کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۵۰۷۱
تاریخ خبر:

مجیدی می‌ماند؟ می‌رود؟ چه کسی جایگزین او می‌شود؟

روزنامه هفت صبح | خوشبین‌ترین هواداران استقلال هم پس از صعود این تیم از گروه مرگ لیگ قهرمانان آسیا پیش‌بینی نمی‌کردند باشگاه‌شان به این روز بیفتد. این روزها در استقلال همه به‌هم می‌پرند. همه اسکرین‌شات رو می‌کنند. همه علیه هم مصاحبه می‌کنند و پست و استوری می‌گذارند. پیشکسوتان هم مواضع خاص خودشان را دارند و در ‌ جبهه‌های مختلف قرار گرفته‌اند. در این میان این «استقلال» است که تنها مانده است. هیچ کس به فکر نام و اعتبار و حیثیت و سرنوشت این تیم نیست و فقط هواداران هستند که نگران هستند که خب اینجور جاها از آنها کاری برنمی‌آید. آنها فقط وقتی به درد می‌خورند که باشگاه شماره حساب اعلام کند، وگرنه به قول جناب مظلومی، اگر قرار به انجام کاری یا تغییری باشد، مدیران و مسئولان باشگاه از هیچ کس ترسی ندارند.

اراده برای حذف مجیدی
بعد از بازگشت کاروان استقلال از عربستان، دو مدیر این تیم یعنی احمد مددی و اصغر ملکیان در مصاحبه‌هایی جداگانه به صراحت اعلام کردند که عملکرد فرهاد مجیدی بررسی خواهد شد تا تکلیف ادامه یا قطع همکاری با او روشن شود. البته که در پایان فصل، این حق مدیران باشگاه استقلال است که درباره سرمربی تیم تصمیم درستی بگیرند‌ اما سوال این است که عملکرد مجیدی واقعا اینقدر ابهام‌برانگیز بوده که نیاز به بررسی داشته ‌ و احتمال قطع همکاری با او هم وجود داشته باشد؟

واقعا مجیدی سه جام را از دست داد؟
هم ملکیان و هم مددی تلویحا اعلام کرده‌اند ‌ فرهاد مجیدی در این مدت سه جام را از دست داده و هواداران از عملکرد او راضی نیستند و جام می‌خواهند‌ اما این ادعای مدیران استقلال درست است؟ استقلال در نیم‌فصل اول با محمود فکری از نظر نتیجه‌گیری روند بدی را طی نمی‌کرد اما کاملا مشخص بود که خبری از قهرمانی نیست و تیم سیر نزولی دارد و با فکری قطعا به رده‌های میانی جدول سقوط خواهد کرد. با آمدن مجیدی، استقلال در نهایت در رده سوم ایستاد.

در واقع استقلال از همان نیم‌فصل امیدی به قهرمانی در لیگ برتر نداشت و مجیدی نه‌تنها چیزی را از دست نداد، بلکه در اواخر فصل نتایج فوق‌العاده‌ای گرفت و چندین برد متوالی کسب کرد. در لیگ قهرمانان آسیا هم صعود از گروه مرگ با هدایت فرهاد مجیدی انجام شد و در همان مقطع هم مدیران باشگاه از این صعود به عنوان افتخاری بزرگ یاد کردند و البته که بخش بزرگی از این افتخار را به نام خود سند زدند‌ اما بعد از پایان فصل و فجایعی که در فصل نقل و انتقالات برای استقلال رخ داد و تضعیف تیم را به همراه داشت و در حالی که همزمان اخبار تقویت تیم الهلال و شرایط عالی این تیم منتشر می‌شد، همه می‌دانستند که استقلال شانس چندانی برای پیروزی مقابل این تیم نخواهد داشت.

در نهایت هم استقلال با تیمی که به شدت تضعیف شده بود و چند بازیکنش برای اولین بار در ترکیب تیم قرار می‌گرفتند، نمایش خوبی مقابل الهلال داشت و اگرچه حذف شد اما هوادارانش را راضی کرد. شاید تنها نمره منفی کارنامه فرهاد مجیدی، شکست در فینال جام حذفی است که نباید آن را نادیده گرفت اما نباید به خاطر آن کارنامه او را زیر سوال برد و از آن به عنوان بهانه‌ای برای پایان همکاری با او استفاده کرد.

مجیدی هنوز بهترین گزینه است
با اتفاقاتی که در چند روز اخیر رخ داده، احتمال پایان همکاری مجیدی با استقلال به شدت قوت گرفته ‌ اما سوال این است که آیا این کار به سود استقلال است؟ مجیدی برای اولین بار، استقلال را با نظر خودش بسته و مسئولیت نتایج تیم در فصل آینده به طور کامل برعهده خود اوست. ضمن اینکه گابریل پین هم به تازگی با نظر مجیدی به کادر فنی استقلال اضافه شده است.

بنابراین بهتر است مدیران استقلال تصمیمی عاقلانه بگیرند و با ادامه دادن همکاری با مجیدی، تکلیف او و باشگاه استقلال و هواداران را یک بار برای همیشه مشخص کنند. در این راه، البته باید اختلافات شخصی و بچگانه دو طرف هم کنار گذاشته شود تا تیم در فضایی آرام و بدون حاشیه آماده شود‌ اما اگر این همکاری به هر دلیلی به بن‌بست برسد و مجیدی برود، نیمکت استقلال به چه کسی خواهد رسید؟

نکونام با این مدیران کار می‌کند؟
اولین گزینه جانشینی فرهاد مجیدی کسی نیست جز جواد نکونام. او از فولاد جدا شده و تیم ندارد و علاوه بر استقلال، می‌تواند گزینه جانشینی خیلی از مربیان در همین هفته‌های ابتدایی هم باشد اما قطعا اولویت او کار در تیمی مثل استقلال است. ولی مشکل اینجاست که نکونام با هر مدیری کار نمی‌کند و با هر شرایطی نمی‌سازد. او نشان داده که فقط با مدیران مستقل و کاربلد کار می‌کند و خب اصولا پای اینگونه افراد به باشگاهی مثل استقلال باز نمی‌شود. بنابراین اگرچه نکونام بهترین گزینه برای جانشینی مجیدی است اما کار کردن با او اصلا ساده نیست و می‌تواند خیلی زود به بن‌بست برسد.

گزینه دیگری نیست؟
با وجود مربیان پرتعداد استقلالی در فوتبال ایران، واقعیت این است که تقریبا هیچ کدام آنها در حال حاضر توان فنی و ذهنی و بار علمی لازم برای نشستن روی نیمکت استقلال را ندارند. بزرگ‌ترین آنها مثل منصوریان و فکری هم امتحان پس داده‌اند و امیر قلعه‌نویی هم فعلا با گل‌گهر قرارداد دارد، هرچند خیلی‌ها معتقدند دوره او هم گذشته است. با این اوصاف به نظر می‌رسد استقلال یا باید با مجیدی به شکلی مسالمت‌آمیز ادامه دهد، یا باید شرایط را برای یکی مثل نکونام فراهم کند ‌ یا یک بار دیگر رو به جذب سرمربی خارجی بیاورد.

کدخبر: ۴۱۵۰۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر