کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۸۹۸۸
تاریخ خبر:

مجادله علی مطهری با‌وزارت کشور و شورای نگهبان

روزنامه هفت صبح | علی مطهری حتی در روزهای پایان مجلس هم دست بردار نیست و با همان صراحت و البته سماجتی که در روزهای ابتدایی داشت، پیگیر اموراتی است که خود فکر می‌کند اولویت دارد. این اولویت‌ها برای مطهری این روزها ظاهرا در دو بخش تقسیم شده است: انتقاد از وزارت کشور در خصوص وقایع آبان ماه و انتقاد از شورای نگهبان در خصوص ردصلاحیت‌های صورت گرفته در انتخابات مجلس دوره یازدهم.

ریشه ماجرای اول به زمان همان وقایع آبان برمی‌گردد. علی مطهری معتقد بود که رحمانی فضلی مسئول اتفاقاتی است که در آن دوره زمانی افتاده است. این موضوع البته از نظر حقوقی نادرست هم نبود چرا که رحمانی فضلی، رئیس شورای امنیت کشور محسوب می‌شد که در آن زمان مسایل امنیتی کشور را اداره می‌کرد اما از نظر سیاسی، مجموعه تیم وزارت کشور به نوعی «مسئولیت جمعی» معتقد بود. یعنی مسئولیت همه نهادهای من جمله وزارت‌خانه‌های نفت و اطلاعات در دولت و حتی شخص رئیس‌جمهور و شورای عالی امنیت ملی و قس علی هذا.

با این حال، مطهری، یقه رحمانی را چسبید و طرح استیضاح او را به مجلس آورد. طرحی که از همان ابتدا مشخص بود راه به جایی نخواهد برد چرا که طرح را باید هیات رئیسه اعلام وصول کند و در راس هیات رئیسه علی لاریجانی نشسته است که اصلا رحمانی فضلی را او به دولت روحانی آورده است. رحمانی فضلی معاون لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی و قبل‌تر از آن در صداوسیما بود و در زمان ریاست لاریجانی بر مجلس، توانست رئیس دیوان محاسبات شود.

القصه استیضاح به نتیجه نرسید و مطهری در نطق پایانی خود در مجلس که ۱۶ اردیبهشت آن را ایراد کرد به آن ماجرا نیز اشاره کرد. رحمانی فضلی این موضوع را برنتابید و موج پاسخ به مطهری شروع شد. در خود مجلس ذوالنور و کولیوند که نمایندگان عضو شورای امنیت بودند به مطهری پاسخ دادند و البته سامانی سخنگوی وزارت کشور هم پاسخی به او منتشر کرد و همراه با تهدید به شکایت آن را به مجلس هم فرستاد.

مطهری اما دیروز نشان داد که کوتاه نیامده و گفت: «پاسخ وزیر کشور به نطق من درباره مقصر بودن ایشان در حوادث آبان ۹۸ قانع کننده نبود. حرف من این بود که وی به عنوان مسئول اجرای تصمیم سران قوا باید لااقل یک ماه با مردم سخن می‌گفت. ضمنا ادعای از نصاب افتادن امضاهای استیضاح وی نیز واقعیت ندارد.»

دعوای دوم مطهری البته در سطح بالاتری ادامه پیدا کرده است. می‌دانید که مطهری در انتخابات اخیر رد صلاحیت شد و نتوانست شرکت کند. او نسبت به این مسئله انتقادات تندی مطرح کرد و در نهایت در حدود دو هفته اخیر یک دوقطبی تند از سوی او و کدخدایی صورت گرفت که مکررا به هم جواب دادند. برگ آخری که کدخدایی رو کرد این بود که در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق گفت دلیل رد صلاحیت مطهری، مواضع او نبوده است و او از فرصت همراهی خبرنگارها با خود استفاده نکرده است.

صحبت‌هایی که بوی این را می‌داد که ریگی به کفش مطهری است. کیهان از همین موضع استفاده کرد و به مطهری گفت که راستش را بگو! چه چیز باعث شده که رد صلاحیت شوی. مطهری هم در کانال تلگرامی خود باز هم همان روایت خود را که به شورای نگهبان رفته و به دلیل سه اظهارنظر درباره ۹ دی، ابراهیم یزدی و رفع حصر رد صلاحیت شده را تکرار کرد. اما برگ آخر او این بود که نامه‌ای سرگشاده نوشت به رهبر انقلاب و از ایشان خواست که با انتصاب کمیته‌ای، عملکرد شورای نگهبان در زمینه ردصلاحیت‌های این دوره را بررسی کنند.

این نامه البته دیروز خشم روزنامه کیهان را برانگیخته تا جایی که کیهان، علی مطهری را پادوی رسانه‌ای اصلاح‌طلبان نامیده است. موضوعی که حتما از سوی مطهری، پاسخی دریافت خواهد کرد. دیروز خبر آمد که مطهری احتمالا از هفته آینده به جای اشرف بروجردی به کتابخانه ملی خواهد رفت. فارغ از اینکه این اتفاق بیفتد یا نه، به نظر می‌رسد که مجلس یازدهم بدون علی مطهری و البته بدون صراحت و سماجت او، چیزی کم خواهد داشت.

کدخبر: ۳۲۸۹۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر