کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۲۸۹۳
تاریخ خبر:

مجری مشهور رقم زد؛ اتحاد اعراب علیه لبنان

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: جرج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان تبدیل به چهره مشکل‌ساز در جهان عرب شده که حالا همه از این مرد خوش‌چهره لبنانی حرف می‌زنند. او که روزگاری یک خبرنگار حرفه‌ای و مجری‌ای مشهور بود، اخیرا مسئولیت خطیرتری در دولت نجیب میقاتی برعهده گرفته است. اما هنوز هم صراحت لهجه‌اش را حفظ کرده و همین صراحت هم کار دست بیروت داده است.

ماجرا از آنجا شروع شد که جورج قرداحی چند ماه پیش و پیش از آنکه به وزارت برسد، در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود شبه‌نظامیان حوثی از خود دفاع می‌کنند و جنگ یمن «بیهوده» است. او همچنین یادآور شده بود که اگر حملات پهپادی حوثی‌ها دیده می‌شود، باید نگاهی هم به حملات ائتلاف سعودی به مردم و خانه‌هایشان، روستاهایشان و حتی تشییع جنازه‌هایشان انداخت.

دو: او روز چهارشنبه گفت «نظرات شخصی» خود را قبل از اینکه وزیر شود بیان کرده و اکنون به‌عنوان یک عضو کابینه، به سیاست‌های رسمی دولت لبنان متعهد است. این حرف‌های وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در حالی بار دیگر مورد توجه قرار گرفته که نجیب میقانی نخست وزیر این کشور، گفته بود قبله او در زمینه سیاسی عربستان است و شبکه الجزیره با پخش این گفته‌ها وضعیت عجیبی برای دولت بی‌ثبات بیروت رقم زد.

سه: دو روز بعد از آنکه قرداحی تلویحا تاکید کرده که چه رویکردی نسبت به فعالیت‌های عربستان در یمن دارد، عربستان سفیر لبنان را اخراج کرد و گفت که فقط دو روز فرصت دارد تا ریاض را ترک کند. سعودی‌ها همزمان هر نوع واردت را از این کشور ممنوع کردند. همزمان با سعودی‌ها بحرین هم تصمیم مشابهی گرفت و بعد کویت هم به قافله پیوست. عربستان همچنین سفر شهروندان خود به لبنان را نیز ممنوع کرده و سفیر خود را از بیروت فراخوانده است. بهار گذشته، عربستان سعودی ورود میوه و سبزیجات از لبنان به این کشور یا عبور از آن را ممنوع ساخت و اعلام کرد که «این محموله‌ها به‌طور فزآینده‌ای برای قاچاق مواد مخدر استفاده می‌شد.» این کشور حالا بهانه مشابه آورده است.

چهار: شورای همکاری‌های خلیج‌فارس هم بیکار ننشست و سخنان وزیر اطلاع‌رسانی لبنان را به‌شدت محکوم کرد. در ریاض وزیرخارجه عربستان روز جمعه تلویحا قرداحی را بازوی حزب‌الله خواند و نیروهای نزدیک به عربستان در لبنان خواستار استعفای این چهره مشهور جهان عرب شدند.

پنج: جورج قرداحی در واکنش به اقدامات عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گفته است که از سمت خود استعفا نمی‌کند و حاضر به عذرخواهی نسبت به این اظهارات نیست. او البته این شجاعت خود را از حمایت‌هایی می‌گیرد که در شبکه‌های اجتماعی از این چهره شده است. جنایات عربستان در یمن و جنگ دردناکی که سعودی‌ها باعث و بانی‌اش بوده‌اند، در جهان عرب طرفدار زیادی ندارند و به همین خاطر در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توئیتر وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، حمایت زیادی دریافت کرده است.

شش: لبنان با بحران مالی بسیار فجیعی دست و پنجه نرم می‌کند. به‌تازگی آمارهای جهانی نشان داده‌اند که در صورتی‌که در بیروت همه‌چیز سر جای خودش باشد، ۱۹سال طول خواهد کشید تا شرایط لبنان به وضعیت پیش از ۲۰۱۹ بازگردد. نجیب میقاتی که به‌تازگی مامور تشکیل دولت شده است، حساب ویژه‌ای روی سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در لبنان باز کرده بود و حالا ریاض از همین نقطه ضعف علیه لبنانی‌ها استفاده می‌کند تا آنها را در دوگانه بین انتخاب حزب‌الله یا عربستان قرار دهد. اما از آنجایی که ریاض در سال‌های اخیر که بیروت با انواع مشکلات رو‌به‌رو بود، حمایتی از خود نشان نداد و تنها به بازی‌های سیاسی دست زد، اعتمادها به شاه و شاهزاده سعودی کاهش شدید یافته است.

هفت: در اردیبهشت ماه سال جاری نیز اظهارات یک مقام لبنانی باعث تنش در روابط بیروت و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شده بود. شربل وهبه، سرپرست وزارت خارجه دولت پیشبرد امور لبنان بعد از اظهارات جنجالی علیه کشورهای عرب خلیج‌فارس و واکنش تند این کشورها در ۲۹ اردیبهشت از مقام خود استعفا کرد. شربل وهبه گفته بود که گروه داعش با حمایت برخی از کشورهای عرب خلیج‌فارس شکل گرفت و این گروه را در منطقه عراق و سوریه مستقر کردند. به نظر می‌رسد که برکناری وهبه به مذاق سعودی‌ها خوش آمده و آنها به‌دنبال تکرار همین روند در مورد قرداحی هستند.

کدخبر: ۴۲۲۸۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر