کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۷۸۰۵
تاریخ خبر:

مثلث خطرناک شاکیان ایران

روزنامه هفت صبح | برانکو، شفر و کی‌روش چرا به فیفا شکایت کرده‌اند؟ با تهدید صریح برانکو به شکایت از پرسپولیس به فیفا، مثلث مربیان خارجی فوتبال ایران که به فیفا شکایت می‌کنند تشکیل خواهد شد. پیش از برانکو، وینفرد شفر وعده شکایت از استقلال را به فیفا داده بود و قبل از او هم کارلوس کی‌روش به شکل رسمی و قانونی از فدراسیون فوتبال ایران به فیفا شکایت کرده بود‌ اما چرا مربیان خارجی در فوتبال ایران به جایی می‌رسند که از مدیران فدراسیون و مدیران باشگاه‌ها به فیفا شکایت می‌کنند؟

*** کی‌روش و حقوق عقب افتاده
سرمربی سابق تیم ملی ایران چند ماه پس از پایان همکاری با فدراسیون فوتبال ایران، به دلیل پرداخت نشدن مطالباتش و عمل نکردن فدراسیون فوتبال به تعهداتش به فیفا شکایت کرد. این شکایت در اوایل سال رسما از سوی وکیل کی‌روش به فدراسیون فوتبال ایران اعلام و توسط فیفا تایید شد. ماجرا این بود که مطالبات کی‌روش از چند ماه قبل از شروع جام جهانی باقی مانده بود. فدراسیون فوتبال مشکلات مالی زیادی داشت و مهدی تاج هم با تایید این واقعیت در مصاحبه‌ای گفته بود: «کی‌روش همیشه حق داشت چون ما هیچ وقت نمی‌توانستیم پول او را به موقع بدهیم.»

در نهایت کی‌روش به دلیل وصول نشدن ۹۰۰ هزار دلار از مطالباتش به فیفا شکایت کرد. عمده این مبلغ به حدفاصل همکاری او با ایران بعد از جام جهانی تا جام ملت‌ها مربوط می‌شود و بخشی از آن هم مربوط به قبل از جام جهانی است! البته تاج مدعی بود که مبلغ باقی مانده مطالبات کی‌روش آماده بود اما به دلیل تحریم‌ها، پرداخت این پول به مشکل خورد و کی‌روش نتوانست مطالباتش را دریافت کند. تاج حتی اعلام کرد ‌ مبلغ ۹۰۰ هزار دلار به حساب AFC واریز شده تا از این طریق به دست کی‌روش برسد اما این روش هم جواب نداده است. با این حال کی‌روش معتقد بود ‌ فدراسیون فوتبال در پرداخت مطالبات او کوتاهی می‌کند و تحریم‌ها و مشکلات بهانه است. او تاج را متهم کرد و این مشکل دقیقا از طرف خود او ایجاد شده است.

*** شفر و اخراج عجیب و غیرمحترمانه
وینفرد شفر سرمربی سابق استقلال هم از این تیم به فیفا شکایت کرده است. او پس از اینکه تیمش چند نتیجه ضعیف گرفت و انتظارات مدیران باشگاه را برآورده کرد، به شکلی عجیب و غیرحرفه‌ای از هدایت تیم کنار گذاشته شد. مدیران باشگاه از طریق واسطه‌ای به او پیغام دادند که دیگر نباید در تمرینات تیم حاضر شود. شفر اما می‌دانست که غیبتش در تمرینات بدون مدرک و سند، می‌تواند برای او مشکلات حقوقی به وجود بیاورد. او به همراه پسرش عازم محل تمرین شد و ساشا شفر از ماجرای ممانعت نگهبان محل تمرین استقلال از ورود پدرش به مجموعه فیلمبرداری کرد. دقیقا همان کاری که مانوئل ژوزه با پرسپولیسی‌ها و محمد رویانیان انجام داد و در نهایت موفق شد با شکایت از پرسپولیس به فیفا، پول هنگفتی به جیب بزند.

این در حالی بود که رویانیان مدعی بود مشکلی برای پرسپولیس پیش نخواهد آمد! مدیران استقلال هم بعد از این اتفاقات مدعی شدند که اتفاق نگران‌کننده‌ای رخ نخواهد داد و استقلال بدون دادن حتی یک ریال به مجادله با وینفرد شفر پایان خواهد داد. با این حال رفتار عجیب و زننده استقلالی‌ها با شفر به شدت او را عصبانی کرد و او و پسرش در پست‌هایی اینستاگرامی مدعی شدند که از این باشگاه به فیفا شکایت کرده‌اند. هنوز مشخص نیست که سرانجام این پرونده چه خواهد شد اما تجربیات مشابه قبلی نشان داده که معمولا حق با طرف مقابل است و طرف ایرانی به دلیل ناآشنایی با موارد و بندهای قانونی فدراسیون بین‌المللی فوتبال، تعدادی از آنها را نقض کرده است! برعکس طرف‌های ایرانی، خارجی‌ها به خوبی با قوانین حرفه‌ای و بین‌المللی آشنایی دارند. به نظر می‌رسد استقلالی‌ها هم در آینده‌ای نه چندان دور باید منتظر پرداخت مبالغ هنگفتی به وینفرد شفر به دلیل شکایت او به فیفا باشند.

***‌ برانکو و عصبانیت خطرناک
دو شب پیش بود که برانکو در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا حملات تندی را علیه مدیران باشگاه پرسپولیس انجام داد و مدعی شد که در حال تنظیم شکایت به فیفاست و تا آخر این ماجرا را پیگیری خواهد کرد. پرسپولیسی‌ها البته مدعی هستند که برانکو مرتکب تخلف شده و برای دریافت مطالباتش که آماده بوده اقدامات لازم را انجام نداده است‌ اما نظر برانکو چیز دیگری است. او مدعی است پرسپولیس فقط ۴۰ درصد مطالبات او را پرداخت کرده و نه سه ماه، بلکه هفت ماه حقوق او را نداده است! او می‌گوید طبق قوانین جدید فیفا نه تنها سه ماه بلکه اگر ظرف دو ماه حقوق یک مربی پرداخت نشود، بعد از ارسال یک یا دو نامه آن مربی می‌تواند قراردادش را یکطرفه فسخ کند. او طعنه‌ای هم به مدیران فوتبالی ایران زده و گفته اینکه در ایران کسی از مقررات فیفا خبر ندارد دیگر مشکل من نیست و مشکل خودشان است! آخرین جمله او هم طعنه به مدیران پرسپولیس است. جایی که می‌گوید: «من این مسائل را می‌گویم که به پرسپولیس کمک کنم تا بیش از این به دنبال تبصره‌ها و قوانین فیفا نگردند.»

با این شرایط به نظر می‌رسد برانکو به شدت از سرنوشت شکایت خود و رای فیفا به سود خودش مطمئن است‌ اما پرسپولیسی‌ها هم مدعی هستند که مدارکی علیه برانکو دارند. آنها می‌گویند پول برانکو آماده بوده اما او به دلیل اینکه قصد نداشته به پرسپولیس برگردد از دریافت آن خودداری کرده است. آنها حتی برای برانکو بلیت برگشت به ایران را هم گرفته بودند تا ضمیمه پرونده شکایت احتمالی بکنند اما به نظر می‌رسد بازنده نهایی این پرونده هم طرف ایرانی باشد. تقریبا مشخص است که مدارک پرسپولیس کافی نیست اما مدارک برانکو محکمه‌پسندتر است.

کدخبر: ۲۶۷۸۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر