کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۵۱۷۱
تاریخ خبر:

محافظه‌کاران آمریکایی به‌دنبال تسلط کلیسا بر‌‌دولت‌؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | قاضی کلارنس توماس، قاضی سیاه‌پوست و محافظه‌کار دیوان‌عالی و یکی از آن ۶ نفر جنجالی است که چند روز پیش به لغو و ممنوعیت قانون رو در مقابل وید و سقط جنین در آمریکا رای داد. قاضی توماس به داشتن افکار محافظه‌کار مشهور است و بهشتی که او در سر می‌پروارند بازگشت به دورانی است که در کشورهای مسیحی، کلیساها و روحانیون بر مردم حکومت می‌کردند.

توماس در واکنش به انتقادات و اعتراضات سراسری به رای جنجالی دیوان‌عالی مبنی بر ممنوعیت سقط جنین، برای مخالفان و منتقدان دیوان‌عالی خط و نشان کشید و تصریح کرد که این تازه شروع ماجراست و دیوان عالی باید در همه قوانین ضاله مشابه مانند حق پیشگیری از بارداری، روابط جنسی توافقی و نیز ازدواج همجنسگرایان بازنگری کند.

از سویی دیگر آمریکایی‌ها این تهدید توماس را نه تهدیدی برای ترساندن مخالفان بلکه تهدیدی که به زودی به عمل تبدیل خواهد شد انگار کردند و در اقدامی عاجل برای استیضاح او و اخراجش از دیوان‌عالی امضا جمع کردند. شمار افرادی که تاکنون خواهان استیضاح قاضی توماس شدند به بیش از ۷۰۰ هزار نفر رسیده است. البته قاضی توماس و همقطارانش هم بیکار ننشسته‌اند و طی همین چند روز دو مصوبه جنجالی دیگر داشتند که یکی برای ضرب شست نشان دادن به بایدن و دیگری برای فشار مضاعف بر مردم و بستن دهان منتقدان بود و نشان می‌دهد دیوان‌عالی شمشیر را از رو بسته است و قصد عقب‌نشینی ندارد.

مصوبه‌ اخیر دیوان‌عالی با ۶ رای موافق در برابر ۳ رای مخالف، یک مصوبه زیست‌محیطی بود که بر اساس آن سازمان حفاظت از محیط‌زیست آمریکا حقی برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوزاندن زغال‌سنگ در نیروگاه‌ها ندارد. گفتنی است آمریکا بیشترین سهم را در آلوده کردن زمین داشته است و به همین دلیل نقش سازمان حفاظت از محیط‌زیست آمریکا برای حفاظت و حراست از آینده جهان در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما به بالاترین حد خود در تاریخ آمریکا رسیده بود و این سازمان به طور عملی با افرادی متمول و البته محافظه‌کاری که صاحبان معادن یا پالایشگاه‌های نفتی و گازی بودند و اعتقادی به رعایت استانداردهای بین‌المللی و محیط زیستی نداشتند وارد نزاع شده بود.

از این‌رو یکی از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ در رقابت‌های ۲۰۱۶، کاهش اختیارات این سازمان و خروج از توافق‌های بین‌المللی مانند معاهده پاریس بود. در مقابل یکی از تعهدات جو بایدن به حامیانش بازگرداندن قدرت به سازمان حفاظت از محیط‌زیست و بازگشت به معاهده‌های بین‌المللی مانند توافق پاریس بود که ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش از آن‌ها خارج شده بود. حالا با این مصوبه دیوان‌عالی هرچه بایدن و همکارانش در این مدت رشته بودند پنبه شد.

در پرونده‌ای دیگر، جوزف کندی، مربی فوتبال دبیرستانی بود که در سال ۲۰۱۵ و پس از به جا آوردن نماز مسیحی در کنار زمین فوتبال از کار اخراج شد. کندی در اعتراض به این رفتار به دادگاه مراجعه و از مدیران مدرسه شکایت کرده بود. حالا دیوان عالی با رای به نفع جوزف کندی، حقوق مربوط به امور و مناسک مذهبی در ساعات کاری کارمندان را افزایش داد.

متن این حکم را قاضی نیل گرساچ از دوستان و همراهان قاضی توماس تهیه و در متن آن تاکید کرده است که نماز و نیایش این مربی در کنار زمین و سخنرانی‌های او برای دانش‌آموزان مبنی بر حقانیت مسیح و تبلیغ دین مسیحیت، تحمیل دین به دانش‌آموزان و کودکان به شمار نمی‌رود و در اصل در راستای تامین آزادی بیان مذهبی است. این قضات می‌گویند احترام به بیانات مذهبی در یک جمهوری آزاد، ضروری است و با این دست اقدامات خود سعی دارند فاصله بین دولت و کلیسا را کمتر کنند.

حامیان این تفکر نیز دست به کار شدند و برای مثال مایک پنس، معاون دونالد ترامپ که یکی از گزینه‌های اصلی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ است از این مصوبه دیوان‌عالی به وجد آمد و این روز را روز پیروزی آزادی‌های مذهبی نامید و با حمایت همه جانبه از مسیری که دیوان‌عالی در پیش گرفته است اظهار امیدواری کرد که این رویه ادامه پیدا کند.

لارن بوبرت، نماینده نزدیک به ترامپ در مجلس نمایندگان نیز اعلام کرد که طاقتش طاق و از جدایی کلیسا و دولت خسته شده است و هرچه زودتر باید شرایطی فراهم شود که کلیسا، دولت را هدایت کند‌. تعدادی از فعالان سیاسی و اجتماعی نیز به سخنرانی و تهییج مردم برای حمایت از نامزدهای محافظه‌کار که موافق افزایش نقش دین و مذهب در ساختار رسمی هستند و رای به آن‌ها در انتخابات پیش‌روی کنگره پرداختند.

در ادامه زمزمه‌هایی در مورد مصوبه بعدی دیوان‌عالی به گوش می‌رسد که در آن سفر زنان باردار با هدف سقط جنین به کانادا یا ایالت‌هایی مانند نیویورک که سقط جنین در آن‌ها آزاد است جرم‌انگاری شود. اینطور که پیداست این رشته سر دراز دارد و دیوان‌عالی به طور مشخصی وارد عرصه سیاسی شده است و سعی دارد تا در یک پیمان نانوشته با فرشته‌های جمهوری‌خواه، دیوهای دموکرات را از میدان به در کند و قدرت از دست رفته کلیسا و نهاد دین را به ساختار رسمی بازگرداند.

کدخبر: ۴۶۵۱۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر