کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۶۳۳
تاریخ خبر:

مجادله جدید پزشکان برسر طب سنتی

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | «تمامی دانشجویان دوره دکترای عمومی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) صرف نظر از سال ورود به تحصیل ملزم به گذراندن درس طب سنتی شدند»؛ این خبر را روز گذشته خبرگزاری ایسنا به نقل از معاونت آموزشی وزارت بهداشت منتشر کرد. در ادامه این اطلاعیه آمده: «همچنین دانشجویان دوره دکترای عمومی پزشکی برنامه آموزشی جدید و دانشجویان دوره دکترای عمومی داروسازی برنامه آموزشی جدید با توجه به اینکه در برنامه آموزشی آنها درس فوق گنجانده شده است و مطابق برنامه آموزشی این درس را می‌گذرانند و ملزم به اخذ مجدد آن نیستند. دانشجویان دوره دکترای عمومی پزشکی برنامه آموزشی قدیم و دانشجویان دوره دکترای عمومی دندانپزشکی که در برنامه آموزشی آنها این درس گنجانده نشده است، ملزم به گذراندن این درس اضافه بر سقف واحدهای مصوب دوره در طول دوره آموزشی هستند.»

‌با توجه به حواشی سال‌های اخیر و تنش‌هایی که بین مروجان طب اسلامی با جامعه پزشکی پیش آمد این اتفاق خیلی معنادار به نظر می‌رسد. نقطه اوج این دعواها هم در ماجرای آتش زدن کتاب طب هاریسون توسط عباس تبریزیان بود و ماجرای حکم قضایی برای یکی از پزشکان مشهدی با شکایت تبریزیان. طب سنتی البته ماجرای جداگانه‌ای دارد و همیشه وزرای بهداشت در دوره‌های مختلف تاکید کردند که به عنوان طب مکمل موافق طب سنتی هستند.

ضمن اینکه بخشی از اصول این طب به نوعی به بخش جدایی‌نا‌پذیر سبک زندگی ایرانی‌ها در طول تاریخ تبدیل شده. در مورد واکنش جامعه پزشکی اما باید کمی منتظر بمانیم و احتمالا قضیه واکنش‌های وسیع‌تری خواهد داشت. اینجا اما با سه چهره از جامعه پزشکی در این زمینه گفت‌وگو کردیم که دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به این موضوع داشتند.

‌ایرج خسرونیا رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران ضمن بیان مخالفت با اجباری شدن این واحد درسی برای دانشجویان به هفت‌صبح می‌گوید:‌ «این تصمیم یک عقبگرد به ۲۰۰ سال پیش است. یک دانشجوی پزشکی در طول دوران تحصیل فارماکولوژی و میکروب شناسی می‌خواند چه نیازی به طب سنتی دارد؟ این کار هیچ ثمره‌ای ندارد و فقط عده‌ای را سمت عطاری‌ها سوق می‌دهد.» او در پاسخ به این سوال که آیا رفرنس علمی لازم برای ارائه این واحد دانشگاهی وجود دارد یا خیر توضیح می‌دهد:‌ »هیچ‌گونه رفرنس علمی موجود نیست و این کار اجحاف در حق علم جدید پزشکی است.»

‌نیما شهریارپور متخصص طب اورژانس هم در گفت‌و‌گو با هفت‌صبح با بیان اینکه نگاه مثبتی به این تصمیم در بین جامعه پزشکی وجود نخواهد داشت، توضیح می‌دهد: «به اعتقاد من اضافه کردن این واحد درسی کار عبث و بیهوده‌ای است. هیچ‌گونه منابع علمی هم حتی برای ارائه در این واحد درسی سراغ نداریم و فقط باید به انتقال تجربیات فعالین این بخش اکتفا کرد.»

‌شاهین آخوندزاده قائم مقام معاون تحقیقات وزارت بهداشت اما با اضافه شدن واحد درسی طب سنتی به دروس دانشگاهی موافق است و به هفت صبح می‌گوید:‌ «من به این دلیل موافق هستم که طب سنتی را یک آلترناتیو مدسین یا طب جایگزین می‌دانم. شما هر کتاب معتبر پزشکی در دنیا را نگاه کنید یک بخش آلترناتیو مدسین دارد. ایران هم تاریخی در آلترناتیو مدسین دارد که قابلیت این را دارد به صورت علمی، معرفی و آموزش داده شود که بخشی از آن به نوعی بیان تاریخ پزشکی ایران محسوب می‌شود.»

او در پاسخ به این سوال که آیا منابع علمی لازم برای تدریس این واحد دانشگاهی در دسترس است، توضیح می‌دهد:‌ «حتما داریم چون همین الان رشته طب سنتی در مقطع دکتری تدریس می‌شود بنابراین کتب درسی لازم برای دو واحد دانشگاهی هم داریم.» استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که ارزیابی او از واکنش جامعه پزشکی به این تصمیم چیست ادامه می‌دهد:

«من فکر می‌کنم این ماجرا هم مخالفانی دارد و هم موافقانی اما وقتی در اکثر کتاب‌های پزشکی معتبر دنیا بخشی به آلترناتیو مدسین اختصاص پیدا کرده، مخالفانی که با این واحد درسی مخالف هستند باید با آن کتاب‌ها هم مخالف باشند. در صورتی که طب جایگزین یک کار علمی است و می‌گوید وقتی در موضوعی طب مدرن دستش بسته باشد یا چیزی برای ارائه نداشته باشد می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.»‌

کدخبر: ۳۳۲۶۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر