کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۳۴۶۴
تاریخ خبر:

محبوب‌ترین برند موبایل در بازار ایران

روزنامه هفت صبح | گمرک ایران اطلاعات جدیدی درباره روند واردات گوشی موبایل به کشور در سال گذشته منتشر کرده است. این اطلاعات نشان می‌دهند بیش از ١۴میلیون دستگاه گوشی موبایل به روش تجاری و مسافری در سال گذشته به ایران وارد شده که ۲۱درصد آنها گوشی‌های آیفون بوده‌اند.

ارزان‌ترین گوشی حال حاضر اپل یعنی iPhone SE 2020 حدود ۱۵ تا ۱۸میلیون تومان فروخته می‌شود و ارزش نمونه‌های جدیدترین و گران‌تر مثل آیفون ۱۲ نسخه پرومکس با حافظه‌ ۵۱۲گیگابایت به ۵۷میلیون تومان می‌رسد.آمارهای گمرک نشان می‌‌دهد در طول ۱۲ماهه سال گذشته حدود ۱۳میلیون و ۴۹۲ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش بیش از دو میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار با استفاده از رویه تجاری وارد کشور شده است.

این عدد نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۲۰درصد از نظر تعداد و حدود ۷۰درصد از نظر ارزش رشد کرده است.اگر روی همان تعداد تمرکز کنیم میزان واردات گوشی تلفن همراه در سال گذشته حدود دو میلیون و ۲۵۰هزار دستگاه بیشتر شده چون در سال ۱۳۹۸ تعداد موبایل‌های وارد شده به کشور ۱۱میلیون و ۲۴۴هزار دستگاه بوده است.

موضوع مهم دیگر که در گزارش گمرک به چشم می‌خورد متوسط قیمت هر گوشی موبایل وارداتی در سال گذشته است؛در حالی که سال ۱۳۹۸ متوسط قیمت هر دستگاه گوشی ۱۲۸دلار بوده، در سال ۹۹ متوسط قیمت هر گوشی موبایل وارداتی با افزایش حدود ۵۲دلاری به حدود ۱۸۰دلار رسیده است.

یعنی با درنظر گرفتن دلار ۲۵هزار تومانی و ۱۲درصد مالیات و عوارض گمرکی هر گوشی وارداتی حدود پنج میلیون تومان ارزش دارد. بیشترین واردات گوشی موبایل برحسب تعداد دستگاه در سال گذشته مربوط به دی‌ماه با یک میلیون و ۷۶۰هزار دستگاه، اسفند یک میلیون و ۶۶۸هزار دستگاه و تیرماه با یک میلیون و ۶۶۷هزار دستگاه بوده است.

کمترین میزان واردات گوشی تلفن همراه نیز به فروردین‌ماه با ۳۱۷هزار دستگاه اختصاص دارد. بیشترین واردات گوشی تلفن همراه از کشور امارات متحده عربی و چین انجام شده است.سهم برند سامسونگ از کل ارزش گوشی‌های وارداتی سال گذشته ۴۴درصد، شیائومی ۲۵درصد، اپل ۲۱درصد، هوآوی شش درصد، نوکیا دو درصد و سایر گوشی‌ها دو درصد بوده است.

از نظر تعداد هم سامسونگ با ۴۴درصد بیشترین سهم را در اختیار دارد، سهم شیائومی به ۲۴درصد، اپل چهار درصد، هوآوی هفت درصد، نوکیا ۱۴درصد و سایر برندها به شش درصد می‌رسد.ردپای میزان محبوبیت هر برند را باید در آمار مربوط به گوشی‌های فروخته شده هم جست‌وجو کرد. آمارهای گمرک می‌گوید از کل گوشی‌های وارداتی که پارسال به‌فروش رفتند سهم سامسونگ به ۵۳درصد می‌رسد.سهم شیائومی ۲۸درصد، سهم هوآوی شش درصد، سهم اپل شش درصد، سهم نوکیا پنج درصد و سهم سایر برندها هم دو درصد بوده است.

کدخبر: ۳۸۳۴۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر