنیای موتورسیکلت برند شناخته‌شده‌ای است. مدل گلکسی J200 که با طراحی متمایز و برگرفته از موتورسیکلت‌های ریسش شناخته می‌شود، موتور کم‌دردسری برای استفاده روزمره دارد. این مدل مزیت‌های وسپا را حفظ و نقطه ضعف اساسی آن را با به‌کارگیری رینگ ۱۴ اینچی آلیاژی و لاستیک بدون تیوب برطرف کرده. به‌رغم استفاده از سیستم دوگانه در فنربندی عقب این موتورسیکلت سواری آن خشک‌تر از رقبایی همچون کلیک است و جلوبندی ضعیف آن هم باعث می‌شود تا احتمال تاب برداشتن دیسک جلو افزایش پیدا کند. برخلاف ظاهر J200 مانورپذیری آن خوب است و اگر انتظار بالایی از این تایوانی خوش‌قیمت نداشته باشید از چابکی‌اش هم لذت خواهید برد. سری سفارش اروپای این موتورسیکلت از موتوری پیشرفته‌تر از موتور هوای خنک و همچنین ترمز ABS بهره می‌برد که در مدل حاضر در بازار ایران خبری از آنها نیست.

قدرت: ۱۱٫۸ اسب بخار
گشتاور: ۱۲٫۲ نیوتن متر
گیربکس: اتوماتیک CVT
حجم مخزن سوخت: ۷٫۵ لیتر
وزن: ۱۳۴ کیلوگرم
حجم موتور: ۱۷۰ سی سی

۳۲ میلیون / دینو کاوان ۱۲۵ - مدل ۹۹


اگر عاشق وسپا هستید اما بودجه‌تان محدود است، شاید بد نباشد که به سراغ کپی‌های آسیایی آن بروید. یکی از نمونه‌های اقتصادی و کم‌هزینه آنها دینو کاوان است. به منظور کاهش وزن و افزایش بازدهی انجین کاوان، بدنه آن پلاستیکی است که اگرچه به چابکی بیشتر آن منجر شده اما باعث می‌شود تا بدنه زودتر به سروصدا بیفتد و مجبور شوید برای آچارکشی و صداگیری به تعمیرگاه بروید. کیفیت سواری کاوان به لطف فنر تلسکوپی آن راحت و نرم است. یکی از مشکلات اساسی این موتورسیکلت عملکرد بد و ضعیف ترمزهای آن در سرعت‌های بالاست. کاوان موتوری برای ویراژ دادن و تست شتاب نیست و اگر با این دید به سراغ آن می‌روید بهتر است موتورسیکلت دیگری را انتخاب کنید. همچنین اگر اهل موتورسواری با خانواده و دوستان هستید و همراه دارید کاوان موتور خوبی نیست چون با دو سرنشین به پیشرانه آن که در زیر زین نصب شده، فشار وارد و سیستم پردازشگرش دچار قطعی و خرابی می‌شود.

قدرت: ۸ اسب بخار
گشتاور : ۹ نیوتن متر
گیربکس: ۴ سرعته اتوماتیک
حجم مخزن سوخت: ۶٫۵ لیتر
وزن: ۱۰۰ کیلوگرم
حجم موتور: ۱۲۵ سی سی

۴۱ میلیون / بنلی ستا ۱۲۵ - مدل ۹۹


اولین اسکوتر بنلی در ایران از سال ۹۷ تا الان در بازار حضور داشته و به خاطر شباهتش با مدل‌های قدیمی وسپا شهرتی برای خود دست و پا کرده است. بنلی ستا نسبت به رقبا جای پای بیشتری برای راکب و سرنشین دارد اما وضعیت محفظه بار آن اصلاً جالب نیست و به دلیل آنکه نصف فضای زیر زین را باک سوخت اشغال کرده و خبری هم از باکس فابریک نیست، جای زیادی برای حمل بار ندارید. در قیاس با رقبایی همچون کاوان بنلی در شتاب‌گیری عقب می‌ماند و آپشن‌هایی همچون فلاشر راهنما و سنسور جک هم ندارد. انجین این موتورسیکلت فاقد لرزش و صدای اضافی است. شما با بهترین حالت پشت این موتورسیکلت قرار‌‌‌‌ می‌‌گیرید و با چرخاندن دسته گاز به نر‌‌می‌ ‌‌حرکت خود را آغاز خواهید کرد. فنربندی عقب و جلو با کمک‌های روغنی، نرمی خوبی دارد که برای یک رانندگی درون‌شهری مناسب است.

قدرت: ۸ اسب بخار
گشتاور: ۸٫۴ نیوتن متر
گیربکس: اتوماتیک CVT
حجم مخزن سوخت: ۵ لیتر
وزن: ۱۱۵ کیلوگرم
حجم موتور: ۱۲۵ سی‌سی

۴۵ میلیون / تی وای اس ویگو ۱۱۰ - مدل ۹۸


ویگو معروف‌ترین اسکوتر هندی بازار است؛ هم قیمت لوازم یدکی‌اش نسبت به رقبا پایین است و هم هزینه نگهداری چندانی ندارد. معمولاً این اسکوتر به دلیل سواری راحتش که نیاز به مهارت موتورسواری خاصی ندارد به موتورسوارهای تازه‌کار پیشنهاد می‌شود. طراحی این موتورسیکلت به‌رغم گذشت چند سال از حضور آن هنوز هم قابل قبول است اما با این حال باید قبول کرد که به اندازه کلیک آوانگارد نیست و نمی‌توانید احساس سوارشدن بر موتوری خاص را با ویگو داشته باشید. فرمان خوش‌دست، انجین کم‌لرزش و فضای مناسب برای محل قرارگیری پاها باعث می‌شود تا شاهد سواری خوبی از آن باشید. ویگو جزو کم‌مصرف‌ترین اسکوترهای بازار است و به راحتی با چراغ سبز مسافت ۳۰۰ کیلومتری و با چراغ نارنجی مسافت ۱۵۰ کیلومتری را می‌توان با آن طی کرد. به لطف زیربندی اصولی ویگو هندلینگ و چسبندگی آن نیز با نمره خوب امتحانش را پاس می‌کند.

قدرت: ۸ اسب بخار
گشتاور: ۸ نیوتن‌متر
گیربکس: ۴ سرعته اتوماتیک
حجم مخزن سوخت: ۵ لیتر
وزن: ۱۰۸ کیلوگرم
حجم موتور: ۱۱۰ سی سی

۷۹ میلیون / پیاجیو لیبرتی ۱۵۰ - مدل ۹۸


پیاجیو مالک شرکت وسپاست و مدل لیبرتی نیز ارزان‌ترین مدل آن در بازار ایران است. لیبرتی بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون از وسپا اسپرینت و وسپا پریماورا ارزان‌تر است اما از پیشرانه مشترک با آنها استفاده می‌کند که با عملکرد روان، پایداری خوب و لرزش کم شناخته می‌شود. لیبرتی در شتاب‌گیری و حرکت با سرعت زیاد نیز کم نمی‌آورد که مهر تاییدی بر مهندسی ایتالیایی پیشرانه عالی آن است. این موتورسیکلت در دو نسخه معمولی و S وارد بازار ایران شده که تفاوت‌های آنها به برخی جزئیات ظاهری شامل مشکی بودن رینگ‌ها، قطعات تزئینی اطراف دیلایت‌ها، کاور اگزوز، آینه‌ها و دستگیره‌های عقب خلاصه می‌شود. ترمز جلوی پیاجیو لیبرتی ۱۵۰ به کمک سیستم ABS خوب و اطمینان‌بخش عمل می‌کند اما ترمز عقب کاسه‌ای است که انتظارش را نداشتیم. چرخ‌های بزرگ‌تر لیبرتی باعث شده فرمان‌پذیری و چسبندگی آن در پیچ‌ها از موتورهای وسپا نیز بهتر باشد.

قدرت: ۱۲٫۹ اسب بخار
گشتاور: ۱۳ نیوتن‌متر
گیربکس: CVT اتوماتیک
حجم مخزن سوخت: ۶ لیتر
وزن: ۱۲۱ کیلوگرم
حجم موتور: ۱۵۰ سی سی

۴۰ میلیون / همتاز RS150 - مدل ۹۹


اگر به دنبال خرید اسکوتری داخلی هستید که هم قیمتش معقول باشد و هم خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشد، همتاز RS150 گزینه خوبی به نظر می‌رسد. این موتورسیکلت که کپی وسپا پریماورا محسوب می‌شود در ۱۸ رنگ مختلف قابل خریداری است. فضای این موتور هم برای سرنشینان و هم برای حمل بار مناسب است و امکان سفارش دو نوع ترک‌بند را هم خواهید داشت: نوع اول این ترک‌بند صرفاً جنبه تزئینی دارد اما نوع دوم برای حمل وسایل مختلف طراحی شده است. همچنین شما می‌توانید باکس عقب فابریک همتاز را هم ‌ روی موتور سفارش دهید که همرنگ با بدنه به خریدار تحویل داده می‌شود. در کنار این باکس، طلق جلو نیز برای ایجاد شباهت هرچه بیشتر به وسپا، روی همتاز RS150 قابل سفارش است. زین این موتورسیکلت طراحی شکیلی دارد و با لایه زیبایی از دوخت چرم، روکش شده است. خوشبختانه باکس داشبورد هم برخلاف بسیاری از طرح وسپاها در پشت فلاپ جلو وجود دارد.

قدرت: ۹٫۳ اسب بخار
گشتاور: ۹٫۸ نیوتن‌متر
گیربکس: CVT اتوماتیک
حجم مخزن سوخت: ۶ لیتر
وزن: ۱۰۱ کیلوگرم
حجم موتور: ۱۵۰ سی سی

۶۴ میلیون: وسپا SXL - مدل ۹۸


در بین موتورسیکلت‌های وسپا ترجیح دادیم به سراغ ارزان‌قیمت‌ترین نمونه آن در ایران برویم که رقیب اصلی هوندا کلیک هم محسوب می‌شود و از سال ۹۳ توسط کبیر موتور وارد بازار ایران شده است. اس ایکس ال برخلاف آنکه در نگاه اول ناامیدتان می‌کند اسکوتری پرقدرت با مانورپذیری عالی است. این موتورسیکلت علاوه بر زین نرمی که دارد همچون دیگر وسپاها از فضای پا و زانوی خوبی بهره می‌برد که باعث می‌شود ابایی از طی کردن مسیرهای طولانی‌مدت با SXL نداشته باشید. هنگام رانندگی با آن از هماهنگی خوب پیشرانه و گیربکس CVT لذت خواهید برد؛ پیشرانه‌ای که حتی در سرعت‌های بالا هم کم‌ارزش و کم‌صداست. مهم‌ترین نقاط ضعف وسپا SXL در برابر هوندا کلیک عبارتند از سواری معمولی و بدون چاشنی هیجان، ظاهر غیراسپرت و البته خدمات پس از فروش گران‌قیمت. با این حال ارزان‌قیمت ‌بودن SXL نسبت به دیگر مدل‌های وسپا باعث نشده که کیفیت تحسین‌برانگیز این ایتالیایی کهنه‌کار صنعت موتورسیکلت خدشه‌دار شود و استهلاک SXL نیز مانند بقیه مدل‌های وسپا پایین است.

قدرت: ۱۰٫۲ اسب بخار
گشتاور: ۱۱ نیوتن‌متر
گیربکس: CVT اتوماتیک
حجم مخزن سوخت: ۷٫۵ لیتر
وزن: ۱۲۰ کیلوگرم
حجم موتور: ۱۵۰ سی سی

کدخبر: ۴۰۷۹۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر