کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۲۱۴
تاریخ خبر:

مجادله حناچی و قالیباف برسر ‌املاک نجومی

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | پیروز حناچی چهارشنبه هفته پیش در یک مصاحبه تصویری با خبرگزاری ایلنا جمله‌ای گفت که حالا تبدیل به یک مناقشه جدی در سیاست ایران شده. شهردار تهران هنگامی که داشت روند بازپس‌گیری املاک نجومی را توضیح می‌داد اشاره کرد که ملکی به مساحت ۵ یا ۶هزار مترمربع در تقاطع اتوبان شهید همت با اتوبان امام علی (یا شهید صیاد شیرازی) از خانم مشیر (زهرا مشیر الاستخاره همسر محمدباقر قالیباف) پس گرفته شده است.

همینطور ملکی هم از آقای طلایی (مرتضی طلایی عضو پیشین شورای شهر و از مدیران نزدیک به قالیباف)‌ گرفته شده است. او همچنین توضیح داد که«بعضی املاک نجومی سند خورده‌اند و بازپس‌گیری آنها از عهده ما برنمی‌آمد. سیستم قضایی تعقیب کرد و قیمت واقعی خیلی از آنها را گرفتیم.» این اظهارات حناچی با واکنش تند اطرافیان قالیباف مواجه شده که بعضی اصولگرایان مطرح کردن این ادعا را در ارتباط با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ تفسیر کرده‌اند.

نکته عجیب اینکه تقریبا همزمان مصاحبه‌ای هم حناچی با خبرگزاری تسنیم داشته و با تعابیر مثبتی از قالیباف یاد کرده و گفته: «کسی که ۱۲ سال سابقه مدیریت تهران را داشته حضورش در مجلس برای ما و سایر کلانشهرها یک فرصت است.» با این حال شکل‌گیری این مجادله ثابت می‌کند که بحث نامزدی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و شهردار پیشین تهران در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو جدی است. در وهله بعد هم این اتفاقات یک‌بار دیگر ماجرای املاک نجومی را داغ کرده است.

موضوعی که در سال ۹۵ افشا شد و اصل ادعا این بود که در دوران مدیریت قالیباف املاکی در نقاط مختلف تهران با تخفیف‌های ۵۰درصدی و با اقساط تا ۶۰ماه به بعضی مدیران شهرداری تهران واگذار شده است. می‌گوییم ادعا چون از سوی دستگاه قضایی مشخص نشد که این موضوع تا چه حد صحت دارد. البته حناچی در گفت‌وگوی اخیرش گفته بخشی از املاک پس گرفته شده در فهرست املاک نجومی که قبلا منتشر شده بود هم وجود نداشت.

*** واکنش اطرافیان قالیباف
* یک: ناصر امانی، معاون سابق قالیباف در شهرداری تهران ضمن تکذیب اظهارات پیروز حناچی گفته‌:‌ «هیچ ملکی در اختیار شخص خانم دکتر مشیر، همسر دکتر قالیباف نبوده است بلکه مورد ادعایی حناچی جهت امور عام المنفعه در اختیار مجموعه‌ای بوده که همسر دکتر قالیباف هم یکی از اعضای هیات امنای آن مجموعه بوده‌اند و اینکه شهردار تهران، املاک را به نام همسر قالیباف معرفی کند، بی‌اخلاقی و خلاف انصاف است.

آقای طلایی هم با عنوان نایب رئیس شهردار تهران، مدیریت امور شورایاری‌ها را برعهده داشتند و املاکی از شهرداری در اختیار این امور یا مدیریت کارهای ۳۷۰ محله تهران بوده که به تدریج مدیریت جدید تحویل گرفته است و نسبت دادن این املاک به فرد که استفاده شخصی را تداعی می‌کند نیز کاملا کذب محض و خلاف واقعیت است.»

به گزارش فارس، امانی اضافه کرده:‌«درباره آنچه با عنوان املاک در اختیار آقای قالیباف در بیان شهردار تهران آمده است باید گفت این املاک مطابق قوانین و مقررات در اختیار شهرداری تهران است که طبیعتا در دوره هر شهردار،تعیین تکلیف آنها با شهردار تهران است و طبیعتا با این منطق باید گفت آقای حناچی همه تهران را از آقای قالیباف پس گرفته است چون همه شهرداری و به تبع آن املاک شهرداری و از جمله املاک در اختیار شهردار تهران، پس از پایان دوره شهرداری تحویل داده شده است.

درباره تهمت ملک شهید عراقی هم ماجرا به همین منوال است و تهمت و افترا از جانب حناچی وارد شده. این ملک که به شهید عراقی معروف است، فضای سبز محصوری بوده که در طول پروژه امام علی( ع) و صدر با احداث کانکس موقت جهت برگزاری جلسات و هماهنگی و سرکشی و کنترل این پروژه‌ها مورد استفاده مدیران شهرداری قرار می‌گرفت و مدت‌ها قبل بدون درخواست یا الزامی تحویل مدیریت فعلی شهر قرار گرفت و ارتباطی با آقای قالیباف و به گفته حناچی تیم قالیباف ندارد. درخصوص اتهاماتی که امروز آقای حناچی به رئیس محترم مجلس وارد کردند، از سوی وکیل دکتر قالیباف شکایتی با عنوان افترا و نشر اکاذیب، تنظیم شده که به‌زودی در دستگاه قضایی ثبت و پیگیری خواهد شد.»

* دو: الیاس قالیباف فرزند رئیس مجلس اما در اینستاگرامش واکنش نسبتا تندتری به این ماجرا داشت و بخش‌هایی از آن را نمی‌توانیم اینجا بازگو کنیم. در بخشی از متنی که او منتشر کرد آمده:‌‌«حالا که فهمیده‌اند دوره انفعال و بی‌خیالی گذشته است و به شدت بابت کارنامه تقریبا هیچ خود تحت فشار افکار عمومی هستند، دوباره از رئیس‌شان دستور گرفته‌اند تا با پی‌گرفتن تخریب‌های کاملا دروغ و متوهمانه، خودشان را عزیز کنند تا بلکه در هیات دولت راهشان دهند. زهی خیال باطل که نه گندم دولت را به شما می‌دهند و نه از جوی شهرداری تهران بهره‌ای نصیبتان خواهد شد.»

او در واکنش به توضیح غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران هم نوشت:‌«عقب‌نشینی از یک دروغ باعث جبران بازی با آبروی افراد نمی‌شود. همه ادعاهایتان همین قدر بی‌سند و سیاس است.»

* سه: مرتضی طلایی،عضو سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم و در واکنش به اظهارات حناچی گفت:«آقای حناچی به صراحت اعلام کرده ملک یا املاکی را از بنده پس گرفته که این یک ادعای دروغ است. این ادعا از اساس یک دروغ بزرگ است. اصلا هیچ ملکی به من واگذار نشده است. اگر مستندی دارند ارائه کنند. آقای حناچی یک دروغ بزرگ گفته که باید ادعایش را ثابت کند. موضوع مربوط به یک حسینیه است که مالکیت آن متعلق به شهرداری و بهره‌برداری آن مربوط به حوزه فرهنگی است. چند وقت پیش یک تیم از شهرداری آمده بود و در این حسینیه پیگیری کرد تا مطمئن بشوند فقط کار فرهنگی انجام می‌شود یا خیر.»

*** توضیح شهرداری تهران
غلامحسین محمدی، مشاور شهردار تهران و رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل شهرداری تهران در قالب یک توئیت توضیح داد که «آقای شهردار در پاسخ به خبرنگار گفته‌اند املاکی که در اختیار مدیران سابق بوده است و الان این تسلط موضوعیتی ندارد تحویل گرفته شده؛ از جمله املاکی که در اختیار همکاران آقای قالیباف بوده است. ایشان نگفته‌اند از این املاک استفاده شخصی شده است. فیلم مصاحبه ایشان گویاست.»

*** کدام ملک؟
شهردار تهران دقیقا مشخص نمی‌کند آدرس ملک ۵ یا۶هزار متر مربعی که پس گرفته شده کجاست و چه کاربری‌ای داشته؟ آدرسی که می‌دهد این است پایین همت تقاطع امام علی یا صیاد. بعضی رسانه‌ها ابتدا اشاره کردند که منظور زمینی است که در اختیار خیریه متوسلین به امام رضا (ع) قرار گرفته و زهرا مشیر الاستخاره هم از اعضای موسس آن بود. در صورتی که آدرس این خیریه در منطقه ۲۲ تهران است و زمینی هم که قبلا محل بحث بود به ساخت بیمارستان دکتر سمیعی در این منطقه اختصاص یافته.

گروه دیگری هم این فرضیه را مطرح کردند که منظور محل سکونت خود محمد باقر قالیباف است چون او از چند سال پیش به خیابان شهید عراقی نقل مکان کرده. آنها به جمله‌ای از خود قالیباف استناد می‌کنند که در جریان افتتاح ایستگاه مترو خواجه‌عبدالله انصاری گفته بود:‌ «امروز به‌ عنوان شهروندی که مترو به نزدیکی محل زندگی‌اش آمده، از پرسنل مترو تشکر می‌کنم چراکه سرانجام مترو به در خانه ما نیز رسید.»‌ این گمانه‌زنی هم البته طبق تکذیبیه اطرافیان محمد باقر قالیباف رد می‌شود.

کدخبر: ۳۶۳۲۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Msina

    حناچی بازنده خواهد بود. چون قالیباف میخو اد رئیس جمهور بشه و شورای نگهبان هم اجاز ه نخواهد داد که پرونده ای براش باز بشود.